فرهنگ و هنر

سازمان بورس به چند میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد؟


افق میهن –

رئیس سازمان بورس گفت: باید کمک کنیم بازار سرمایه در تشکیل سرمایه نقش ۵۰ درصدی داشته باشد و این اولین ماموریت ماست.

حجت الله سعیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در چهارمین همایش بین المللی حاکمیت شرکتی اظهار داشت: مدیریت ریسک یکی از بزرگترین وظایفی است که ما از آن غافل بودیم در شرایطی که ابهامات مدام در حال افزایش است و این ابهامات سیاسی است. اقتصادی و اجتماعی است که در همه جای دنیا وجود دارد و تنها تفاوت آنها در شدت و ضعف آنهاست.

سعیدی با بیان اینکه قصد داریم جایگاه نظام حاکمیت شرکتی را در بازار سرمایه ارتقا دهیم، گفت: استفاده از ابزار مقررات حاکمیت شرکتی برای ارتقای وضعیت شرکت های فعال در بورس مهم است. مدیریت ریسک، شفافیت، سیستم حاکمیت شرکتی و تفکیک سیاست گذاری از اجرا بسیار مهم است و بر این اساس سیستم حاکمیت شرکتی به سمت تشکیل کمیته ها رفت.

وی افزود: روش های اکتشافی و شهودی دیگر کارکردی ندارد و باید روش علمی و رویکرد نظام مند به مسائل داشت و برای درست بودن و نتیجه گیری باید فرآیندها را اصلاح کرد. بر این اساس است که سیستم حاکمیت شرکتی فرآیند مدیریت شرکت ها را به خوبی اصلاح می کند.

سعیدی گفت: ماموریت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار تسهیل در تشکیل سرمایه است و یکی از وظایف آن حفظ حقوق سرمایه گذاران است. سرمایه زمانی شکل می‌گیرد که سرمایه‌گذار احساس حمایت و حفاظت کند. برای این حفاظت باید از تصویب آیین نامه خلق الساعه جلوگیری شود و شرکت ها ملزم به شفافیت شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه نظام حاکمیت شرکتی باید جدی گرفته شود، گفت: آموزش بسیار مهم است. فرآیندها باید اصلاح شوند. کمیته انتصابات باید جدی گرفته شود.

وی افزود: دستورالعمل نظام حاکمیت شرکتی در بورس یک بار تنظیم و بازنگری شده است، ممکن است ۱۵ درصد دیگر تغییر کند. این تغییرات مهم نیست، آنچه مهم است اجرای این دستورالعمل است که تاکید می کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: برای اینکه اقتصاد ایران تا سال ۱۴۱۰ جایگاه چهارم خود را در منطقه حفظ کند، به طور متوسط ​​سالانه ۶.۵ درصد رشد اقتصادی نیاز داریم. دستیابی به این سطح از رشد به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه در سال نیاز دارد. البته این یک برآورد است و بین تعداد دقیق آن اختلاف نظر وجود دارد، اما ما به چیزی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تشکیل سرمایه نیاز داریم. این در حالی است که حدود ۴-۵ سال استهلاک سرمایه در کشور ما بیشتر از تشکیل سرمایه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو بازار پول و بازار سرمایه برای تشکیل سرمایه وجود دارد. در کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن، بازار سرمایه به ترتیب ۷۰ درصد و ۵۶ درصد در تشکیل سرمایه نقش دارند، بنابراین باید کمک کنیم بازار سرمایه ما ۵۰ درصد در این زمینه نقش آفرینی کند و این اولین ماموریت ماست.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: مدیریت ریسک یکی از بزرگترین کارهایی است که در شرایطی که ابهامات مدام در حال افزایش است، از آن غافل بودیم. و این ابهامات اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد و تنها تفاوت در شدت و ضعف آنهاست.

سعیدی افزود: با ضروری شدن سمت مدیرعاملی (مدیر عامل) در شرکت ها، نیاز به سمت مدیریتی CFO (مدیر ارشد مالی) برای گزارشگری، حسابداری و امور مالی را نیز احساس کردیم. در همین حال، پست های مدیریتی مانند COO (مدیر عملیاتی)، CRO (مدیر ارشد ارزیابی ریسک) و CSO (مدیر ارشد پایداری) نیز در شرکت ها ایجاد شد و بسیاری از شرکت ها دارای مدیر ارشد پایداری هستند.

رئیس بورس همچنین در حاشیه این مراسم در مورد استفاده حداکثری از ظرفیت بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا ظرفیت کافی برای پذیرش بیشتر محصولات از جمله محصولات پتروشیمی و مواد اولیه را دارد؛ در حالی که بورس کالا از ظرفیت های بورس کالا استفاده می کند. تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش صف شرکت ها برای عرضه اولیه در بورس به شرط بهبود شرایط است.

سعیدی گفت: شرکت هایی که گزارش های مالی آنها مشکل دارد نمی توانند در بورس عرضه شوند زیرا در این صورت علاوه بر سهامداران خرد و عمده، شرکت ها نیز با زیان قابل توجهی مواجه می شوند. به عنوان مثال، نتیجه این مسائل باعث شده است که مجموع زیان فعلی ۳ شرکت به ۵۰۰ همات افزایش یابد. بنابراین لازم است مدیران به جای مشورت برای اخراج نشدن، برای رفع چالش ها و نحوه اداره شرکت برنامه ریزی کنند.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا