سازمان توسعه دریامحور تشکیل میشود – افق میهن
توسعه مبنای دریایی همیشه برای دولتمردان مهم بوده است ، اما به دلایل زیادی موفقیت در این بخش وجود نداشته است.
توسعه دریایی تعدادی از برنامه ها ، دستورالعمل ها و اقدامات برای حفظ و استفاده مؤثر از ظرفیت دریا و ساحلی برای رشد اقتصادی ، پشتیبانی اجتماعی و حفاظت از محیط زیست است. واضح تر ، توسعه دریایی به معنای استفاده هوشمندانه و پایدار از دریا برای توسعه اقتصادی ، ایجاد مشاغل ، تقویت و حفظ محیط دریا است.
برخی از منابع شامل توسعه با جهت دریایی ، از جمله مدیریت آب ، زیرساخت ها ، دیپلماسی دریایی ، پایداری محیط زیست دریا و تقویت جوامع ساحلی ، از جمله توسعه بنادر و اسکله ها ، گسترش راه آهن و خیابان های متصل به دریا ، مرز آب ، گسترش شیلات و ماهیگیران است. تنوع بیولوژیکی انواع دریا ، با آلودگی ، ایجاد اشتغال و بهبود در معیشت ساکنان ساحل.
در ایران ، توسعه سطح دریایی سالهاست که یکی از راهکارهای کلان اقتصادی بوده است و اگرچه ایران به شمال و جنوب دسترسی دارد ، اما دارای ۲ کیلومتر ساحل است و از طرف دیگر ، مشکل جهت گیری دریایی همیشه نگرانی مقامات دولتی بود ، اما به دلایل بسیاری در این بخش موفقیت کمی وجود داشت.
به گفته کارشناسان منطقه دریا و ترافیک لجستیک ، نسبت دریا در تولید ناخالص داخلی کم است. از آنجا که حمل و نقل دریایی و صنایع مرتبط با آن در کنار هم قرار دارند ، اقتصاد ایران به صنعت نفت و گاز بستگی دارد ، تحریم ها و موانع منجر به دسترسی ایران به بازارهای بین المللی و فناوری های جدید و جذابیت سرمایه گذاری های خارجی و عدم توجه به صنعت دریایی و کشتی گیران شده است.
در این میان ، موضوعی که بیشتر کارشناسان با آن موافق هستند ، و آن را یکی از اصلی ترین دلایل عقب ماندگی توسعه دریایی می دانند ، عدم وجود نقشه راه مصوب که همه دستگاه ها و سازمان ها یکپارچه و همکاری می کنند و به نظر می رسد نیاز به مدیریت یکپارچه دریایی و طراحی سیاسی است.
به تازگی ، سعید رسولی ، رئیس بنادر و سازمان دریایی ، اعلام کرده است که اجرای سیاست اقتصادی دریایی ساخته شده است. اردیبهات تصویب شده است و دولت به طور جدی با توافق در دولت دنبال می شود و دبیرخانه توسعه کار و دیدگاه های خود را در مورد آژانس های مسئول دریافت کرده است.
رسولی همچنین گفت که پس از بررسی ، از سه کار در بسته قبلی استفاده شده است. وظایف بنادر و سازمان دریایی در این بسته و مأموریت های ذاتی سازمان اجرا می شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اجرای پروژه ها نیاز به توسعه و هماهنگی متمرکز دریایی بین آژانس های مربوطه دارد و بر این اساس قانون پیشنهادی برای تشکیل “سازمان توسعه دریایی” ، که یکی از تعهدات قانونی قانونی است ، سالها به تأخیر افتاده است.
رئیس اداره بنادر همچنین گفت که پیش نویس در پایگاه دریایی با رئیس جمهور رئیس جمهور افزایش یافته و روسای دولت را دریافت کرده است. این سازمان وظیفه حاکمیت ، هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه ها را خواهد داشت.
طبق آخرین آماری که برخی از کارمندان دولت مربوطه را منتشر کرده است ، نسبت فعلی اقتصاد دریایی تولید ناخالص داخلی تنها ۴.۹ ٪ است ، از جمله فعالیت های کلی دستگاه های مرتبط مانند ماهیگیری ، کشتی سازی ، تجهیزات دریایی ، گردشگری دریایی و ساحلی ، ترافیک نفت و بندر و همچنین حمل و نقل دریایی در طی برنامه ریزی.
همچنین گفته می شود که در بندر و منطقه دریایی ، افزایش حجم فعالیت در طی ۵ سال آینده ۵ ٪ لازم است.
همانطور که برخی از کارشناسان دریایی می گویند ، ایجاد سازمانی که می تواند بین آژانس های مختلف و ورودی ها در حوزه بخش توسعه دریایی هماهنگ شود ، ضروری است و سازمان باید بتواند فعالیتهای کلیه سازمانهای مرتبط را انجام دهد و ریل ها را در توسعه دریا انجام دهد.
در حقیقت ، آنها معتقدند که ما به یک برنامه جامع نیاز داریم که می تواند نقشه راه در توسعه مبتنی بر دریا باشد و می تواند همه دستگاه ها را بر اساس اسناد بالادست هماهنگ و هماهنگ کند. در واقع ، ما برای ایجاد دستورالعمل به یک سازمان هماهنگ نیاز داریم.
البته ، صحبت از کار موازی و فرآیندهای موجود در شکل گیری یک سازمان جدید وجود دارد ، اما برخی از کارشناسان دریایی بر این باورند که آنچه که این فعالیت ها کند شده است بوروکراسی اداری است و به نظر می رسد که بوروکراسی اداری با ایجاد یک سازمان هماهنگ کاهش می یابد. از طرف دیگر ، درگیری بین سازمان ها کاهش می یابد و وظایف هر سازمان کاملاً مشخص می شود.
منبع: isna