فناوری

سازنده اولین وانت جهان با دو مدل جدید به بازار برگشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این هفته در دنیای خودرو: رونمایی از محصولات جدید زیر مجموعه فولکس واگن در آمریکا، نوآوری هیوندای برای نمایش تصاویر و اطلاعات روی شیشه جلو، تبلیغ جنجالی مدل جدید زوکر در چین و آزمایش فناوری جدید باتری در دوج مدل اسپرت.

بازگشت اسکات

اسکات، خودروساز آمریکایی اعلام کرد که پس از نزدیک به نیم قرن با نمایش دو مدل جدید به بازار بازمی گردد. این شرکت سه سال پیش با سرمایه گذاری فولکس واگن احیا شد و قرار است ون و SUV با موتور الکتریکی تولید کند.

اسکات تا سال ۱۹۸۰ یکی از زیرمجموعه های شرکت “اینترنشنال هاروستر” بود که ماشین آلات کشاورزی تولید می کرد. در اوایل قرن بیستم، این شرکت اولین وانت جهان را برای حمل و نقل محصولات کشاورزان ساخت.

پس از جنگ جهانی دوم، اینترنشنال هاروستر یکی از اولین SUV های جهان را برای رقابت با جیپ تولید کرد و از دهه ۱۹۶۰، مدل های ون و SUV خود را با نام اسکات به بازار عرضه کرد. این ماشین ها بسیار محبوب بودند، اما در سال ۱۹۸۰ مشکلات مالی باعث ورشکستگی International Harvester و تعطیلی Scott’s شد.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتشاسی بلندهای اسکات در دهه هفتاد محبوب بودند

فولکس واگن امتیاز اسکات را در سال ۲۰۲۱ خرید و برای ساخت خودروهای برقی روی آن سرمایه گذاری کرد. دو مدل جدید اسکات Terra (Terra) و Traveler (مسافر) نامی مشابه مدل های دهه هفتادی این شرکت دارند و با الهام از آنها طراحی شده و طعم نوستالژی را به خود اختصاص داده اند.

در مراسم رونمایی از این خودروها، اسکات کیو، کارگردان اسکات، گفت که ایده اسکات در دهه شصت این بود که خودروهای محکم و کاربردی برای خانواده بسازد که بتوان از آنها برای ماجراجویی در فضای باز استفاده کرد. به گفته آقای کیو، این ایده اکنون خریداران بیشتری از همیشه دارد.

اسکات می‌گوید که بر «نبوغ آمریکایی» تکیه می‌کند، محصولاتش با ارزش‌های آمریکایی همسو هستند و بیشتر قطعات در آمریکا ساخته می‌شوند.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتمدل شاسی بلند هیبریدی-الکتریکی Scott Traveler می تواند با هر بار شارژ بیش از ۸۰۰ کیلومتر را طی کند.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتشتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۵ ثانیه است

اگرچه اسکات سرمایه گذار اصلی فولکس واگن است، اما این شرکت از پلت فرم فولکس واگن برای ساخت خودروهای خود استفاده نکرده است. این خودروها دارای دو موتور الکتریکی هستند و با یک بار شارژ می توانند تا ۳۵۰ مایل (۵۶۳ کیلومتر) را طی کنند. آنها همچنین یک مدل هیبریدی-الکتریکی تولید می کنند که می تواند تا ۵۰۰ مایل (۸۰۴ کیلومتر) را با یک بار شارژ طی کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ برای هر دو خودرو ۳.۵ ثانیه است.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتنمای اتاق مسافر اسکات

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتنمای اتاق مسافر اسکات

موتورخانه ترکیبی مجلل از امکانات رفاهی مدرن با طراحی است که به گفته مدیر طراحی اسکات، کریس بنجامین، از مدل های قدیمی کارخانه الهام گرفته شده است. آقای بنجامین تجربه کار در مرسدس بنز، بی‌ام‌و و ولوو را دارد و قبل از پیوستن به اسکات، مدیر طراحی اتاق محصولات آمریکای شمالی Stlantis بود.

اسکات محصولات خود را در کارخانه ای در کارولینای جنوبی تولید می کند که ظرفیت تولید ۲۰۰۰۰۰ دستگاه در سال را دارد. محصولات کارخانه از سال ۲۰۲۷ وارد بازار خواهند شد و اسکات می گوید قیمت پایه آنها کمتر از ۶۰۰۰۰ دلار خواهد بود.

بازار پیکاپ تراک و شاسی بلند در آمریکا بسیار پررونق است و سالانه نزدیک به هشت میلیون دستگاه از این خودرو به فروش می رسد. سهم خودروهای برقی در این بازار تنها یک درصد است، اما فروش به سرعت در حال افزایش است.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتفناوری جدید جلوپنجره قرار است در یکی از مدل های هیوندای در سال ۲۰۲۷ استفاده شود

شیشه جلوی هوشمند

موبیس، قطعه ساز گروه هیوندای موتور، در حال توسعه فناوری است که شیشه جلوی خودرو را به یک نمایشگر تبدیل می کند. این شرکت در حال همکاری با شرکت آلمانی Zeiss برای توسعه این فناوری است که آن را “نمایش شیشه جلو هولوگرافیک” می نامد.

فناوری که برخی از اطلاعات مانند سرعت و جهت را بر روی شیشه جلوی خودرو نمایش می دهد از دهه هشتاد میلادی در خودروها استفاده شده است. اکنون Mobis و Zeiss می خواهند این فناوری را به کل شیشه جلو تعمیم دهند و گزینه هایی مانند نمایش فیلم، کنترل سیستم صوتی و حتی انجام بازی را به آن اضافه کنند.

در سال های گذشته بیشتر این اطلاعات روی نمایشگرهای داشبورد نمایش داده می شد. افزایش اندازه و تعداد این صفحه نمایش ها کار با آنها را پیچیده کرده است و استفاده از آنها ممکن است حواس راننده را پرت کند.

در بیانیه Mobis در مورد این فناوری جدید آمده است: تصور کنید اطلاعات مسیر روی شیشه جلوی راننده باشد و همزمان مسافر کناری در حال تماشای فیلم روی شیشه جلو باشد. ساخته شده است و چهره یکی از دوستان در گوشه ای از شیشه ظاهر می شود.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتبی ام و در مفهوم جدید خود سیستمی برای نمایش تصاویر و اطلاعات روی شیشه جلو به نمایش گذاشت

در این فناوری از یک ورق شفاف بسیار نازک استفاده شده که روی شیشه جلو کشیده شده و قابلیت نمایش تصاویر هولوگرام را دارد. تصاویر با پروژکتور روی این صفحه نمایش داده می شوند. Mobis و Zeiss می گویند که به دلیل شفاف بودن صفحه نمایش، تصاویر باعث ایجاد اختلال در دید راننده نمی شوند. همچنین راننده تصویری را که مسافر کناری در حال تماشای آن است نمی بیند و در نتیجه حواسش پرت نمی شود.

هنوز نحوه کنترل سیستم صوتی یا سایر قسمت های خودرو در این فناوری مشخص نیست، اما به نظر می رسد بسیاری از قسمت ها با دستورات صوتی یا حرکات دست کنترل شوند.

Mobis و Zeiss می گویند که با این فناوری، فضای داخل خودرو ساده تر و آرامش بخش تر می شود. این فناوری قرار است برای تولید انبوه آماده شود و اولین مدل با عینک جدید در سال ۲۰۲۷ روانه بازار شود.

ب ام و در جدیدترین کانسپت خود از سیستم مشابهی استفاده کرده و می گوید در عرضه آن به بازار جدی است.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتدر ویدئو یکی از مدیران شرکت ذکر به همراه همکارانش در ماشین آشپزی می کند

تبلیغ جنجالی ذکر

کمپین تبلیغاتی یکی از مدیران کارخانه ذکر چین برای نمایش توانمندی های محصول جدید این شرکت با واکنش منفی در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

یانگ داچنگ همزمان با رونمایی از “میکس” زوکر ویدئویی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که در آن او و همکارانش در حال آشپزی در این مدل جدید هستند.

صندلی های جلوی Mix قابلیت چرخش و سفارش میز تاشو را دارد که آن را به فضایی شبیه به اتاق نشیمن تبدیل می کند.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتقیمت ارزان ترین مدل زیکر میکس حدود چهل هزار تومان است

برای بسیاری از کاربران چینی این ویدیو روشی عجیب برای تبلیغ ویژگی های خودرو بود. یکی از کاربران پاسخ داد: “از عقل سلیم استفاده کنید. آیا در ماشین خود آشپزی می کنید؟ با بوی غذا چه کار می کنید؟ چگونه لکه های روغن را پاک می کنید؟ کاربر دیگری نوشت: “من به کسی اجازه نمی دهم در ماشینم سیگار بکشد. چه برسد به آشپزی.»

آقای داچنگ در پاسخ به این انتقادات، ویدئوی دیگری منتشر کرد و گفت که قصدش فقط نشان دادن امکانات مختلف خودرو بوده و انتظار جنجالی شدن این ویدئو را نداشته است.

پیک نیک یک سرگرمی محبوب در چین است و خودروسازان سعی دارند با افزودن ویژگی های مرتبط، خودروهای بیشتری را بفروشند. در عین حال رقابت شدید گاهی باعث شده تا از روش های غیر متعارف برای تبلیغات استفاده کنند.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتپیک نیک یک سرگرمی محبوب در چین است

سال گذشته یکی از بنیانگذاران شرکت چینی IM برای نشان دادن جادار بودن مدل LS6 پیراشکی در پشت خودرو درست کرد که بحث برانگیز شد. موسس کارخانه «اسکای ورث» نیز مدعی شد که محصولات این کارخانه باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون می شود.

Zekermix دارای بسیاری از ویژگی های منحصر به فرد است. از جمله جلوپنجره خودرو که دارای نمایشگر با لامپ های ال ای دی ۱۹۶۰ است و می توانید متن یا اشکال مختلف را روی آن نمایش دهید. درهای خودرو از دو طرف باز می شود و فضا برای ورود و خروج کاملا باز است.

قدرتمندترین مدل Mix می تواند با هر بار شارژ تا ۷۰۲ کیلومتر را طی کند. قیمت ارزان ترین مدل میکس ۲۷۹۹۰۰ یوان (حدود ۴۰۰۰۰ دلار) است.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتStellantis در حال آزمایش یک باتری حالت جامد در مدل Dodge است

با باتری نو جاخالی دهید

Stellantis قصد دارد باتری های حالت جامد را برای محصولات الکتریکی خود آزمایش کند. این باتری ها ساخت یک کارخانه آمریکایی به نام «فاکتوریل» هستند و در یکی از خودروهای اسپرت دوج، یکی از زیر مجموعه های Stlantis نصب می شوند.

استفاده از باتری های حالت جامد یک پیشرفت بزرگ در صنعت خودروسازی است. در این باتری به جای مایع از ماده جامد به عنوان الکترولیت استفاده می شود. الکترولیت بخشی از باتری است که به یون ها اجازه می دهد بین پایانه های مثبت و منفی حرکت کنند.

باتری های حالت جامد کمتر گرم می شوند، آتش می گیرند و نشت می کنند و نسبت به باتری های معمولی ایمن تر هستند. چگالی انرژی این باتری ها بیشتر است و انرژی بیشتری را در فضای کوچکتر ذخیره می کنند. با این باتری ها خودروها با هر بار شارژ می توانند تا ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کنند.

Factorial می گوید باتری های آن ۳۹۰ وات ساعت انرژی در هر کیلوگرم ذخیره می کنند. برای مقایسه، بسیاری از باتری های لیتیوم یون معمولی حدود ۲۷۰ وات ساعت انرژی در هر کیلوگرم ذخیره می کنند.

سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار بازگشتباتری حالت جامد بر روی پلت فرم بزرگ STLA Stlantis آزمایش خواهد شد

Stelantis در حال آزمایش یک باتری حالت جامد در Dodge Charger Daytona است که بر روی پلت فرم “Big STLA” این گروه ساخته شده است. جیپ، کرایسلر، مازراتی و آلفارومئو دیگر زیرمجموعه های Stlantis نیز از این پلت فرم استفاده می کنند و پیش بینی می شود سالانه تا دو میلیون خودرو با این پلت فرم تولید شود.

تقریبا همه خودروسازان و تولیدکنندگان باتری برای ساخت باتری های حالت جامد با هم رقابت می کنند، اما هنوز نتوانسته اند به وعده های خود برای تولید انبوه این باتری عمل کنند. Stellantis پیش از این اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۶ محصولاتش با باتری حالت جامد به بازار خواهند آمد، اما اکنون قرار است این باتری را در سال ۲۰۲۶ آزمایش کند.

MG، یکی از شرکت های تابعه کارخانه چینی SAIC، اعلام کرده است که در سال آینده مدل هایی با باتری های حالت جامد تولید خواهد کرد که می توانند تا ۸۰۰ کیلومتر در هر بار شارژ را طی کنند. نیسان می گوید اولین مدل هایش با باتری های حالت جامد در سال ۲۰۲۸ وارد بازار خواهند شد. این باتری ها قرار است در محصولات تویوتا در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ استفاده شوند. فولکس واگن اوایل امسال اعلام کرد که این باتری ها را آزمایش کرده و نتایج خوبی کسب کرده است.

Stellantis سه سال پیش ۷۵ میلیون دلار در Factorial سرمایه گذاری کرد. مرسدس بنز و گروه خودروسازی هیوندای از دیگر سرمایه گذاران این شرکت هستند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا