بانک و بیمه

سازوکار اخذ مجوز و پایش ابزارهای تامین مالی زنجیره تولید تعیین شد

به گزارش افق میهن به نقل از بانک مرکزی، این بانک به دنبال ابلاغ «دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری» در بخشنامه شماره ۲۸۳۷۲۸/۰۰ مورخ ۲۹/۰۹/۱۳۰۰ و با در نظر گرفتن بازخوردها است. اطلاعات دریافتی از شبکه بانکی و لزوم انجام اصلاحات لازم به ویژه در خصوص ارائه ابزارهای نوآورانه توسط موسسات اعتباری و تعریف دقیق سازوکار اخذ مجوزها و نظارت بر ابزارهای فوق الذکر. همانطور که اصلاح و بازنگری دستورالعمل در یازدهمین جلسه کمیسیون عملیات پولی و اعتباری مورخ ۰۴.۰۷.۱۴۰۳ با عنوان «آیین نامه ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تولید توسط مؤسسات اعتباری» تصویب و جایگزین «دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تولید توسط موسسات اعتباری” مصوب جلسه ۲۱/۰۹/۱۳۰۰ کمیسیون عملیات پولی و اعتباری.

لازم به ذکر است تغییرات عمده در آیین نامه جدید به شرح زیر است:

۱) الزام مؤسسات اعتباری به ثبت آنلاین اطلاعات ابزارهای مالی زنجیره تولید اعم از صدور، انتقال، تخفیف و … در سامانه های نظارتی بانک.

۲) مؤسسات اعتباری برای توسعه ابزارها و ابزارهای جدید در زمینه تأمین مالی زنجیره تولید باید از بانک مرکزی تأییدیه بگیرند.

۳) الزام موسسات اعتباری به راه اندازی پلتفرم های تامین مالی زنجیره تولید به عنوان بخشی از وحدت دیجیتال.

۴) مجازات انضباطی تخلف موسسات اعتباری در زمینه تامین مالی زنجیره تولید

۵) ارائه گزارش عملکرد منظم ابزارهای مورد استفاده به بانک مرکزی

بر این اساس بانک ها موظفند مراتب را در اسرع وقت به اطلاع کلیه مراجع ذیربط رسانده و از حسن اجرای و نظارت دقیق اطمینان حاصل کنند.

اخذ ضوابط ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تولید توسط موسسه اعتباری اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا