فناوری

سازوکار مقاوم‌سازی مدارس غیردولتی، فاقد استحکام تعیین شد

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت، بدون شک تحصیل در محیط آموزشی وسیع، مبتکر و مستحکم حق دانش آموزان و معلمان است. وجود مدارس استاندارد نه تنها شرایط زندگی و تحصیل را آسان و لذت بخش می کند، بلکه در مواقع ضروری نیز شرایط را فراهم می کند مناسبت ها در بلایای طبیعی، این ساختمان‌های مستحکم می‌توانند نقش مؤثری در کاهش بلایا داشته باشند و کارکرد مراکز مهم و مفید برای عملیات امداد و نجات را ایفا کنند.

همزمان؛ زلزله مهم ترین اتفاقی است که ساختمان ها را در معرض آسیب های شدید قرار می دهد. بر اساس آمار، درصد بالایی از تلفات بلایای طبیعی در ایران در اثر زلزله ثبت می‌شود، بنابراین این موضوع ضرورت مقاوم‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های مدارس را چند برابر می‌کند. ایمنی دانش آموزان در مدرسه به شکل بسیار خاصی با استحکام ساختمان مرتبط است.

مقاوم‌سازی مدارس در درجه اول برای تامین امنیت دانش‌آموزان انجام می‌شود، اما گاهی شاهدیم که بسیاری از مدارس غیردولتی تغییر کاربری داده و در ساختمان‌های مسکونی ۳۰ تا ۴۰ ساله اجاره داده می‌شوند که مدارس و دانش‌آموزان بدون اطلاع آنها در آنجا تحصیل می‌کنند. چه خطری آنها را تهدید می کند، برخی از این سازه ها کاربری آموزشی و غیر اصولی ندارند و از نظر استحکام ساختمان مغایر با مقررات و استانداردهای معتبر هستند.

نامناسب بودن ساختمان مدارس ممکن است به دلایلی مانند اجرای فنی ساختمان و کیفیت پایین مصالح باشد. در بسیاری از موارد تعمیر و مقاوم سازی کلی مدرسه یا بخشی از آن به دلیل اهمیت استفاده از ساختمان مدرسه هزینه کمتری نسبت به تخریب و بازسازی آن دارد. همچنین باعث صرفه جویی در زمان می شود. همچنین لازم است وزارت آموزش و پرورش با اهمیت دادن به ایمنی مدارس و ایمنی دانش آموزان نظارت خود را افزایش داده و با حساسیت بیشتری به مدارس غیردولتی مجوز دهد و مدارس مستقر در ساختمان های قدیمی را ملزم به بازرسی کند. توسط کارشناسان مرتبط با سازه و استحکام ساختمان، اقدامات لازم را جهت انطباق با شرایط سازه ساختمان با نوع کاربری انجام دهند.

ساز و کار تایید فنی، نیرو و ظرفیت سازی مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی مشخص شد.

با توجه به این؛ مجلس در جلسه علنی شورای اسلامی شهر و در استماع گزارش آموزش پژوهش و فناوری درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، ماده ۱۵ را تصویب کرد. طرح به شرح زیر است:

ماده ۱۵ – تبصره زیر به عنوان تبصره ۲ ماده ۳۱ قانون الحاقی اصلاح و شماره تبصره فعلی آن به ۱ اصلاح می‌شود:

تبصره ۲- تایید فنی، استحکام و ظرفیت مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی توسط سازمان گسترش و نوسازی مدارس کشور با استفاده از ظرفیت مهندسین مشاور دارای گواهی صلاحیت در سازمان برنامه و بودجه کشور و تایید برنامه و برنامه کشوری سازمان بودجه سازمان توسعه و نوسازی مدارس تجهیز می شود. وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف مدت پنج سال نسبت به اعمال ضوابط و استعدادهای فضا، تجهیز مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی موجود اعم از تملک یا استیجاری اقدام کند.

همچنین رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزش و پرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت و معاون آموزش ابتدایی و متوسطه به ترکیب شورای برنامه ریزی و نظارت مرکزی و نظارت استانی اضافه شدند. شورایی که در این قانون گنجانده شده است. بندهای ۱ و ۲ ماده ۴ این قانون.

نوسازی مدارس نیروی انتظامی است

پیش از این مجید نسیمی مدیرکل سابق نوسازی مدارس اصفهان در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت درباره لزوم بازنگری در آیین نامه تاسیس مدارس غیردولتی گفت: آیین نامه تاسیس مدارس غیردولتی مدارس دولتی امکانات اضافی ایجاد می کنند.» موسسان را تحت فشار قرار می دهد و پس از اتمام دوره سه ساله استحکام ساختمان های آموزشی با کاربری مسکونی افزایش می یابد. ، مجوز دیگر قابل اجرا نیست.

وی با بیان اینکه قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید و به دنبال آن «آیین نامه تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف» در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید. تصویب و ابلاغ شد. با این آئین نامه صدور پروانه ساخت مدرسه منوط به رعایت مقررات قانونی و مقررات به روز کشور می باشد.

مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان درباره اشتباه قانونی در آیین نامه مصوب آیین نامه تاسیس می افزاید: مطابق با در ماده ۶ این آیین نامه ایمنی ساختمان های غیر دولتی موجود و تایید استحکام سازه ای آن و ضوابط طراحی ساختمان های غیردولتی نوساز در یک فرآیند قانونی سنجیده می شود، بنابراین ساختمان مورد استفاده دارای سابقه طولانی است. با مقررات جاری و ملی قابل ارزیابی نیست و غیر ممکن است.

وی ادامه می دهد: اگر فردی بخواهد ساختمان مدرسه ای جدید بسازد باید پس از تهیه نقشه ها و نقشه های معماری، تاییدیه های لازم را از سازمان نوسازی مدارس دریافت کند و طی ۵ تا ۱۰ سال آینده مدرسه به بهره برداری می رسد. در بخشنامه ها و آیین نامه های اجرایی اداره کل نوسازی مدارس مقرر شده است که اگر بخواهیم ساختمان مسکونی ۲۰ تا ۴۰ ساله را به فضای آموزشی تبدیل کنیم باید قوانین و مقررات ملی کشور را رعایت کنیم.

حل چالش فضاهای آموزشی با بازنگری در آیین نامه تاسیس

نسیمی با بیان اینکه آیین نامه تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف بر اساس ضوابط ماده سیزدهم تصویب شده است، می گوید: بر اساس ماده ۶ این آیین نامه ایمنی. مسئولیت ساختمان ها و تصویب آن بر عهده سازمان نوسازی مدارس کشور و ادارات تابعه می باشد. بخشنامه اجرایی اعلام شده در این بخشنامه به نوسازی مدارس این امکان را می دهد که از شرکت های مشاور ذیصلاح برای موضوعات این حوزه استفاده کند، البته این امر ناقض مسئولیت نوسازی مدارس نیست و نظر نهایی با اداره کل نوسازی مدارس خواهد بود.

وی با اشاره به اصلاح و بازنگری بند ۶ آیین نامه تاسیس، بیان می کند: اگر ساختمان هایی که اکنون برای کاربری مسکونی برای فضای آموزشی استفاده می شوند، بخواهند به طور کامل مقررات ایمنی ساختمان را رعایت کنند، استحکام و طراحی ساختمان را بررسی کنند. . برای اجرا، بسیاری از مصوباتی که در گذشته برای ساختمان‌های فعال ارائه شده است، با توجه به آیین‌نامه جدید و استحکام ساختمان برای تصویب مجدد، با نگرانی‌ها و چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان بیشترین شکایات مربوط به نوسازی مدارس را در مرحله صدور مجوز تاسیسات عنوان کرد و افزود: اداره نوسازی مدارس قانونگذار نیست، پلیس مجری این قوانین است. زیرا اگر قانون را اجرا نکنیم باید به عنوان سهل انگاری پاسخگو باشیم.

وی می افزاید: بحث مواد آیین نامه تاسیس باید به نوسازی مدارس کمک و حمایت کند تا در بررسی ماده ۶ این آیین نامه ساختمان های آموزشی با کاربری مسکونی در مقیاسی مجزا از نوساز تفکیک و بررسی شود. ساختمان ها .

نسیمی با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۲ آیین نامه تأسیس، مؤسساتی که قبل از ابلاغ آیین نامه شروع به تأسیس و راه اندازی مدارس یا مراکز آموزشی غیردولتی کرده اند، موظفند حداکثر ظرف مدت سه سال نسبت به تأمین شرایط استحکام ساختمان یا مرکز مدرسه اقدام کنند. از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه. وی خاطرنشان کرد: ساختمان هایی که پروانه آنها از ابتدا صادر شده است فروردین ماه امسال تمام شد، آنها اجازه تمدید استحکام ساختمان را نخواهند داشت، بنابراین این مدارس اکنون بلاتکلیف هستند.

اهمیت تسهیل ارائه تائیدیه مدارس مبتنی بر قدرت

وی ادامه می دهد: بر این اساس، بر اساس ماده ۱۲ این آیین نامه، مسئولان مدارس و مراکز غیردولتی سه سال فرصت دارند تا فضاهای آموزشی خود را بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به این موضوع قرارداد و عقد قرارداد کنند که البته این موضوع مشمول این موضوع است. تصمیم مقتضی و در راستای رعایت استانداردها و تامین امنیت مدارس غیردولتی است، اما قانون پس از این مدت تمدید به اداره کل نوسازی مدارس نداده است که نیاز به بازنگری دارد.

مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان بیان می کند: انتظار داریم تا قبل از شروع فرآیند صدور مجوز و درخواست در سال ۱۴۰۲ این موضوع به صورت جدی بررسی و اجرایی شود تا با اقدامات به موقع بتوانیم به زودی نگرانی ها را برطرف کنیم.

می گوید: با توجه به پیشنهادی که در ۱۷ ارائه شد، جای امیدواری است تیر ۱۴۰۰ در خصوص اصلاح آیین نامه تأسیس مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی در مناطق مختلف و در دفاتر هیئت دولت ارائه و ثبت گردیده است. بنابراین این پیشنهاد باید با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. باید توسط مقامات دولتی رسیدگی شود.

نسیمی می افزاید: دغدغه بررسی استحکام ساختمان تا حدودی مربوط به مسئولان مراکزی است که از ساختمان های مسکونی استفاده می کنند و طبق استانداردها، استقامت کامل این ساختمان بر اساس اصلاح بند مصوب شده است. ۶. طبق مقررات، این گونه ساختمان ها باید به صورت نسبی ارزیابی شوند. باید به گونه ای اتخاذ شود که با تسهیل موارد قابل احراز، کار نوسازی مدارس استان برای موسسان و اداره کل تسهیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا