ترندهای روز

سال ۲۰۲۵ در دنیای گیم: جی‌تی‌ای ۶، نینتندو سوئیچ ۲ و اتفاقات بزرگ دیگر

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: حتی اگر به اندازه کافی خوش شانس بودید که در کریسمس یک کنسول یا بازی جدید تهیه کنید، احتمالاً مشتاقانه منتظر عرضه بازی های جدید هستید.

به نظر می رسد سال ۲۰۲۵ از این نظر سال بزرگ و مهمی باشد.

اکثر مردم بر این باورند که سال ۲۰۲۴ سال دردناکی برای صنعت بازی های ویدیویی بود. با ده ها هزار اخراج و تعطیلی استودیوهای بازی در سراسر جهان.

امیدواری وجود دارد که اوضاع – حداقل تا حدی – در سال آینده بهبود یابد.

و این دو عنوان بزرگ به طور خاص احتمالاً تأثیر بسیار مهمی خواهند داشت.

لحظه ای تاریخی در بازی های رایانه ای; روزی که میلیون ها گیمر مدت ها منتظر آن بودند: انتشار Grand Theft Auto 6 یا GTA 6.

این بازی قرار است در پاییز ۲۰۲۵ منتشر شود، یعنی ۱۲ سال پس از عرضه نسخه قبلی خود یعنی GTA 5 که برای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و رکورد فروش را شکست.

این بازی جدید تنها با اولین تریلر خود رکورد زد. این ویدیو که حدود یک سال پیش منتشر شد، تنها در ۲۴ ساعت اول بیش از ۹۰ میلیون بازدید داشت. و احتمالا این آخرین بازی رکوردشکنی نخواهد بود.

جیمز باتچلور، سردبیر یک وب سایت بازی های رایانه ای گفت: هیجان و اشتیاق طرفداران برای این بازی وصف ناپذیر است.

او ادامه می دهد: «این بدون شک یکی از بزرگترین – اگر نگوییم بزرگترین – عرضه های بازی در تاریخ خواهد بود.

Rockstar Games سازنده این بازی تاکنون اطلاعات زیادی از آن منتشر نکرده است; به جز جزئیات در مورد دو شخصیت اصلی و صحنه‌هایی از شهر تخیلی لئونیداس الهام گرفته از فلوریدا.

سوال مهمی که ذهن اکثر طرفداران را به خود مشغول کرده این است که آیا تاریخ انتشار این بازی مانند عناوین بزرگ قبلی کمپانی راک استار با تاخیر مواجه خواهد شد؟

جیمز می گوید هنوز هیچ نشانه ای از تاخیر وجود ندارد – اما اگر سکوت ادامه یابد، باعث نگرانی خواهد شد.

او می افزاید: «اگر تا تابستان هیچ چیز جدیدی در مورد بازی نشنیم، و به خصوص اگر تا پایان آگوست چیزی در مورد آن نشنیم، احتمالاً باید تا سال ۲۰۲۶ صبر کنیم.»

چرا GTA 6 اینقدر مهم است؟

انتظار می رود عرضه GTA 6 تاثیر زیادی بر کل صنعت بازی های ویدیویی داشته باشد.

جورج آزبورن، مشاور و نویسنده خبرنامه یادداشت صنعت بازی‌های ویدئویی، می‌گوید: «فکر می‌کنم این یکی از آن لحظاتی است که موفقیت عظیم یک محصول، کل صنعت را به جلو می‌برد.

او توضیح می‌دهد که یک موفقیت بزرگ، به‌ویژه زمانی که پدیده‌ای با تأثیر فرهنگی GTA باشد، می‌تواند افراد بیشتری را به خرید بازی‌های ویدیویی وادار کند و ناشران و توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه شخصی می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند.

علاوه بر GTA 6، عناوین بزرگ دیگری نیز برای امسال در نظر گرفته شده اند، از جمله Assassin’s Creed Shadows از یوبی سافت فرانسه، Ghost Ute سونی و بازی استراتژیک Civilization 7.

جورج می گوید: «چالش اصلی توسعه دهندگان این است که چگونه از بازه زمانی انتشار GTA 6 دور بمانند.

اجتناب از غول بزرگی مانند GTA 6 احتمالاً به این معنی است که ناشران دیگر بازی های جدید خود را زودتر منتشر خواهند کرد یا حتی ممکن است انتشار آنها را تا اوایل سال ۲۰۲۶ به تعویق بیندازند.

نکته دیگری که در مورد GTA 6 می دانیم این است که این بازی ابتدا برای کنسول های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس منتشر می شود و نسخه پی سی بعدا منتشر خواهد شد.

بسیاری از گیمرها هنوز از کنسول های نسل قبلی خود استفاده می کنند و سونی و مایکروسافت امیدوارند که GTA 6 در نهایت آنها را تشویق به خرید کنسول های جدید کند.

جیمز بتچلور می‌گوید: «اگر چیزی قرار است مردم را متقاعد کند که یک کنسول جدید بخرند، و اگر قبلاً این کار را نکرده‌اند، GTA 6 خواهد بود. او تخمین می زند که کاربران پلی استیشن ۴ هنوز ۵۰ درصد از گیمرهای فعال سونی را تشکیل می دهند.

اما وقتی نوبت به ارتقای سخت افزار و کنسول های جدید می رسد، ممکن است رقبایی وجود داشته باشد.

نینتندو سوییچ جدید؟

در اینجا چیزی است که ما به طور رسمی در مورد کنسول بعدی نینتندو می دانیم:

وجود خارجی دارد.

بازی‌های سوئیچ فعلی شما روی آن کار خواهند کرد.

و بس!

هنوز نام رسمی این کنسول اعلام نشده است اما طرفداران و گیمرها نام آن را «نینتندو سوییچ ۲» گذاشته اند.

با وجود شایعات و افشاگری های غیررسمی، قابلیت ها و قابلیت های این دستگاه همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است و این شرکت قول داده تا پایان ماه مارس در مورد آن اعلام رسمی کند.

احساس غالب این است که نینتندو نمی خواهد فرمول موفق سوئیچ اصلی را تغییر دهد. کنسولی که از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷ تاکنون ۱۴۶ میلیون دستگاه فروخته است.

جیمز بتچلور می گوید: «احتمال منطقی این است که سوییچ جدید به سادگی یک نسخه بهبودیافته و بزرگتر باشد.

انتظار می رود که ظاهر آن شبیه به قبلی اما با قدرت پردازش بیشتر باشد.

او می‌افزاید: «ممکن است ساده‌لوحانه به نظر برسد، اما با توجه به میزان موفقیتی که این کنسول داشته است، غیرمنطقی است که بر پایه‌ای که آن‌ها ساخته‌اند ساخته نشود.»

جیمز معتقد است که اعلام سازگاری به عقب – یعنی امکان استفاده از بازی های تولید شده برای سوییچ اصلی روی کنسول جدید – به وضوح نشان می دهد که دستگاه جدید از نظر ساختاری با مدل قبلی تفاوتی نخواهد داشت.

او می گوید این خطر وجود دارد که مانند تجربیات قبلی نینتندو، مشتریان متوجه تفاوت کنسول جدید با دستگاهی که قبلاً در خانه دارند، نشوند.

اما جیمز مطمئن نیست که این بار هم همین اتفاق بیفتد.

او می گوید: «خیلی وقت پیش بود. “من فکر می کنم آنها از آن زمان تا کنون چیزهای زیادی یاد گرفته اند.”

سایر رویدادهای دنیای بازی

برخی از چشمگیرترین دستاوردهای سال ۲۰۲۴ نتیجه کار توسعه دهندگان کوچک و مستقل بود.

چشمگیرترین آنها “بالاترو” بود. یک بازی ورق اعتیاد آور الهام گرفته از پوکر که در پایان سال نامزد جوایز اصلی بهترین بازی سال شد.

ریچل واتس، روزنامه‌نگار و مجری پادکست ماجراجویی، معتقد است که این موفقیت زمینه را برای موفقیت مستقل‌تر در سال ۲۰۲۵ فراهم می‌کند.

او می‌گوید: «ما امسال چند بازی مستقل عالی داشتیم. از نظر بازی های ساخته شده توسط شرکت های بزرگ، بسیاری از منتقدان و بازیکنان معتقد بودند که سالی کند بود و هیچ بازی بزرگی منتشر نشد. اما همیشه چیزهای جالبی برای ارائه در زمینه بازی های مستقل وجود دارد.”

دستیابی به موفقیتی مانند مورد فوق نادر است و یکی از بزرگترین چالش‌ها برای توسعه‌دهندگان و ناشران مستقل در سال ۲۰۲۴ دیده شدن بود، یعنی گیمرها واقعاً بازی شما را پیدا می‌کنند.

ریچل می‌گوید تعداد بازی‌های منتشر شده در فروشگاه دیجیتال Steam – جایی که بیشتر بازی‌های رایانه‌های شخصی در آن فروخته می‌شوند – «واقعاً خیره‌کننده» است و قابلیت مشاهده «یکی از سخت‌ترین چالش‌ها» است.

او می افزاید: فکر نمی کنم این مشکل به این زودی ها حل شود.

ریچل همچنین می‌گوید که توسعه‌دهندگان مستقل در تلاش برای افزایش سرمایه هستند و چشم‌انداز مالی این بخش برای سال ۲۰۲۵ “کاملاً تاریک” است.

با این حال، او معتقد است که بازیکنان بیشتری شروع به درک خلاقیت در این بخش کرده‌اند و موفقیت‌های مستقل بیشتری در راه است.

او می‌گوید: «دنیای بازی‌های مستقل فضایی است که من به آن پناه می‌برم تا بازی‌هایی انجام دهم که دوباره در مورد دنیای بازی هیجان‌زده شوم. اگر بهیرو بتواند در کنار بزرگ‌ترین عناوین سال جای بگیرد، امیدوارم بازی‌های مستقل دیگر نیز همین مسیر را طی کنند.»

المپیک ورزشی الکترونیکی

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال ۲۰۲۵، برگزاری اولین بازی های المپیک ورزش های الکترونیکی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی است.

جورج آزبورن می‌گوید: «فکر می‌کنم این لحظه مهمی است، زیرا به طور سنتی المپیک علاقه زیادی به ورزش‌های الکترونیکی نشان نمی‌دهد.

پس از سال ها تلاش، کمیته بین المللی المپیک قراردادی ۱۲ ساله با عربستان سعودی برای میزبانی المپیک ورزش های الکترونیکی امضا کرد.

اولین جام جهانی ورزش های الکترونیکی در تابستان ۲۰۲۴ در عربستان سعودی برگزار شد، اما جورج می گوید این رویداد نتوانست توجه عمومی را به خود جلب کند.

او ادامه می دهد: جالب است که ببینیم بازی های المپیک الکترونیکی تاثیر متفاوتی بر برند رسمی IOC خواهد داشت یا خیر.

برخی از هواداران، بازیکنان و مفسران جام جهانی ۲۰۲۴ را به دلیل سابقه حقوق بشر عربستان سعودی تحریم کردند.

جورج می‌گوید المپیک ورزش‌های الکترونیکی بحث‌هایی را در مورد «ورزش‌شویی» – استفاده از ثروت برای سرمایه‌گذاری در ورزش و سرگرمی با هدف بهبود وجهه بین‌المللی – برانگیزد. عربستان سعودی این موضوع را رد کرده است.

وی می افزاید: لحظه جالبی در پیش داریم، ورزش های الکترونیکی تبدیل به یک ورزش المپیکی می شود، اما تنها راه تحقق این رویداد، تامین مالی آن توسط عربستان بود، حال سوال اینجاست که واکنش افکار عمومی به این موضوع چیست.

و چندین رویداد دیگر

اختلاف بین بازیگران و برخی از بزرگترین شرکت های صنعت بازی همچنان ادامه دارد.

انتشار بازی Assassin’s Creed Shadows در ماه فوریه در ژاپن می تواند یک لحظه تعیین کننده برای این شرکت فرانسوی باشد.

بحث در مورد استفاده از این فناوری در توسعه بازی ها همچنان ادامه دارد، اما سؤالات مربوط به کپی رایت، تأثیرات زیست محیطی و تردید کارکنان نیاز به پاسخ های قانع کننده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا