اخبار اقتصاد ایران

«ساماندهی بازار خودرو» جنجال جدید در مجلس! :: ایران تحلیل

توضیح مهم ترین اخبار جلسه علنی امروز (سه شنبه) بیست و نهم خرداد مجلس ۱۴۰۳ شورای اسلامی را در این گزارش می خوانید.

به گزارش ایران تحلیل، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اجرای قانون خودرو برگزار شد. مقررات و میزان تحقق مفاد و الزامات قانونی آن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

عباس علی آبادی حاضر در مجلس در جریان بررسی اجرای قانون تنظیم بازار خودرو گفت: من به عنوان فردی که دو سوم عمرم را در صحنه های مختلف کشور و در عرصه های چالش برانگیز و اداره شرکت های بزرگ گذرانده ام. با تمام وجود باور دارم که تحول اقتصادی تنها با صنعت دانش بنیان صادرات محور محقق می شود. این اهمیت را می توان در شعارهای ۱۲ سال اخیر که رهبری تعیین می کند به خوبی درک کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طی یک سال گذشته که با نظر صادق القدر رئیس جمهور و اعضای شورای اسلامی مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده گرفتم، آمده ام. به این باور که صنعت دانش محور صادرات محور تنها راه تغییر است. اقتصاد در کشور

پس از سخنان وزیر صمت، تعدادی از نمایندگان مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی، از نبود راهبرد مشخص در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودروسازی انتقاد کردند و خواستار اجرای دقیق قانون سازمان شدند. از بازار خودرو

خلاصه اخبار مجلس، ۲۹ خرداد; بررسی اجرای «سیستم بازار خودرو»

روح الله ایزدخواه ضمن بررسی اجرای قانون تنظیم بازار خودرو از عدم تحویل به موقع خودروهای پارس در فصل زمستان انتقاد کرد و گفت: علیرغم وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر برخورد با خودروساز، این امر تاکنون انجام نشده است. هنوز اتفاق افتاده و هیچ کس پاسخگو نیست.

همچنین حجت الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اینکه تعاملات خوبی با وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون اصل ۹۰ داشته است، افزود: یکی از بحث هایی که در کمیسیون در خصوص خودرو صورت گرفت این بود که نارضایتی بالایی در بین نمایندگان وجود دارد. مردم به صنعت خودرو موضوع خرابی و ایراد خودروها در کشور ما نسبت به سایر کشورها تقریباً سه برابر است و این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیق برای رفع نقاط ضعف است.

تعدادی دیگر از اعضای شورای اسلامی در خصوص نحوه تنظیم بازار خودرو در قانون تاکید کردند: دولت باید ۷ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۲ درصد از سهام خود را در سایپا واگذار کند و از دخالت در آن خودداری کند. صنعت خودرو خارج می شود

در همین جلسه بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، اجرای قانون تنظیم خودرو را ۵۰ درصد عملکرد عنوان کرد و گفت: با وجود گذشت ۸ ماه از مهلت قانونی تصویب آیین نامه ها. در رابطه با واردات خودروهای فرسوده، این آیین نامه هنوز ابلاغ نشده است.

سپس وزیر ایمنی در بخشی دیگر از توضیحات خود گفت: مهمترین اقدام ما در وزارت ایمنی تدوین و نگارش طرح تحول صنعت خودرو بود. تولید دانش بنیان، افزایش عمق تولید داخلی، اصلاح ساختار حاکمیتی، ارتقای فناوری و تولید خودروهای برقی از جمله موارد این برنامه است.

علی آبادی با اشاره به اینکه چهره خودروسازی کشور در چشم مردم زیبا نیست افزود: اما هیچ مسئولیتی در وزارت صمت ندارد. بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ثبت نام و سفارش داده شده است. تاکنون بیش از ۲۰ هزار خودرو وارد کشور شده است. در سه ماهه اول سال رکورد اسقاط خودرو شکسته شد. برنامه تولید خودرو نیز به رکوردی بی سابقه خواهد رسید.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس پس از استماع نظرات وزیر صلح و نمایندگان با اشاره به اینکه با وجود پیگیری های متعدد مجلس هنوز مقررات مربوط به واردات این خودروها انجام نشده است. توسط دولت ابلاغ شده است و دلیل آن کمبود منابع ارزی است. وی تاکید کرد: انتظار داریم به این موضوع رسیدگی شود.

هشدارها و تذکرات نمایندگان مجلس

کوچینی نژاد: دولت نباید تمام بخش های اقتصاد را کنترل کند

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در تذکری به وزیر ایمنی گفت: شعار اصلاح خودرو تا کی باید اعتماد مردم را جلب کند و در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد؟ در این مجلس مردم چهار سال این شعار را مطرح کردند اما نشد. از سوی دیگر در مناظره های انتخاباتی همان افرادی که در صنعت خودرو هستند شعار می دهند که این نظام را اصلاح می کنیم. وزیری به خاطر خودرو استیضاح و برکنار شد. این از آقای علی آبادی مطالبه شد و یک میلیارد دلار ارز هم برای واردات اختصاص یافت.

در ابتدای جلسه علنی امروز علی نیکزاد در نطق قبل از دستور خود از زحمات دستگاه دیپلماسی برای آزادی حمید نوری که به مدت پنج سال بدون استدلال قانونی در زندان سوئد بود، تشکر کرد.

وی ادامه داد: آزادی حمید نوری از یک سو نشان دهنده اقتدار ایران و دیپلماسی عزت کشور و از سوی دیگر نشان دهنده شکست بزرگ منافقین و صهیونیست ها است. بار دیگر مدارک ثابت شد و سیلی دیگری بر گوش منافقین زده شد.

در ادامه این جلسه علیرضا سلیمی با ۱۶۷ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس به عنوان عضوی از کمیته اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری منصوب شد.

به گفته نایب رئیس مجلس، بر اساس ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس بدون حق رای به عضویت هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری در می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا