بانک و بیمه

سامانه گام به بورس کالا و سپرده‌گذاری مرکزی متصل شد

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی علاوه بر اجرای برنامه کنترل برخی ترازنامه بانک ها، تسهیل تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی از طریق توسعه ابزارهای تامین مالی را در دستور کار خود قرار داده است. برای زنجیره تولید در این زمینه، به منظور افزایش سهم اوراق قرضه گام به عنوان یکی از ابزارهای مهم تامین مالی زنجیره تولید در تامین مالی اقتصاد، اقداماتی از قبیل اصلاح و ابلاغ سیاست‌ها و مقررات کنترل و مدیریت اوراق قرضه ضروری است. ابتدای سال جاری آیین نامه اجرایی پذیرش اوراق گام توسط موسسات ابلاغ شد. وی در خصوص بدهی دارندگان گام اوراق قرضه و افزایش مبلغ گام اوراق قابل انتقال به بازار سرمایه به ۱۰۰ همت دستور اجرایی داده است.

به منظور بهره مندی فعالان اقتصادی از مزایای اوراق گام و تسهیل در فرآیند انتقال اوراق به بازار سرمایه، در این راستا، بانک مرکزی با شرکت بورس کالای ایران و سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه این شرکت همکاری می کند. ارتباط بین سامانه گام و سامانه بورس کالا و همچنین سامانه سپرده گذاری.

بر این اساس لازم است شبکه بانکی موارد زیر را در دستور کار بهره برداری قرار دهد:

۱- به موجب نامه شماره ۱۶۱۶۲۲/۰۱ مورخ ۲۹/۰۶/۱۴۰۱ در خصوص ابلاغ «دستورالعمل تأمین مالی در زنجیره تأمین براساس اسناد اعتباری بورس کالا» مورخ مهرماه سال جاری مبنی بر اتصال سامانه گام به کالای ایران. سامانه شرکت بورس برای بنگاه های تجاری به بهره برداری رسید تا از اوراق پلکانی در تسویه معاملات بورس کالا استفاده کند. با در نظر گرفتن تجربه بورس کالا در حوزه بورس کالا با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی داخلی و با در نظر گرفتن فضای رقابتی بین تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان، وجود بسترهای معاملاتی، شفافیت فرآیند معاملات و سازوکار تعیین قیمت در بورس کالا استفاده از سفته برای تسویه معاملات ضمن کمک به فعالان اقتصادی و گسترش و تعمیق استفاده زنجیره‌ای از این اوراق، در توسعه ابزارهای تامین مالی شبکه بانکی نیز موثر خواهد بود. بنابراین بانک ها می توانند در هنگام صدور سفته اقدامات لازم را برای استفاده از ظرفیت مذکور از جمله ارائه این امکان به فعالان اقتصادی انجام دهند.

۲- با توجه به اتصال سامانه گام به سامانه سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و شرکت تسویه وجوه، از تاریخ ابلاغ این نامه، بانک ها فقط باید مشخصات آخرین دارندگان اوراق گام را به صورت سیستمی (به جای انتقال فیزیکی) ارسال کنند. ) و از طریق سامانه گام – منوی اطلاعات گواهی در قسمت ویرایش تاریخ ارسال به بورس – ارسال. شایان ذکر است، موضوع مذکور منجر به کاهش خطاها و ریسک‌های مرتبط با انتقال اطلاعات اوراق بهادار گام به بازار سرمایه شده و امکان رصد، پایش و گزارش آنلاین وضعیت عملکرد اوراق فوق را فراهم می‌کند.

بانک ها موظفند مراتب را در اسرع وقت به اطلاع کلیه مراجع ذیربط رسانده و نسبت به اجرای صحیح و نظارت بر آن اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا