اخبار اقتصاد ایران

سامانه یکپارچه خودرو منحل نمی‌شود/ برنامه دولت برای حذف صفر از پول ملی :: ایران تحلیل

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: در سیستم یکپارچه خودرو تغییری ایجاد نشده است و زمانی که تقاضای واقعی مازاد بر عرضه وجود دارد، دولت مصر از این سیستم استفاده می کند و قرار نیست این سیستم منحل شود. نظام یکپارچه رها نشده و در دستور کار دولت نیست.

به گزارش ایران تحلیل، سید احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه هدف دولت کاهش سرعت موتورهای تورم با ایجاد سیاست ثبات کلان اقتصادی است، اظهار داشت: نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: روند ماهانه افزایش نقدینگی در اکثر ماه های سال جاری نصف یا یک سوم رشد ماهانه سال ۱۴۰۰ بوده که رشد نقدینگی ماهانه در سال جاری ۱.۷ درصد بوده است در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰ ۲.۵ درصد بوده است.پایه پولی رشد نیز از ۴۵ درصد در فروردین در پایان به ۳۳.۵ درصد رسید آذر ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: گفته شده که روند پایه پولی می تواند بر تورم تاثیر بگذارد که این اظهارنظرها در شرایط فعلی اقتصادی ایران چندان صحت ندارد و ارتباط مستقیمی بین پایه پولی و تورم وجود ندارد. ، زیرا کنترل تورم با کنترل نقدینگی انجام می شود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: نرخ تورم در پایان آذر ماه ۱۵ درصد واحد کمتر از آبان یک ماه گذشته است. گزارش صندوق بین المللی پول همچنین از تداوم چشم انداز اقتصاد ایران در سال جدید به کاهش تورم خبر داد.

وی افزود: پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته نرخ بیکاری به هفت درصد کاهش یافته و در این مدت ۷۰۵ هزار شغل جدید ایجاد شده است. در دولت قبل خالص اشتغال ایجاد شده یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده و در هفت استان شاهد نرخ بیکاری دو رقمی هستیم و تلاش دولت بر کاهش این تعداد است.

خاندوزی همچنین ابراز امیدواری کرد که رشد اقتصادی چهار درصدی دو سال گذشته را ادامه دهیم.

وزیر اقتصاد درباره آخرین اخبار از اجرای بهره وری اموال دولت گفت: از ۱۵ فروردین امسال تا ۲۶ دی در ماه ۱۸۵۱ املاک مازاد و راکد معرفی و به تصویب هیئت عالی تولید رسید که ۱۴۰۰ مورد آن در حال افزایش ارزش و ۹۰ مورد فروخته شده است. همچنین ۴۵۱ ملک در حکم تاییدیه می باشد.
با این حال، بخش تسویه با پیمانکاران بیشتر در دستور کار دولت قرار دارد.

خاندوزی درباره زمان تاثیر اصلاحات اقتصادی بر معیشت مردم اظهار داشت: با وجود بهبود شاخص های کلان اقتصادی هنوز معیشت مردم از این بهبودها بهره مند نشده است. در دهه ۹۰ قدرت خرید و رشد اقتصادی مردم کاهش یافت و امیدواریم با گذشت زمان و ادامه رشد اقتصادی، کاهش درآمد مردم در دهه اخیر را جبران کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اقدامات کنترلی قیمت گوشت و مرغ گفت: قیمت مرغ و گوشت قرمز در دو سال گذشته نوسانات زیادی داشته و دولت بر رسیدگی به آن تاکید دارد و رئیس جمهور نیز خواستار این بود که این مشکل را حل کرد و برای آن جلسه انجام شد، اصلاحاتی لازم بود و دستورات لازم از سوی رئیس جمهور داده شده است. کاهش جوجه کشی باعث افزایش قیمت شد که در روزهای اخیر وضعیت بازار را بهبود بخشیده است. در دی در این ماه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود. همچنین ارز لازم برای واردات نهاده ها در حال پیگیری است و کشتی ها در حال تخلیه نهاده های دام و طیور هستند و کشتی معلق نداریم.

وی درباره برنامه دولت برای حذف صفر از پول ملی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ لایحه ای در این زمینه تهیه شد. این کار از دستور کار بانک مرکزی خارج نشده و در حال جمع آوری نظرات کارشناسی است، اما تجربه جهانی از این کار به ما می گوید که اجرای این سیاست زمانی اثرات مثبت ماندگاری خواهد داشت که متغیرهای پولی و شاخص های کلان اقتصادی کنترل شوند. بنابراین اولویت دولت کنترل شاخص های کلان اقتصادی است.

خاندوزی در خصوص علت نوسانات اخیر قیمت دلار نیز گفت: عمده نوسانات ناشی از تحولات نظامی در منطقه به ویژه حمله به یمن است و امیدواریم با فروکش این موضوع بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم. شاهد بازگشت ثبات قیمت در بازار ارز خواهیم بود. در این میان، تعطیلی کشتیرانی چین به مناسبت سال نو چینی نیز موثر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا