اخبار اقتصاد ایران

ساینا وانت در راه است؛ شاهکار جدید سایپا

در حالی که صنعت خودروسازی جهان به سمت تولید وانت های قدرتمند با پیشرانه های هیبریدی و الکتریکی پیش می رود، سایپا همچنان بر موتور قدیمی M13 تاکید دارد و پلت فرم را رها نمی کند.

افق میهن به نقل از پدال، سایپا تصمیم دارد سدان ساینا را به یک وانت سبک وزن و کم قدرت تبدیل کند تا در کنار محصولاتی مانند سایپا ۱۵۱ و آریسان به فروش برسد. ابتدا قرار بود ون هایی بر اساس مدل سهند یا اطلس تولید شود که در نهایت پلت فرم ساینا به عنوان گزینه اصلی انتخاب شد. حتی در سال ۱۴۰۱ تصاویری از سهند وانت با نام سایپا ۲۵۱ به رسانه ها رسید اما این پروژه هرگز تولید نشد.

وانت ساینا احتمالا با نام سایپا ۲۵۲ تولید خواهد شد این مدل و موتور و تجهیزات پراید خواهد داشت

محصول جدید سایپا در حال حاضر با نام «ون ساینا» یا «سایپا ۲۵۲» شناخته می شود. انتشار اخبار مربوط به این پروژه سوالاتی را نیز به همراه داشته است. از جمله اینکه اضافه شدن نسخه وانت سدان قدیمی می تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد یا اینکه این پروژه نیز تکرار همان فرمول قدیمی خودروسازی ایران در بازتولید مدل های قدیمی است؟

وانت ساینا از همان موتور ۱.۳ لیتری M13 با ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتن متر گشتاور استفاده خواهد کرد. موتوری که سال هاست در محصولات اقتصادی سایپا استفاده می شود. اگرچه صحبت هایی مبنی بر به روز رسانی این موتور صورت گرفته است، اما تاکنون جزئیات فنی جدیدی منتشر نشده است.

مهم ترین تفاوت وانت ساینا با سایپا ۱۵۱ ظرفیت حمل بار آن است. بر اساس ادعای نادرست، این وانت قادر به جابجایی حدود ۶۵۰ کیلوگرم بار خواهد بود. یعنی حدود ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر از پراید وانت. البته این افزایش ظرفیت بدون افزایش قدرت موتور انجام شده و گیربکس ۵ سرعته دستی روی آن نصب خواهد شد. صحت این اطلاعات هنوز تایید نشده و با توجه به ساختار فنی ساینا، احراز شرایط ذکر شده غیرممکن خواهد بود.

طراحی داخلی وانت ساینا کمی مدرن تر و ارگونومیک تر از سایپا ۱۵۱ خواهد بود، اما همچنان با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی عرضه خواهد شد. از تجهیزات اعلام شده می توان به دو ایربگ، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایموبلایزر اشاره کرد. این سطح از امکانات در پایین ترین سطح ممکن نسبت به استاندارد جهانی وانت های کوچک قرار دارد.

پروژه ون ساینا به جای اینکه یک محصول کاملا جدید باشد، ادامه یک مسیر آشنا است: استفاده از پلتفرم های قدیمی برای ایجاد ظاهری تازه و حفظ تعادل مالی شرکت. اگرچه این اقدام از دیدگاه سایپا منطقی به نظر می رسد، اما واکنش بازار به چنین محصولی همچنان نامشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا