اخبار بورس

سایه سنگین ترس‌های بازار سرمایه در حال رنگ باختن است؟

بازار سرمایه در کوتاه مدت و بلندمدت چگونه توسعه خواهد یافت؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون که وزرای کابینه مشخص شده و رزومه برخی از آنها به ویژه آقای همتی مشخص است، این انتظار وجود دارد که به تدریج شرایط بهتر و مساعدتر شود، سایه سنگین برخی از آنها. ترس هایی که در دو سال اخیر با آن مواجه هستیم کاهش یافته و وضعیت اقتصاد و تولید و در نتیجه بازار سرمایه نیز شرایط مساعدتری خواهد داشت.

رسول جاویدی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: در آخرین روز معاملاتی شاخص کل بورس بیش از ۱۵ هزار واحد افزایش را به ثبت رساند که فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در حالی که طی ۱۲ روز گذشته بازار روند نسبتاً مثبتی را آغاز کرده است، در اواسط هفته گذشته شاهد پیشنهاداتی بودیم که انتظار نمی رفت سهامداران به دنبال صرفه جویی در سود باشند، اما گاهاً فشارهایی روی کدهای اعتباری یا صندوق هایی وارد می شد که پس از رد شدن آن ها رد می شد. پس از اینکه فرصتی به آنها داده شد، شروع به فروش کردند. این موارد باعث شد که روزهای پایانی هفته با ترس سپری شود، هرچند در آخرین روز کاری هفته مقداری تعادل به بازار برگشت و شاهد افزایش بازار بودیم.

وی گفت: با توجه به اخبار منتشر شده با محوریت رای اعتماد مجلس به گزینه های پیشنهادی وزارتخانه ها و با توجه به اینکه شاهد رای اعتماد همه وزرای پیشنهادی بودیم، این موضوع به خودی خود تاثیر مثبتی بر وضعیت کلی جامعه داشت. به سیاست داخلی

جاویدی افزود: در پایان هفته اتفاق خاصی رخ نداد، هرچند احتمال کاهش نرخ سود در بازارهای جهانی به این معناست که در سه روز معاملاتی اخیر روند مثبتی را در بازار مشاهده کرده ایم آخرین روز معاملاتی کار در حالی آغاز شد که از همان ابتدا شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم.

کاهش ریسک های بازار سرمایه نسبت به سال قبل

وی تصریح کرد: در مقایسه با اتفاقات سال گذشته که منجر به از بین رفتن اعتماد بیشتر بازار سرمایه شد، انتظار می رود با توجه به تیم جدید هدایت کننده شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، ریسک های موجود تا حدودی کاهش یافته باشد. ریسک هایی مانند تصمیمات یک شبه بدون نظر کارشناسی که متاسفانه تاثیر زیادی بر اقتصاد و به خصوص بخش تولید داشت.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه آقای اتابک وزیر صمت در بسیاری از زمینه ها از جمله بحث واردات خودرو اظهار نظر روشنی نکرده است اما با توجه به تجربه حرفه ای خود انتظار می رود در این زمینه حضور بیشتری داشته باشد. بازار سرمایه نسبت به وزیر قبلی از منظر بهتر و مناسب تری به این موضوع نگاه کنید. اما با توجه به رزومه خاص خود به ویژه در حوزه بانکی، گمان می رود وزیر اقتصاد نه تنها بازار سرمایه را به عنوان یک بازار مولد ببیند، بلکه از جهات دیگر به ویژه در حوزه اقتصاد به اقتصاد ما کمک کند. سود بانکی تغییراتی ایجاد می کنند و نرخ سپرده ۳۰ درصدی را که رئیس کل وقت بانک مرکزی در سال گذشته اعمال کرده بود، تمدید نمی کنند.

وی افزود: ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه نیز کارنامه عملکردی بسیار خوبی دارند، به ویژه با توجه به تخصصی که در این زمینه دارند، انتظار می رود ملاحظات تولیدی را تا حدودی بیشتر از رئیس قبلی مدنظر قرار دهند و خودم هم قطعا این کار را انجام می دهم. نمی خواهند فقط برای دولت پول دربیاورند. حتی در بحث وزارت خارجه هم آقای عراقچی آدم نسبتا منطقی تری است و البته متخصص و تخصصش تفکر سیاسی است که باعث شده یکی از اساتید برجسته کشور باشد. در مجموع می توان گفت فعالان بازار سرمایه به حضور آقای بیزیکیان در راس دولت نگاه بسیار مثبتی داشتند و این را از قبل از انتخابات می توانستیم ببینیم.

جاویدی تصریح کرد: اکنون که وزرای کابینه مشخص شده اند و رزومه برخی از آنها به ویژه آقای همتی مشخص شده است، این انتظار وجود دارد که به تدریج اوضاع بهتر و مساعدتر شود – سایه سنگینی از نگرانی هایی که وجود دارد. در دو سال گذشته چنین بوده است ما در چند سال اخیر با وخامت اوضاع اقتصادی و تولید و در نتیجه بازار سرمایه مواجه بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت انتظار افزایش رشد بازار را داریم و در بلندمدت این انتظار مثبت است زیرا با قیمت های فعلی و داده های فعلی اقتصاد، شرایط شرکت ها نسبتا مناسب است و با توجه به آزادی سیاسی و اقتصادی که برای آن تلاش می شود، می تواند بیشتر بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا