ارزهای دیجیتال

سایپا آریا با چه مشخصاتی عرضه می‌شود؟ + کاتالوگ

لیست تجهیزات آریا همچنان شامل برخی امکانات رفاهی و ایمنی مانند گرمایش و سرمایش صندلی ها، ایربگ های جانبی، سیستم های چندرسانه ای از برندهای معروف و فناوری های کمک راننده مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی ​​و پارک خودکار است.

به گزارش افق میهن، سایپا آریا که در ابتدا قرار بود اولین کراس اوور ملی ایران باشد، با تاخیر زیادی نسبت به طرح اولیه به عرضه نزدیک می شود. اگرچه ایران با عرضه زودتر محصول خود در این سگمنت گوی سبقت را از خودرو سایپا گرفته است، اما باید دید آیا آریا ارزش این انتظار طولانی را دارد؟

این خودرو بر اساس پلت فرم SP100 توسعه یافته است. این پلت فرم همان پلت فرمی است که قبلا در سدان شاهین استفاده شده بود. در نگاه اول، آریا شباهت زیادی به نسخه هاچ بک شاهین دارد، اما با کمی دقت می توان تفاوت های فنی و ظاهری واضحی را مشاهده کرد. این تفاوت ها شامل فلپ های دور گلگیرها، ریل های سقف (سقف سنگی)، رینگ های ۱۷ اینچی و استفاده از مواد ملایم لمسی در کابین است.

اندازه گیری ظاهر، طراحی و بدنه سایپا آریا

سایپا آریا ۴۳۶۰ میلی متر طول، ۱۷۷۳ میلی متر عرض و ۱۵۶۱ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن ۲۶۵۰ میلی متر و حجم صندوق عقب آن ۲۸۵ لیتر است. در مقایسه با شاهین، آریا ۱۰۰ میلی متر کوتاه تر، ۵ میلی متر عریض تر و ۶۰ میلی متر بلندتر است. حجم صندوق عقب نیز با وجود فاصله بین دو محور، ۱۳۵ لیتر کاهش یافته است.

رینگ ها و لاستیک های آریا ۱۷ اینچی هستند و از لاستیک های ۲۰۵/50R17 استفاده می کنند. این ترکیب ارتفاع کلی خودرو را تقریباً ۷.۵ میلی متر افزایش می دهد. بنابراین بدنه آریا حدود ۵۲.۵ میلی متر از شاهین بلندتر است.

از نمای جلو، طراحی جلوپنجره جدید، دیفیوزر تعبیه شده روی سپر و جزئیات کرومی ظاهر کراس اوور اسپرت تری به خودرو بخشیده است. نمای جانبی تا حد زیادی یادآور فالکون است، اما قسمت عقب تغییرات محسوس تری دارد. طراحی چراغ های عقب علیرغم شباهت نسبی به زبان طراحی محصولات قبلی سایپا، از گرافیک مدرن تری برخوردار است و با سایر اجزای خودرو سازگاری بیشتری دارد.

کابین سایپا آریا، امکانات رفاهی و کیفیت ساخت

فضای داخلی آریا نسبت به محصولات قبلی سایپا جهش قابل توجهی داشته است. استفاده از مواد نرم و لطیف در پنل درها و داشبورد و همچنین ترکیب رنگ مشکی و موکا حس لوکس تری به فضای داخلی می بخشد. منابع آگاه اعلام کرده اند که در ابتدا قرار بود داشبوردی مشابه داشبورد شاهین در این خودرو نصب شود، اما تغییرات مدیریتی و تصمیم به طراحی داشبورد جدید یکی از دلایل اصلی تاخیر در عرضه آریا بوده است.

طرح های هیدروگرافی چوب، کروم و پیانو در فضای داخلی به کار رفته و ویژگی هایی مانند خوشه و نمایشگر چند رسانه ای یکپارچه، تهویه مطبوع اتوماتیک، تعویض دنده الکترونیکی، روشنایی کابین، شارژر بی سیم موبایل، ترمز دستی برقی، عملکرد نگه داشتن خودکار، کنترل پایداری، کنترل فرود از تپه و سنسور نقطه کور قابل مشاهده است. با این حال، آریا در حال حاضر تنها به دو ایربگ مجهز شده است.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت سایپا آریا

قلب تپنده آریا یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی از مگاموتور است. نمونه مشابه این موتور قبلا در برخی از محصولات میتسوبیشی استفاده می شد که اکنون نسخه ایرانی آن در آریا نصب شده است. این موتور ۱۳۸ اسب بخار و ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اگرچه رقبای آریا اغلب از موتورهای ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم استفاده می کنند، اما استفاده از موتور تنفس طبیعی در بنزین های خانگی با کیفیت پایین، مزایایی مانند تحمل بهتر، سایش کمتر و دوام بیشتر را به همراه دارد. به علاوه مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

گیربکس مورد استفاده در آریا یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپترونیک از DAE است. شایان ذکر است که این گیربکس پیش از این در برخی محصولات داخلی مانند تارا و شاهین پلاس استفاده می شد.

سایپا آریا را می توان گامی رو به جلو برای سایپا دانست. این خودرو از نظر طراحی، متریال و امکانات کابین، پیشرفت چشمگیری را نسبت به شاهین نشان می دهد. با این حال، اینکه آیا آریا واقعا ارزش انتظار را داشت یا خیر، به عملکرد واقعی آن در جاده و رضایت مشتری پس از عرضه رسمی آن بستگی دارد.

سیستم تعلیق سایپا آریا

سیستم تعلیق سایپا آریا ترکیبی از مک فرسون در محور جلو و تیر محور عقب پیچ خورده است. چیدمانی که در بسیاری از کراس اوورهای اقتصادی رایج است. استفاده از میله‌های مک فرسون در جلو، کنترل فرمان خودرو را در سرعت‌های متوسط ​​و در ترافیک شهری بهبود می‌بخشد و در عین حال فضای کمتری را در محفظه موتور اشغال می‌کند. این ساختار ساده بادوام است و هزینه های تولید و نگهداری کم است، اگرچه پایداری و جذب ضربه در جاده های بسیار ناهموار یا تحت ترمزهای شدید به اندازه سیستم های چند پیوندی پیشرفته نیست.

سایپا آریا از سیستم روی محور عقب می آید تیر از یک چرخاننده نیمه مستقل استفاده می کند که استفاده از آن آسان تر است اما نسبت به سیستم های مستقل تر هزینه کمتری دارد. این انتخاب نشان می دهد که هدف سایپا ایجاد تعادل بین راحتی سواری، استحکام سازه و هزینه های ساخت بوده است. اگرچه چنین سیستمی در انحناهای تیز یا سطوح ناهموار انعطاف کمتری دارد، اما فضای زیر خودرو و در قسمت بار را بهینه می کند و همچنین تعمیرات را آسان می کند. به طور کلی عملکرد این سیستم تعلیق در مقایسه با اکثر خودروهای داخلی مطلوب و رضایت بخش است.

دیپلم

با وجود تاخیر طولانی در عرضه سایپا آریا، طراحی این خودرو همچنان در بین محصولات داخلی رتبه قابل قبولی را کسب می کند. اگرچه به نظر می رسد زبان طراحی آن در مقایسه با سایر محصولات داخلی کمی از روند جهانی عقب است، اما نشان از تلاش برای بهبود ظاهر محصولات داخلی دارد.

لیست تجهیزات آریا همچنان شامل برخی امکانات رفاهی و ایمنی مانند گرمایش و سرمایش صندلی ها، ایربگ های جانبی، سیستم های چندرسانه ای از برندهای معروف و فناوری های کمک راننده مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی ​​و پارک خودکار است. البته با توجه به استانداردهای جدید به احتمال زیاد برخی از این امکانات در نسخه های بعدی به خودرو اضافه خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، نرخ ارز سایپا شاهین حدود ۴۰۰۰ دلار است. با توجه به پیشرفت های فنی و طراحی آریا، کارشناسان بر این باورند که این ارزش برای آریا بیشتر و بر همین اساس قیمت نهایی خودرو نیز بالاتر خواهد رفت.

ادامه محدودیت های ارزی و تحریم های بین المللی، تامین قطعات را برای خودروسازان داخلی دشوارتر کرده است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند موفقیت سایپا در تامین آریا در درجه اول به توانایی این شرکت در مدیریت زنجیره تامین و انجام تعهدات مشتریان بستگی دارد. تجربه مشکلات تولید و تاخیر در تحویل شاهین از جمله کمبود قطعاتی مانند سانروف وارداتی همچنان در ذهن خریداران باقی مانده است. از این رو انتظار می رود سایپا با برنامه ریزی دقیق تر، با عرضه موفق اولین کراس اوور خود، از تکرار چالش های گذشته جلوگیری کند و اعتماد از دست رفته بازار را دوباره به دست آورد.

برای مطالعه بیشتر در مورد گزارش، “رویای کراس اوور سراسری چگونه شکست خورد؟” برای پیدا کردن؟ در افق میهن خواندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا