ارزهای دیجیتال

سایپا به بابک زنجانی می‌رسد؟/ خودروسازی دولتی زیر تیغ اصلاح یا در تله بازتولید فساد؟

برخی از رسانه ها حضور باباک زنجان را با داتوان در لیست متقاضیان برای ۲ ٪ از سهام SAIPA ثبت کرده اند. این ادعا که اگر توسط موسسات رسمی تأیید شود ، می تواند سؤالات جدیدی را به صنعت خودرو منتقل کند.

سایپا ، یکی از دو تولید کننده بزرگ خودرو در کشور ، در سالها در خسارات انباشته شده ، ضعف ساختاری و کاهش سرمایه اجتماعی درگیر بود. از دست دادن بیش از ۵ تریلیون دلار آمریکا و تعدادی از تعهدات ناتمام ، ناکارآمدی حمایت دولت و بن بست مداخلات مستقیم را نشان می دهد.

فرایند انتقال SAIPA ، که مدت هاست در گرداب کاغذ و تصمیمات مبهم بوده است ، به ایستگاه های نهایی نزدیک شده است.

براساس نام هایی مانند Kerman Motor ، گروه صنعتی انتخاب ، Zarmakaron ، شریک زندگی و فردا ، موتورها در لیست سهام احتمالی SAIPA قرار گرفتند و اکنون برخی از رسانه ها توسط Dotwan Holding گزارش شده اند ، مجموعه ای که بابک زنجانی به ۴۲ ٪ نسبت داده می شود.

یک قرارداد ارزشمند به مبلغ ۱ میلیارد دلار آمریکا ، نه تنها به عنوان انتقال سهام ، بلکه به عنوان آزمایشی برای آینده صنعت خودرو در کشور ، اما آیا دتوان نیز می تواند از ساختار و بحران مالی ناشی از سرنوشت این انتقال به تولید مثل فساد در قالب جدید منجر شود؟

سایپا گرفتار

سایپا بیمار با ضررهای انباشته شده ۶۵ ، مشکلات نقدینگی ، خطوط تولید فرسوده و محصولات رنگی در برابر رقبای جهانی است ، به موجب آن مشتریان از کیفیت پایین خودروها و تأخیر در تحویل اتومبیل ناراضی هستند.

در این میان ، نکته ای که یک هلدینگ قول داده است سرمایه های کلان و اصلاحات ساختاری را تزریق کند تا غول ها را از این بحران خارج کند. اما آیا این قول باعث می شود که سایپا زنده شود یا آیا آنها به یک پرتگاه عمیق تر منجر می شوند؟

Dot One و Babak Zanjani

کمتر از یک سال پس از مجازات اعدام باباک زنجانی به پنج سال زندان کاهش یافت ، وی دوباره به اقتصاد ایران بازگشت. بازگشت به شکل شرکتی به نام “Holding Dot One” ، که در ماه دسامبر تأسیس شد.

نام این شرکت به قراردادهایی که بسیار بیشتر از پس زمینه است گره خورده و دامنه آن را در مناطقی مانند ترافیک ریلی ، ناوگان هوایی ، اتومبیل های برقی و حتی بانکداری رامارزی گسترش داده است.

در اسفند ۱۳۹۴ گروه تجاری اولین بانک ایرانی بانک رمادار ، ارز دیجیتال USDZ را ارائه داد. رامارزی که در رسانه ها به رسانه ها متصل است ، به طور رسمی یکی از موسسات نظارت را تصویب کرده است.

در اردیبهشت نکته ای که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می تواند توافق بیش از ۶ تریلیون دلار را امضا کند. قراردادی برای تأمین واگن های مسافربری و حمل و نقل و چندین ده لوکوموتیو دیزلی که در یک مراسم رسمی به پایان رسید که وزیر امور خارجه و توسعه شهری در آن شرکت کرد.

در همین زمان ، این مشارکت نیز به نام یک شرکت هواپیمایی جدید ، Dot A AIR و قول داشتن چهار هواپیما نامگذاری شد. در صفحه X خود ، باباک زنجانی همچنین از خرید یک سری اتومبیل های الکترو از Changan Ido برای Karaj و Toyota BZ3 برای Isfahan خبر داد ، که تحت عنوان Dotwan Tripi -Taxi تحت عمل جراحی هستند.

برخی از منابع به نقش پنهان اما مرکزی زنجانی در جهت برگزاری Dot One اطلاع دادند که وی نه در لیست سهامداران رسمی و نه مدیرعامل دیده می شود ، اما شبکه ارتباطی وی و منابع مالی پشت صحنه ، نیروی محرکه این مجموعه است.

نقش جاواد سلیمانی ؛ تجربه یا اجاره؟

به گفته Horse Power ، Javad Soleimani در تیم Dot One Holding Car قرار دارد. حضور مدیرعامل سایپا ، جواد سولیمانی به همراه یک لایه دیگر که یک نقطه را همراه با یک لایه متفاوت نگه می دارد ، به پازل کمک می کند. سلیمانی ، که تجربه عمیقی در مدیریت سایپا دارد ، می تواند یک برگه سود برای نکته در مذاکرات باشد.

دانش وی از پیچیدگی ساختاری سایپا و ارتباط آن با صنعت خودرو ، مشارکت در موقعیت ممتاز را نشان می دهد ، اما این مزیت باعث می شود استفاده از دوتایی قدیمی و جذاب و استفاده از روابط قدیمی بهبود یابد. آیا سلیمانی نشانه برنامه ریزی دقیق احیای سایپا است یا اینکه در پشت صحنه پنهان می شود ، پرده ای است؟

DOT می تواند نقدینگی سایپا را تحویل دهد ، با دسترسی به منابع مالی مناسب ، ضررهای انباشته شده و خطوط تولید را بازسازی کند. تجربه سلیمان ، که سالهاست که چالش های این شرکت را در SAIPA لمس کرده است ، می تواند اصلاحات ساختاری را تسریع کند.

علاوه بر این ، فعالیت ها در مناطقی مانند تاکسی های برقی و برنامه ریزی توسعه خطوط هوایی منعکس کننده این مشارکت فن آوری های جدید است. این رویکرد می تواند SAIPA را به تولید اتومبیل های برقی و ترکیبی سوق دهد که از اهمیت ویژه ای برای رقابت در بازارهای جهانی برخوردار است.

اما این تصویر خوش بینانه به نظر می رسد نقش زیبایی در بوم واقعیت های تلخ است. آیا این یک گام برای احیای سایپا است ، یا این صحنه ای برای پولشویی ، استفاده از منابع ملی و تولید مثل فساد اقتصادی است؟

سایه فساد در آینده سایپا

تاریخچه فساد باباک زنجانی در نقاط پیشانی مانند یک نقطه غیرقابل پیش بینی نقش داشته است. هنگامی که بین ۲.۸ میلیون یورو ، اعتماد عمومی به موسسات تجاری سوء استفاده شد که وی اکنون به عنوان مالکیت سرمایه گذاری نسبت داده شده است. به گفته مهدی ابراهیمی ، مدیرعامل Avan Rail ، آشیل یک شرکت هلدینگ ، آشیل ، که امکان پذیر نیست ، افشای هویت آن است.

افکار عمومی مبنی بر اینکه زخم نفت هنوز فراموش نشده است به سختی به این بازگشت باز اعتماد می کند. انتقال سایپا به دلیل عدم شفافیت می تواند موجی از اعتراضات اجتماعی و انتقادات رسانه ای را آغاز کند.

همانطور که رضا آلیزاده ، رئیس کمیته پارلمان و مین ها ، در مصاحبه ای با روزنامه جهانی اقتصادی گفت: “شرکت های متعلق به دولت غالباً با ناکارآمدی ، فساد و اجاره روبرو می شوند و جیب های مردم را پرداخت می کنند. در جهان ، دولت ها آژانس های خوبی نیستند.

با این حال ، انتقال سایپا در Zanjanis با زنجانی می تواند مشکلات قبلی را محکم کند. اگرچه سلیمانیس از منظر تجربیات مثبت ارزیابی می شود ، اما این می تواند نشانه ادامه همان رابطه اجاره ای باشد که سخنگوی دولت هشدار داده است. علاوه بر این ، عدم شفافیت در منشأ سرمایه ، خطر استفاده از منابع عمومی و پولشویی را افزایش می دهد.

انتقال سایپا به کسی که فراتر از یک معامله اقتصادی است می تواند پیامدهای گسترده اجتماعی و سیاسی داشته باشد. از آنجا که فعالان اقتصادی با موانع بوروکراتیک سر و کار دارند ، ورود شخص مبتلا به فساد در گذشته در پروژه های کلان دولت ، احساس تبعیض و بی عدالتی در جامعه را ایجاد می کند.

سایپا در بازسازی یا تولید مثل فساد

اقدامات فوری و تعیین کننده برای جلوگیری از انتقال SAIPA به فاجعه اقتصادی مهم است. اول ، تشکیل کمیته مستقل از کارشناسان اقتصادی ، نمایندگان مجلس و فعالان مدنی که مرتباً انتقال SAIPA را به یک نظارت و افکار عمومی گزارش می دهند.

دوم ، الزام این است که منشأ سرمایه و انتشار برنامه های عملیاتی برای SAIPA را روشن کنید که می تواند فساد را کاهش دهد.

سوم ، مطالعات مستقل در مورد زنجانی ها در پشت ارتباطات و نقش سازمان های دولتی یک عامل تعیین کننده در تکالیف برای جلوگیری از تکرار چرخه فساد است.

علاوه بر این ، بورس اوراق بهادار و وزارت بهداشت باید روند را با دقت مدیریت کنند. انتشار عمومی جزئیات قرارداد ، از جمله انتقال و تعهدات ، می تواند اعتماد از دست رفته را بازسازی کند. سرانجام ، نظارت بر عملکرد DOT One می تواند از سوء استفاده احتمالی پس از انتقال ، از جمله بررسی منظم گزارش های مالی و عملیاتی جلوگیری کند.

انتقال سایپا برای نگه داشتن DOT One دو سرنوشت مخالف را برای سازنده خودرو تعیین کرده است. از یک طرف ، منابع مالی گسترده و تجربه مدیریت سلیمانی فرصتی بی نظیر برای احیای SAIPA ، کاهش ضررهای انباشته شده و قدم زدن به فن آوری های جدید ارائه داد. از سوی دیگر ، سایه زنجانی ها از فساد قبلی ، ابهامات سرمایه DOT ​​OUT و عدم شفافیت ، این فرصت را برای تهدید جدی برای منافع ملی ایجاد کرده است.

موسسات بورس اوراق بهادار تا وزارت SEMIT مخالف یک آزمایش تاریخی بودند. آیا سایپا با امتیاز به آینده ای درخشان منتقل می شود یا قربانی فساد و اجاره می شود؟ پاسخ این سؤال در وعده نیست ، بلکه در اقدامات عملی ، حداکثر نظارت و پاسخگویی غیر ضروری است. سایپا ، که زمانی بازیگر قدرتمندی در صنعت ایران بود ، اکنون منتظر تصمیمات سرنوشت ساز است. تصمیماتی که می توانند آن را به عقب برگردانند یا در اعماق تاریکی قرار دهند.

برای خواندن گزارش در مورد “سایپا از چاله های دولت به چشمه می رود؟” در اخبار تجاری بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا