اخبار اقتصاد ایران

سایپا و ایران خودرو همین الان هم زمین سوخته است

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: از نظر تئوری با واگذاری دو شرکت سایپا و ایران خودرو موافقم که تمام شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود چرا که مدیریت آنها بهتر و مطلوب تر خواهد بود. و از طرفی باعث افزایش سودآوری شرکت خواهد شد. نیز به دنبال خواهد داشت.

افق میهن احمد فاطمی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی ایران خودرو و سایپا باید واگذار شوند؟ وی به خبرنگار جماران گفت: متاسفانه در ایران تجربه دولتی بودن برای شرکت های دولتی به ویژه شرکت های دارای تراکنش های مالی گسترده مانند ایران خودرو و سایپا تجربه موفقی نبوده است. در واقع اکثر شرکت های دولتی زیان ده هستند و در واقع با مشکلات ساختاری مواجه هستند.

وی افزود: ما اصل ۴۴ در قانون اساسی داریم که در آن به بحث اعتماد به بخش خصوصی اشاره شده است. به عبارت دیگر دولت باید تا حد امکان کوچک و چابک باشد. دولت وقتی کوچک شود، چابک خواهد بود. در غیر این صورت به سازمانی بزرگ، تنبل و فرسوده تبدیل می شود که قادر به انجام و تامین امور خود نخواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: از نظر تئوری با واگذاری شرکت های سایپا و ایران خودرو موافقم، در صورتی که همه شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند، زیرا مدیریت آنها بهتر و مطلوب تر می شود و از طرف دیگر سودآوری شرکت نیز افزایش خواهد یافت. پیدا خواهد شد البته به شرطی که با موقعیت شرم آور مواجه نشویم. واگذاری یک شرکت دولتی به یک شرکت دولتی دیگر در واقع حکایت افتادن در گودال است.

وی تصریح کرد: بنابراین برای بهینه شدن بنگاه اقتصادی و رسیدن به سودآوری و در نهایت موفقیت در مدیریت کلان، راهکار فوق واگذاری دو شرکت امری مطلوب است. در واقع باید به بخش خصوصی اعتماد کرد، زیرا افراد توانمندی در این شرکت ها وجود دارند و می توانند برنامه ها را پیش ببرند. اینکه چرا تولید خودرو در ایران نسبت به بازارهای جهانی گرانتر است و خودروهای خارجی نیاز به آسیب شناسی و کارشناسی دارد.

نماینده مردم بابل در پاسخ به این سوال که چه پیشنهاد و راهکاری دارید تا دوباره با ترفند واگذاری زمین سوخته مواجه نشویم که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته و اموال عمومی را به صورت رایگان واگذار کرده اند. وام دولتی؟ وی تصریح کرد: معتقدم این دو شرکت خودروسازی سوخته، زیان انباشته و بدهکار به سیستم بانکی هستند. در واقع حجم عظیمی از نیروی انسانی در این دو شرکت کار می کند که با یک سوم این نیروها قابل مدیریت است. بنابراین با توجه به اینکه این دو شرکت خودروسازی دو شرکت زیان ده هستند و به تعبیری سوخته هستند، باید به یک شرکت خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: در واقع باید به بخش خصوصی اعتماد کرد تا نرخ سود دو شرکت افزایش یابد، یعنی تجربه این موضوع را نشان داده است، بنابراین بخش خصوصی نیز باید به معنای واقعی کلمه وارد شود و نه بهانه ای باشد یا برخی از شرکت های پنهان که در واقع دولتی هستند به عنوان خریدار یا بخش خصوصی عمل کنند. این وضعیت قابل قبول نیست. در تمام دنیا این راه حل نتیجه مثبتی داشته است. به عبارت دیگر، اگر به این دو شرکت به عنوان بنگاه های اقتصادی بزرگ نگریسته شود، نیازمند مدیریت غیر اداری و غیر اداری و همچنین مدیریت کارآمد هستیم. چون هرجا به بخش خصوصی اعتماد شد و بخش خصوصی وارد عرصه شد، ما موفق‌تر بودیم.

فاطمی در ادامه افزود: همه مدیران معتقدند بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه موفق تر بوده و تجربه شرکت های دولتی به ویژه در حوزه صنعت و خودرو مردود و شکست خورده است.

وی تاکید کرد: حتی در بنگاه های اقتصادی نیز باید گفت که بهتر است به بخش خصوصی واگذار شود. در واقع شاخص مهمی که در رشد شاخص اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد، موضوع صنعت خودرو است. در واقع یکی از مشکلات ما در کشور به ویژه در حوزه خودروسازی است. این است که ما با تکنولوژی پیشرفته دنیا حرکت نمی کنیم و خود را تطبیق نداده ایم. در نتیجه کیفیت تولید خودرو از بقیه دنیا عقب است.

وی در پایان با بیان اینکه وقتی این دو شرکت خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود رقابت واقعی شکل می گیرد، گفت: در حال حاضر شاهد این نوع رقابت نیستیم. در واقع هم مصرف کننده و هم تولیدکننده ضرر می کنند. شاید مدیران خوبی در این دو شرکت خودروسازی بوده اند، اما در کل بنیاد دولتی بودن باعث ضرر و زیان می شود و حتی ممکن است به مدیریت ارتباطی نداشته باشد. شرکت های دولتی، از آنجایی که به نوعی اسیر مقررات و دستورات بالا هستند، توانمندسازی آنها دشوارتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا