بانک و بیمه

سبقت یوآن از دلار آمریکا در تسویه حساب های بین المللی| پکن در آستانه تکمیل پازل «دلارزدایی»!

بازار؛ گروه بین المللی: در ماه‌های اخیر، واژه کاهش ارزش به یک مفهوم مهم در اقتصاد و البته در سیاست بین‌الملل تبدیل شده است. بنابراین به ندرت رسانه ای در داخل یا خارج از کشور وجود دارد که هفته ای چند بار در مورد این مفهوم تیتر خبری نباشد. البته بحث دلاری شدن، ریشه ها و آینده دلار به مقالات علمی دانشگاه های بزرگ دنیا نیز راه پیدا کرده است و هر روز تعداد بیشتری از محققان به آن می پردازند.

معنای کلی این واژه بر هیچکس پوشیده نیست و به طور کلی می توان آن را به بی توجهی تدریجی به دلار آمریکا در معاملات و تسویه حساب های بین المللی تعبیر کرد. روندی که ابتدا توسط کشورهای تحت تحریم آمریکا مانند ایران، کشورهای آمریکای لاتین، روسیه و … آغاز شد و پس از بی ثباتی شاخص دلار و ورشکستگی به سایر کشورهای در حال توسعه مانند هند سرایت کرد. بانک های آمریکایی، اعضای آسه آن، اوراسیا و… نیز کشیده می شوند.

یوان چین در پرداخت های بین المللی از دلار پیشی گرفت

شاید دو سال پیش، یعنی زمانی که مفهوم دلارزدایی و فاصله گرفتن از اقتصاد آمریکا مطرح شد، هیچکس فکرش را نمی کرد که این روند حداقل در مدت کوتاهی اجرایی شود و دلار بر بازار مسلط شود. مقررات فضایی مبادلات مالی و پرداخت های بین المللی کاهش یافت حتی چین به عنوان رقیب اصلی آمریکا در عرصه اقتصاد و مبادلات جهانی همچنان بخش مهمی از خزانه بانک مرکزی خود را با دلار پر می کرد و به طور کلی یکی از بزرگترین دارندگان دلار در جهان محسوب می شد. .

اما گزارش فعلی «بنیاد هینریش» نشان می‌دهد که یوان چین از ابتدای سال ۲۰۲۳ از دلار پیشی گرفته و حجم مبادلات بین‌المللی بیشتری نسبت به دلار دارد. به گفته این بنیاد، سطح استفاده از یوان نسبت به دلار نه تنها در میان تجار چینی، بلکه در میان برخی از شرکای تجاری این کشور افزایش یافته و به طور قابل توجهی جایگزین دلار آمریکا شده است.

بلومبرگ در تحقیقات مشابه خود به نتیجه ای مشابه با هاینریش رسید و گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه تقاضا برای یوان چین از سال ۲۰۱۰ شروع به افزایش کرده است. همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، سهم یوان از کل معاملات بین المللی در مارس ۲۰۱۰ از ۰.۳% شروع شد و این مقدار در مارس ۲۰۲۴ به حدود ۵۳% افزایش یافت.

محبوبیت یوان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ حدود ۴.۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که محبوبیت دلار آمریکا تنها ۱.۵ درصد در بازار افزایش یافته است.

هلدینگ بانک آمریکایی گلدمن ساکس نیز این داده ها را تایید کرده و فرض می کند که روند دلارزدایی و تسلط دلار آمریکا در معاملات بین المللی در پنج سال گذشته آغاز شده است و سهم پول ملی چین در تراکنش های پرداخت بین المللی افزایش یافته است. در این مدت دو برابر شده است. این هلدینگ مالی معتقد است که علاقه کشورها به تسویه حساب های تجارت خارجی خود با استفاده از یوان چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و حتی دو کشور آرژانتین و بریل از سال گذشته تاکنون بیشتر تسویه حساب های مالی خود را از طریق یوان انجام داده اند.

افزایش شاخص یوان در بازار ارز

تسلط یک ارز در سبد ارزی بازار ارز، نشانگر قدرت و میزان تقاضا برای آن ارز تلقی می شود. بر اساس آخرین یافته های بانک تسویه بین المللی، یوان از سال ۲۰۲۲ یکی از ارزهای اصلی این بازار بوده است. همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، محبوبیت یوان حدود ۴.۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که محبوبیت دلار آمریکا تنها ۱.۵ درصد در بازار افزایش یافته است.

یوان در پرداخت های بین المللی از دلار آمریکا پیشی گرفت پکن به حل معمای «دلارزدایی» نزدیک است!

دلیل پیدایش جریان گسترده دلاری شدن چیست؟

اما اکنون این سوال پیش می آید که دلیل شکل گیری این سطح دلاری شدن با این نرخ چیست؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است برای محدود کردن دسترسی کشورهایی که در دو دهه گذشته متحد واشنگتن نبوده اند، به ابزارهای دو دهه اخیر آمریکا متوسل شویم. اگرچه ابزار تحریم های مالی آمریکا در سال های اخیر در برخی موارد موفقیت آمیز بوده است، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده افراطی از ابزار تحریمی آمریکا، واکنش منفی کشورهای مستقل به ویژه کشورهای در حال توسعه را در پی داشته است. .

ادغام بیش از حد و افراطی سیاست و اقتصاد توسط واشنگتن در سال های اخیر و پیوند هر دو کشور نه تنها به تعهد بیشتر این کشورها به سیاست خارجی ایالات متحده، بلکه به شکل گیری فرار دلاری در این کشور منجر شده است. سطح جهانی

نیاز کشورهای در حال توسعه به منابع انرژی، ذخایر زیرزمینی و معدنی و غیره منجر به تلاش‌های گسترده برای یافتن این منابع با قیمت‌های رقابتی و گاهی در مقادیر زیاد می‌شود. با این حال، محدودیت‌های مکرر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای استفاده این کشورها از دلار برای تسویه حساب‌های بین‌المللی خود، در واقع، حاکمیت ملی و حق رای آنها را به شدت محدود کرده است. اساساً این رویکرد آمریکا منجر به ایجاد توافقنامه‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای، آسه‌آن و سارک شده است که همه اعضای آن تلاش می‌کنند ارز جایگزین دلار آمریکا را جایگزین کنند تا بتوانند تجارت کنند. خود خارجی ها با کمترین محدودیت و کمترین مشارکت در سیستم مالی آمریکا.

در واقع، ادغام بیش از حد و افراطی واشنگتن در سیاست و اقتصاد در سال های اخیر و پیوند دو کشور نه تنها منجر به تبعیت بیشتر این کشورها از سیاست خارجی آمریکا شده است، بلکه به شکل گیری دلار نیز منجر شده است. فرار نیز در سطح جهانی است. مشکلی که می تواند در سال های آینده ضربه جدی به اقتصاد و دلار آمریکا وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا