سخنی با رئیسجمهوری؛ علت خاموشیهای امروز، پنهانکاریها و گزارشات غلط دیروز است
افق میهن، مهدی عربصادق کارشناس ارشد انرژی در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور در روزنامه شرق نوشت:
آقای رئیس جمهور، شما آخرین فرصت کشور در برابر بحران های فزاینده ناشی از سیاست های استبدادی هستید. اما بحران انرژی که امروز با آن مواجه هستیم نتیجه سال ها سوء مدیریت و مدیریت بی رویه است. این بحران نه تنها اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده، بلکه زندگی روزمره مردم را مختل کرده است.
اصلاح ساختار و انتزاع وظایف حاکمیتی از مدیریت گامی ضروری برای حل این بحران است. اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست. باید با شنیدن فریاد تظاهرکنندگان و روشن کردن نور امید در دل مردم، اقدامات عاجل و مؤثری انجام داد. شمع های کسل کننده ای که در خانه های مردم روشن می شود، نشانه نارضایتی و بی اعتمادی است که باید سریعا به آن رسیدگی شود.
آقای رئیس جمهور به عنوان آخرین فرصت نظام مسئولیت بزرگی بر عهده شماست. با برنامه ریزی و تصمیمات شجاعانه می توانید ایران را از این خطر نجات دهید و آینده ای روشن را برای نسل های آینده رقم بزنید. اعتماد مردم و تاریخ به عملکرد شما بستگی دارد.
آقای رئیس جمهور مراقب آدرس های اشتباه باشید.
آقای رئیس جمهور مراقب باشید چون مسئولیت شما بسیار سنگین و فرصت شما محدود است.
انرژی یکی از ابر بحران هایی است که خودش یک بحران است!
آقای رئیس جمهور ما ۰.۴ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را داریم اما چهارمین مصرف کننده گاز در دنیا هستیم و سرانه مصرف انرژی ما در دنیا در مقایسه با واحدهای تولیدی غیر اختصاصی بالاترین است. مثل ارزش پول ملی ما که بی ارزش ترین است یا مانند اعتبار پاسپورت ما که کمترین است مانند قدرت خرید مردم و معیشت مردم که مخرب ترین است مانند سیل مهاجرت ما. حرفه ای که بالاترین است.
آقای رئیس جمهور بدون تعارف مدیریت انرژی در کشور به بن بست رسیده و چراغ کارخانه های ما خاموش است.
آقای رئیس جمهور، سال هاست که وزارتخانه های ما با هم رقابت می کنند و مدیریت یکپارچه منافع ملی از اکثر تصمیمات پنهان است! تا جایی که وزارت نیرو اصلاً نفت و گاز را سرمایه نمی داند و حتی در قیمت تمام شده رسمی سوخت نیروگاهی هم این موضوع به اعراب مربوط نمی شود.
آقای رئیس جمهور مشکل اصلی قاچاق نیست که البته درد دیگری است، مشکل اصلی عدم کارایی است.
جناب رئیس جمهور درد دارد که مسئول ما در اتاق بازرگانی نمی داند که سهم معدن در نترازی به یک درصد هم نمی رسد (اسناد قابل اثبات است). البته استخراج غیرقانونی از معادن قاچاق انرژی محسوب می شود و باید با آن برخورد شود، اما وقتی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی می گوید معدن دلیل نارضایتی است، نشان دهنده وضعیت مدیریت کارشناسی محور در کشور فاجعه بار است
آقای رئیس جمهور یا وزارت نفت شما آمار غلط می دهد یا وزارت نیرو یا هر دو! چرا
شاخص تولید برق در جهان ۶.۲ تراوات ساعت برای هر میلیارد متر مکعب گاز است، شما ۳.۵ تراوات ساعت هستید! آیا اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت نیرو یا وزارت نفت صحیح است؟ البته هر دو درست نیست!
آقای رئیس جمهور، وزارت نیرو به پناهگاه امنی برای ثبات تبدیل شده و برخی شرکت ها مانند ساتکاب حیاط خلوت آنها هستند! این افراد غیر مرتبط، شبکه برق کشور را به بی ثباتی و تعطیلی کشاندند.
آقای رئیس جمهور دلیل خاموشی های امروز کتمان و گزارش های کذب دیروز است. تو مواظب باش!
آقای رئیس جمهور، انگار در وزارت نیرو مقصر همه بدبختی های امروز فقط وزیر دولت سیزدهم است، امروز در دولت شما فقط وزیر عوض شده است، اگر اینطور است حداقل به شما بگویید. رئیس قوه قضائیه او را در جلسات سران قوا محاکمه کند!
آقای رئیس جمهور، نویسنده ای را ببخشید که قلمش از دل دردمندش به سمت سیاست منحرف شده است. قول می دهم موارد زیر را حرفه ای بنویسم:
شما اهمیت می دهید وزارت نیرو به سازمان آب و برق تبدیل شده است که تنها ۶ درصد منابع آبی خود را در اختیار دارد و ۹۴ درصد آن خارج از کنترل است یا سازمان برق که ۹۳ درصد برق آن وابسته به وزارت نیرو است. نفت و هر سال در فصل زمستان یک بازی پینگ پنگ انجام می دهد. !
اما جناب آقای دکتر مزیکیان، دیروز ما حامی شما بودیم و امروز با شما همدردی می کنیم، نه حامی یا دلسوز مسعود مزیکیان، بلکه رئیس دولت که به گفتار و صداقتش معتقدیم. امیدوارم در مورد وزارت نیرو که تا دیر نشده به سمت دیگری رفت، بخوانید و بشنوید.
اما تا زمان تشکیل وزارت نیرو وجود مدیرانی در حوزه انرژی ضروری است که:
۱. صنایع، سازوکارهای خطوط تولید حساس و حساس، اهمیت صنعت و دخالت آن در اقتصاد و توسعه اقتصادی!
۲. اهمیت تشکیل وزارت نیرو بر مردم آن پوشیده نیست. البته تغییرات ساختاری کابینه در شرایط فعلی و تعمیق و تشدید عدم تعادل برق برای کشور خطرناک است. معرفی آن و لزوم عبور از بحران کنونی نگاهی تخصصی و کارشناسی به ماجراست.
۳. آمایش قلمرو را در برق و آب و گاز می داند و می خواهد زیرساخت های توزیع انرژی را با تعامل نفت و صلح در آن محور پیش ببرد!
۴. با شناخت مناطق و ژئوفیزیک آب سازان، سفره های زیرزمینی، سفره های زیرزمینی، آبراهه ها و سفره های زیرزمینی را بشناسید و به سیاست آب بپردازید.
۵. تسلیم فشارهای سیاسی و غیر کارشناسی مراجع سیاسی نشوید و تعاریف، ساخت و سازها و بهره برداری ها را مطابق با چارچوب مطالعاتی و افق های آینده پیش ببرید.
۶. تسلط بر ژئوفیزیک کشور در زمینه آب، برق و گاز و عدم یافتن وسیله انتقال این سه عنصر صرفاً برای انتقال و آن را شریان هوشمند حیاتی کشور. توسعه
۷. شناخت رابطه لازم و ضروری بین سوخت، برق و آب و شناخت متغیرهای متعادل کننده و طراحی تابع دو منظوره بر اساس تامین الزامات رشد اقتصادی در داخل و طراحی دیپلماسی انرژی امنیت محور و امنیت محور و دقیق ساختن محدودیت های آن. و متغیرها را به درستی بشناسید.
۸. قانون را بشناسید و حقوق سازندگان زیرساخت را با جدیت و دقت از دستگاه های حاکمیتی و نهادهای موازی مطالبه کنید.
۹. شناسایی موانع تضاد منافع در این زمینه و رفع این موانع.
۱۰. رعایت حقوق عمومی و خصوصی و حل تعارضات زمینی و هوایی و مالکیت شریان های انتقال آب و برق بدون هزینه اجتماعی و هدر رفت فرصت ها و خارج از رویکرد مبتنی بر انفعال و مخالف حاکمیت.
۱۱. با مردم صادق باشید. اما باید چشم و مغز دولت باشند و منافع قبیله ای را در انتقال نیازهای تنگنا در نظر نگیرند.
۱۲. میزان عدم تعادل انرژی را بشناسید و ارتباط بین عدم تعادل گاز و برق را کنترل کنید و برای آن راه حلی داشته باشید. ضرر و رابطه قطعی برق با اقتصاد را بدانید و بیشتر باید با پوست و گوشت و استخوان ضرر و زیان را لمس کرد.
۱۳. تفاوت بین مدیریت مصرف و سرکوب مصرف را بدانید. تفاوت بین CVR و فروش کم را بدانید. تفاوت بین کنترل فرکانس و کنترل دستی را بدانید. تفاوت بین اعزام و اعزام را بدانید.
۱۴. دیپلماسی انرژی را برای امنیت ملی الزامی و ضروری بدانیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
۱۵. انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان و پشتیبانی در تامین آب و برق نباید فدای زندگی بدون برنامه ریزی روزمره شود.
۱۶. برنامه ریزی تولید توام با کاهش هزینه و در سایه تقویت شبکه انتقال و تبادل و زیرساخت انرژی با برنامه جداگانه زمستان و تابستان را بشناسید، احترام بگذارید و اجرا کنید.
۱۷. برنامه ریزی منطقه ای و اقلیمی را در سایه برنامه ریزی یکپارچه، سیستمی و کلان بشناسد و نقشه راه اجرا را طراحی و الزام کند.
۱۸. اولویت بندی انرژی های نو و تجدیدپذیر در برنامه راهبردی خود با رویکرد دانش منطقه ای و حفظ و حراست از کریدورهای باد با تعامل و حفظ و حراست از پتانسیل تابشی عرض و طول پتانسیل تابشی را فضای امن و امنیت کشور بدانند و برای آن ارزش قائل شوند.
۱۹. سوخت های فسیلی و گاز را سرمایه وزارتخانه خود بدانید و آن را ورودی بادآورده و مجانی نیروگاه خود ندانید و توسعه را در کنار ارتقای بهره وری و کاهش تلفات رانندگی هدایت کنید.
۲۰. فرصت مدیریت را جز خدمت نبینید و خدمت را فقط برای تصدی وزارت و زندگی روزمره وزارت نبینید.