اخبار اقتصاد ایران

سرانه‌ بهت آور مصرف گوشت قرمز؛ آن‌ها که گوشت را حتی قسطی هم نمی‌توانند بخرند!

در روزهای اخیر آمار جدیدی از سرانه مصرف گوشت قرمز از صداوسیما منتشر شد؛ آماری که رسانه ها آن را «شگفت انگیز» توصیف کردند.

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، مهدی سروی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی و از مشاوران اقتصادی دولت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: میانگین مصرف گوشت توسط خانواده ها در کشور ۸ است. کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم در سال است». ». به گفته وی، سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه حدود ۷۰۰ گرم در سال است.

اگر همان ۸ کیلوگرم را میانگین مصرف گوشت خانواده ها در نظر بگیریم و متوسط ​​یک خانواده ایرانی ۳ نفره را در نظر بگیریم، سرانه مصرف سالانه گوشت در ایران ۲.۶ کیلوگرم است، به عبارت دیگر، هر نفر به طور متوسط ​​۲.۶ کیلوگرم در هر سال مصرف می کند. سال او کیلویی گوشت قرمز مصرف می کند در حالی که مصرف سالانه گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین تنها ۷۰۰ گرم است! یعنی هر ایرانی متعلق به سه دهک کم درآمد که از قضا شامل حقوق بگیران و کارگران شاغل و بازنشسته می شود، سالانه حتی یک کیلوگرم گوشت قرمز هم مصرف نمی کند.

نگاهی به نمودارهای تاریخی سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور روند نزولی مستمری را نشان می دهد که این افت از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و به تدریج در سال های پایانی این دهه شتاب گرفت.

بر اساس آمار در سال ۱۳۸۹، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ۱۳ کیلوگرم بوده است. در آن زمان هر ایرانی در طول سال ۱۳ کیلوگرم گوشت قرمز مصرف می کرد که نسبت به ارقام امروزی بسیار قابل قبول تر بود، اما در سال های بعد به مرور زمان و با افزایش قیمت گوشت قرمز، سرانه مصرف کاهش یافت. هر سال یک کیلوگرم، به طوری که سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۳۹۱ به ۱۲ کیلوگرم، در سال ۱۳۹۲ به ۱۱ کیلوگرم، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در محدوده ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم و در سال های ۱۳۹۷ و ۲۰۱۸ با افزایش قیمت ارز، مصرف گوشت قرمز نیز کاهش یافت و به سرانه ۸ کیلوگرم رسید و در سال ۲۰۱۹ سرانه مصرف گوشت دوباره کاهش یافت و میانگین مصرف به ۷ کیلوگرم رسید و در سال ۱۴۰۰ این میزان ۶ بود. کیلوگرم و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۱ کیلوگرمی مصرف به ۳ کیلوگرم رسید.

اکنون به نظر می رسد در اواسط سال ۱۴۰۲ سرانه مصرف گوشت هر ایرانی به کمتر از ۳ و حدود ۲.۶ کیلوگرم در سال رسیده است. و این در حالی است که طبق اعلام فائو در سال ۲۰۱۹، میانگین سرانه مصرف گوشت در جهان ۴۱ کیلوگرم است. سرانه مصرف سالانه کویت برای هر نفر بیش از ۶۷ کیلوگرم، امارات بیش از ۶۲ کیلوگرم و عربستان سعودی حدود ۵۴ کیلوگرم است.

کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران ارتباط مستقیمی با تورم شدید این بخش و کاهش قدرت خرید مردم به ویژه گروه‌های مزدبگیر دارد. کافی است نگاهی به گزارش افزایش قیمت اقلام خوراکی در یک ماه بیندازید آذرکه طی روزهای گذشته توسط مرکز آمار منتشر شد که به خوبی نشان می دهد که چرا نمودارهای مصرف گوشت تا این حد کاهش یافته است.

در این گزارش تورم نقطه به نقطه اقلام پروتئینی مانند گوشت گوسفند، گاو و ماهی بیش از ۱۰۰ درصد است. به عبارت دیگر این اقلام در آذرماه سال جاری متناسب است آذر در سال گذشته، قیمت بیش از ۱۰۰٪ افزایش یافته است. به این ترتیب ماهی قزل آلا ۹۰ درصد، گوشت گاو و گوساله ۱۳۰ درصد و گوشت گوسفند ۱۳۶ درصد گران شده است.

بر اساس این داده ها، انواع گوشت قرمز در فاصله آذر سال گذشته تا آذرماه امسال بیش از ۱۳۰ درصد گران شده است. امروز قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار بیش از ۵۰۰ و حتی ۶۰۰ هزار تومان است. حال باید پرسید کارگر یا بازنشسته ای که کمتر از ۹ میلیون تومان حقوق ماهیانه دارد چگونه می تواند بیش از ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کند و یک کیلو گوشت قرمز بخرد؟ به گفته ابراهیم یوسف زاده، یکی از اعضای هیئت مدیره کانون بازنشستگان رشت، “۷۰۰ گرم در سال زیاد است، زیرا مستمری بگیران کم درآمد در ماه های متوالی سال حتی ۱۰۰ گرم گوشت قرمز نمی خرند!”

بازنشستگانی که حتی توان پرداخت اقساط گوشت را ندارند!
بر اساس آماری که یک کارشناس اقتصادی در سایت صداوسیما اعلام کرد، «سرانه مصرف گوشت قرمز در سه دهک پایین ۷۰۰ گرم است» اما یوسف زاده نماینده ضعیف ترین گروه های حقوق بگیر کشور به ایلانا گفت: مستمری بگیران خرید ندارند. اصلا قدرت گوشت کیلویی ۶۵۰۰۰۰ تومان. نمی تواند بخرد وقتی یک بازنشسته ۶ یا ۷ میلیون تومان حقوق می گیرد چطور می تواند گوشت قرمز سر سفره داشته باشد، حتی توان خرید قسطی گوشت را ندارد.

به گفته این فعال بازنشسته صنفی، حداقل حقوق بازنشستگان زیر ۸ میلیون تومان است و در شهرستان رشت ۶۰ درصد بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با این حداقل حقوق زندگی می کنند.

یوسف زاده در پاسخ به این سوال که «به نظر شما میزان مصرف ماهیانه و سالانه گوشت این بازنشستگان کم درآمد چقدر است؟»، می گوید: این بازنشستگان به هیچ وجه نمی توانند گوشت قرمز بخرند؛ این بازنشستگان به هیچ وجه نمی توانند گوشت قرمز بخرند. ماه به ماه می گذرد و گوشت قرمز نمی خرند. ممکن است یکی دو ماه در سال باشد که این بازنشستگان مهمان داشته باشند یا مراسم خاصی برگزار شود که در آن ۱۰۰ گرم یا ۲۰۰ گرم گوشت قرمز بخرند. بسیاری از این بازنشستگان حتی ۷۰۰ گرم گوشت قرمز در سال مصرف نمی کنند.

حقوق بگیران با درآمد ثابت نمی توانند گوشت قرمز بخرند

به این ترتیب کارگران و مزدبگیرانی که درآمد ماهانه ثابتی دارند، از قدرت خرید گوشت قرمز محروم می شوند. کارگران فصلی، کارگران غیررسمی و کارگران بدون درآمد ثابت وضعیت بسیار بدتری دارند. زهره فروشنده زن متروی تهران در پاسخ به این سوال که سالی چند کیلو گوشت قرمز می خرید گفت: اگر بگویم برای خانواده یکی دو کیلو گوشت قرمز نمی خرم. از ۴ در کل سال، من دروغ نمی گویم.

وی می افزاید: اجاره را می توانم با دستفروشی پرداخت کنم، هنر زیادی کرده ام، می دانید به جای گوشت، سیب زمینی، تخم مرغ، گوجه فرنگی… اینها هم گران شده اند.

در حالی که داده های استاندارد جهانی نشان می دهد که هر فرد به طور متوسط ​​باید بیش از ده یا بیست کیلو گوشت قرمز در سال مصرف کند، هر فرد متعلق به یک خانواده کارگری در ایران حتی یک کیلو یا ۷۰۰ گرم گوشت قرمز در سال مصرف نمی کند. این شرایط نشان می‌دهد که برنامه‌های دولت برای تامین اقلام سفره‌های مردم مانند یارانه یا کاتالوگ الکترونیکی نتوانسته سفره‌های خالی فرودستان را از فقر غذایی نجات دهد و در عین حال این طرح‌ها از مدیریت ناتوان بوده است. قیمت مواد غذایی ضروری در بازار و کاهش مصرف پروتئین با شیب تند ادامه دارد. داشته است.

یک کارگر ساختمانی اهل بانه در استان کردستان که به گفته خودش نیمی از سال را بیکار است و نیمی دیگر را با حقوق ناچیز سپری می کند، در پاسخ به سوال مکرر ما می گوید: گوشت قرمز، گوشت سفید یا حتی برنج. سفره‌هایمان پر است کشیده‌اند، همین نان و تخم‌مرغ را می‌توانیم تهیه کنیم، کار زیاد است؛ مخصوصاً وقتی خانه ندارید و زیر سقف‌های گران مردم اجاره می‌کنید، پولی نمی‌ماند. غذا و گوشت.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا