سرخس و ماکو به سکوی اتصال کریدور شرق به غرب تبدیل میشوند – افق میهن
مدیر منطقه ویژه اقتصادی ساراک در دومین اجلاس بین المللی دیپلماسی در توسعه اقتصادی در MAKU قصد دارد مسیر تجاری بین ایران و چین را توسط سارکه ها و قرقیزستان به طور چشمگیری کاهش دهد و تأکید کرد که نتیجه گیری این راهروها به میزان قابل توجهی هزینه های مردان کسب و کار را کاهش می دهد.
محمد رضا رجابی مغادام ، مدیر منطقه تخصصی سارکس ، گفت در دومین اجلاس بین المللی بین المللی بین المللی دیپلماسی در توسعه اقتصادی در ماکو: ساراخ ها در تلاقی دو راهرو اصلی در شمال و شرق -کاردور و ظرفیت اصلی ترکیب ظرفیت آسا با ایران است. همچنین می تواند چین و هند را با آب گرم از طریق Maku با اروپا و از طرف دیگر توسط Sarakhs ، Bandar Abbas و Chabahar Route ترکیب کند.
وی افزود: در شرایط فعلی که به دلیل جنگ جنگ روسیه قطع شد ، ایران قادر است با استفاده از ظرفیت های سارکه و ماکو ، شکاف تجاری به چین را از طریق قرقیزستان و کاشگر (شهر قدیمی چین) کاهش دهد.
راجابی مغادام تلاش های مدیرعامل MAKU Free Zone را برای کاهش حذف ماکو با ترکیه تخمین زد و گفت: “از آنجا که مسافت ها هزینه های لجستیکی کاهش می یابد ، و این یک مزیت مهم برای بازرگانان است ، و بنابراین فرمانداران Khorasan Razavi و West Aerbaijan توسط این پروژه مورد استفاده قرار می گیرند.”
چشم انداز سه ساله برای استفاده از کریدور شرقی -غربی
وی تأکید کرد که ماکو و سارک ها می توانند کریدور شرق غربی را به عنوان دو سیستم عامل سطح ورودی فعال کنند و افزود که این راهرو با تحقق هماهنگی دیپلماتیک طی ۵ تا ۵ سال آینده تکمیل می شود.
به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصاد سارخ ، بیشتر زیرساخت های ریلی در آلمان تهیه شده است و تنها بخش کوچکی از مسیر شمال -جنوب باقی مانده است و در حال حاضر اصلی ترین مشکلات خارج از مرزها است. از جمله در Türkiye ، چین و قرقیزستان. در ایران ما با بودجه و زیرساخت ها مشکلی نداریم.
فرودگاه سارخ در آستانه شرکت
راجابی مغادام افزود: این فرودگاه به زودی در حال بهره برداری خواهد بود و منطقه آزاد سارکه ها تنها منطقه آزادی است که در آن حمل و نقل ترکیبی اجرا می شود ، از نظر تدارکات ، سبک وزن ، مواد غذایی ، شیمیایی و تجاری از نظر ظرفیت قابل توجهی دارد ، در حالی که حدود ۵ ٪ از ظرفیت منطقه در حال حاضر است.
منبع: ایلنا