فرهنگ و هنر

سردار سلیمانی به روایت کتاب‌ها :: ایران تحلیل

به گزارش ایران تحلیل، «بنیاد حفظ و نشر آثار سپهبد حاج قاسم سلیمانی» در کتابچه ای در معرفی «بهترین آثار منتشر شده با موضوع حاج قاسم سلیمانی» نوشت: «از ۱۳ دی ۱۳۹۸ تا مهر ۱۴۰۲ بیش از ۷۰۰ عنوان از «شهید حاج قاسم سلیمانی» یا درباره او در کشور منتشر شده است.
اگر بخواهیم اعداد را به روش معمول تجزیه و تحلیل کنیم، این گزاره ها را به دست می آوریم:

آ. خاطرات، زندگی نامه و شعر بیشترین حجم این آثار را تشکیل می دهد.

ب سهم ناشران در استان های تهران، قم و مشهد بیش از سایر استان ها است.

J. سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اوج فعالیت ناشران در این زمینه بود.

اما این تنها چیزی نیست که از بررسی و تحلیل آثار به دست می آید. محتوای کتاب ها حاکی از آن است که با وجود حجم بالای کتاب های منتشر شده، تنها تعداد انگشت شماری از آثار جامع و بدیع در انواع و اشکال موجود است. اینکه چرا چنین است و چرا بعد از گذشت حدود چهار سال هنوز با تولید آثار مناسب فاصله داریم، بحثی طولانی می طلبد که جای این مقاله نیست، اما این فرض بدیهی است که بیش از پیش قبل از تولید هر اثر، باید به جایی برسیم که آنجا ایستاده ایم، نظر بدهیم و مختصات آن را بدانیم. با این اعتبار، مرور مستمر آثار مربوط به شهید و واکاوی نقاط ضعف و قوت هر یک، وظیفه ای در خدمت تولید آثار فاخر و فاخر است.

در این مورد بیشتر بخوانید:

درباره حاج قاسم چه کتاب هایی منتشر شده است؟

در زیر مروری بر معرفی برخی از کتب مذکور است:

«نامزد گلوله: سفری به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی» نوشته مرتضی سرهنگیانتشارات خط مقدم

این کتاب مروری است بر زندگی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از قنات ملک تا فرودگاه بغداد، یعنی از کودکی تا لحظه شهادت و قسمت عمده آن به ایام شهادت اختصاص دارد. دفاع مقدس و فرماندهی سپاه قدس.

مخاطب اصلی «کاندیداهای گلوله» همانطور که نویسنده در مقدمه کتاب به آن اشاره کرده، جوانان هستند.

«سرباز قاسم سلیمانی» نوشته مصطفی رحیمیانتشارات خط مقدم

نویسنده در این کتاب با استفاده از منابع مکتوب و از طریق مصاحبه با افراد عالی رتبه در کشورهای مختلف توانسته مجموعه ای از جزئیات زندگی شهید سلیمانی را ارائه دهد. کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» در ۱۰ فصل به شرح زندگی حاج قاسم از کودکی تا ایام شهادت می پردازد.

فصل پایانی این کتاب به مجموعه خاطرات و نقطه نظرات برخی از آشنایان او اختصاص دارد.

«میدان های سخت» گردآوری و تدوین محمدحسن روزی طلب، پروین نوری پور.مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بخش قابل توجهی از مصاحبه ها و سخنرانی های سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس و سپس فرمانده نیروی قدس سپاه در این کتاب گردآوری و تنظیم شده است.

متن وصیت نامه در قسمت سوم کتاب ارائه شده است.

«سرباز مکتب» نوشته سید حسنرضا نقوینشریه غم انگیز

نویسنده پاکستانی کتاب برای شناخت حاج قاسم سلیمانی تحقیقی را آغاز کرده و ضمن جمع آوری اسناد، با شخصیت های مرتبط با شهید سلیمانی و جبهه مقاومت به گفت و گو نشسته است.

گرچه موضوع کتاب، بررسی زندگینامه حاج قاسم سلیمانی است، اما دغدغه های نویسنده مسلمان و غیرایرانی کتاب، ناگزیر او را به جست و جوی جبهه مقاومت و نگارش شرحی از تاریخ و فراز و نشیب های آن واداشت. گروه های مقاومت و فرماندهان آنها.

«معمار حرم» با تدوین بهنام باقریمرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

راویان این اثر از ابتدای جنگ تحمیلی و برخی حتی قبل از آن با حاج قاسم سلیمانی بوده اند. از جبهه و دفاع مقدس تا نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد بازسازی عتبات عالیات و فتنه تروریست های تکفیری در سوریه و عراق؛ اما بعد از رسمی شدن ستاد بازسازی در آنجا مستقر شدند و مشغول خدمت شدند.

تشکیل اولیه ستاد بازسازی عتبات در سال ۱۳۸۱ و تبدیل آن تا سال ۱۳۹۷ زیر نظر مستقیم حاج قاسم بود. این گروه از یاران حاج قاسم روایتی از همنشینی طولانی با ایشان از جبهه تا حرم را ارائه کرده اند.

«عزیزم زیبای من» نوشته زینب مولاییانتشارات حاج قاسم

این کتاب روایتی مستند از ۷۲ ساعت پایانی زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی است. روایت های این کتاب برگرفته از خاطرات اعضای خانواده، دوستان و رفقای قدیمی اوست.

این کتاب علاوه بر دغدغه‌ها و دغدغه‌های مردم سردار در روزهای میانی دی در ماه ۱۳۹۷ به بیان احساسات شهید سلیمانی در دوران حیات و روزهای قبل از شهادتش می‌پردازد.

«سربازنامه» نوشته افشین علاتصویرگری محمدحسین سلوطیان، مدرسه حاج قاسم

این کتاب شعری بلند و حماسی برای گروه سنی کودک و نوجوان است که به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی سروده شده است.

افشین علاء شاعر کتاب نیز در این بیت بلند به حماسه های کهن ایرانیان، شکل گیری انقلاب و نهضت اسلامی ایران و سال های دفاع مقدس اشاره کرده و وضعیت ایران و منطقه در سال های اخیر را ترسیم کرده است.

«مرد کوچولو» اثر طیبه شامانیتصویرگری: سعید شمس، انتشارات مدرسه حاج قاسم

این کتاب گزیده ای از زندگی نامه حاج قاسم سلیمانی در دوران کودکی است که در شعر برای کودکان سروده شده است. داستان مربوط به تصمیم بزرگی است که حاج قاسم در کودکی می گیرد. او یک روز متوجه ناراحتی و ناراحتی پدرش در خانه روستایی آنها می شود و سعی می کند راه حلی برای کمک به خانواده بیابد.

تصاویر این کتاب برای گروه سنی دبستان طراحی شده است.

«مرا بپذیر»، حورا نژاد صداقتانتشارات نادر فتح با مشارکت انتشارات کتاب های حاج قاسم

این کتاب شرح مختصری از زندگی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است.

این کتاب برخلاف دیگر زندگی نامه های سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی از دوران کودکی او آغاز نمی شود، بلکه با بخش «رد در انتخاب ارتش» ادامه می یابد و در بخش های کوتاه دیگری به شرح شهادت حاج قاسم می پردازد. ۱۳ دی ماه سال ۲۰۱۸ به پایان می رسد.

عنوان کتاب برگرفته از آخرین دست نوشته شهید ساعتی قبل از شهادت است.

«یک قاسم دو کربلا» نوشته مجید سنخونانتشارات فتح روایت

راوی که به عنوان همرزم حاج قاسم سلیمانی، ضبط وقایع عملیات چهار و پنج کربلا را بر عهده داشت، در بخش هایی از کتاب با عنوان «از تو» به روایت فرماندهی شهید سلیمانی در این دو عملیات پرداخته و در در بخش دیگری با عنوان «از من» به شرح زندگی و سیر تحول اعتقادی و اعزام به جبهه پرداخته است.

اتفاقات «از من» و «از تو» بالاخره از نظر زمانی به هم می رسند.

مطالب کتاب برگرفته از اسناد، دفترها و نوارهای مرکز اسناد دفاع مقدس است.

«شاید قبل از اذان صبح» نوشته احمد یوسف زادهانتشارات سوره مهر

احمد یوسف زاده خاطرات خود از شهید سلیمانی را در این کتاب گردآوری کرده است.

نویسنده کتاب های «آن بیست و سه نفر» و «اردوگاه کودکان» در این اثر خاطراتی دست اول و کمتر گفته شده از دوره های مختلف زندگی شهید سلیمانی ارائه کرده است که اغلب برگرفته از زندگی شخصی نویسنده است. ارتباط و گفتگو با شهید سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا