فناوری

سردرگمی سهامداران در بورس تهران

وطن تجارت – در معاملات روز دوشنبه شاخص کل فرابورس کاهش ۰.۳۶ درصدی را تجربه کرد و به سطح ۲۶ هزار و ۳۱۸ واحد رسید. ارزش معاملات خرد بورس همچنان در کانال ۴ هزار میلیارد تومان قرار دارد و رقم ۴ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان را به ثبت رساند. همچنین ۱۱۸ میلیارد تومان از سالن شیشه ای توسط افراد حقیقی اخذ شد.

ثبات در سالن شیشه ای


بیشتر بخوانید: بحران مالی خودروسازان چقدر است؟


از سوی دیگر، پس از فروکش شدن هیجان مثبت ناشی از خبر تجدید ارزیابی شرکت های بورسی، سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی فعال در بورس انگیزه قانع کننده ای پیدا نکردند که آنها را به سمت خرید سهام سوق دهد. آنها مشتاقانه منتظر محرک های مثبت در زمینه های مختلف هستند. با توجه به ثبات قیمت اسکناس آمریکا در بازار آزاد و کاهش نسبی انتظارات تورمی در حوزه اقتصاد کلان، کل بورس نمی تواند رشدی همه جانبه را تجربه کند.

چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد؟

به نظر می رسد بورس تهران این روزها نیازمند اجرا و اجرای محرک های اساسی است که در هفته های گذشته در قالب خبری به بازار جهت داده است. به بیان ساده، بازار توانست در تمامی معاملات هفته های گذشته رشد خوبی را تجربه کند و رشد شاخص های تالار شیشه ای با ورود پول به سهام مختلف بازار و افزایش ارزش همراه بود. از معاملات، اما هفته گذشته بازار سهام شرایط نامناسبی را تجربه کرد. شاخص‌های کرد و بازار در هر پنج روز معاملاتی هفته گذشته لباس‌های قرمز به تن کردند. روز گذشته شاهد برتری محدود و ناچیز فروشندگان نسبت به خریداران در جریان معاملات بودیم که منجر به کاهش جزئی شاخص های سهام شد. در هر صورت رصد تحرکات معامله گران در تالار شیشه ای نشان می دهد که بورس این روزها تشنه محرک های جدید است و باید شاهد تاثیر عینی و عملی تجدید ارزیابی ها در ساختار اجرایی شرکت ها باشیم.

تجدید ارزیابی صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس را به روز می کند و شکاف بین ارزش دفتری و ارزش بازار دارایی ها در ترازنامه شرکت های بورسی حذف می شود. در کشور ما که با تورم مزمن دست و پنجه نرم می کند، فاصله قابل توجهی بین این دو اقلام ایجاد شده است که به روز رسانی آنها باعث تغییر قابل توجهی در ارقام بسیاری از نسبت های مالی شده و زیاده خواهی های دولت و نهادهای دولتی را محدود خواهد کرد. آیا سود شرکت های بورسی، به نظر می رسد این روزها بازار از هیجان ناشی از اخبار تجدید ارزیابی فاصله گرفته و با شناسایی بازدهی پرتفوی معاملاتی خود در بازار، فرصت مناسبی را برای سهامداران فراهم کرده است تا سبد معاملاتی خود را بررسی و اصلاح کنند. افزایش ماهانه در آینده فرصت های سرمایه گذاری بالقوه

در هر صورت باید منتظر ماند و دید در ماه های آینده چه متغیرها و پارامترهایی در مقابل بورس ظاهر می شود و هر کدام از این عوامل چه تاثیری بر جریان معاملات خواهند داشت. طبیعتاً در این زمینه، نرخ ارز یکی از مهم ترین عواملی است که باید توسط سهامداران رصد شود، زیرا مهم ترین عاملی که می تواند کل بازار را جهش محسوسی کند، نرخ ارزی است که در حال حاضر در بازار قفل شده است. کانال ۵۰ هزار تومان است و باید دید در آینده سرنوشت معاملات مقابل شاخص ارز چه خواهد شد؟

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا