بانک و بیمه

سردرگمی شبکه بانکی| پروژه ها در انتظار ابلاغ تسهیلات ۸۰۰ میلیونی نهضت ملی مسکن

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: سرپرست افشاگر ریاست جمهوری در دولت سیزدهم از وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن به بانک مرکزی خبر داد اما با گذشت حدود دو ماه از این تصمیم، بانک مرکزی هنوز به این ابلاغیه پاسخی نداده است.

اگرچه این مصوبه شورای عالی مسکن از دو جنبه مثبت و منفی قابل ارزیابی است، اما انتظار برخی پیمانکاران برای اعلام این تصمیم از سوی بانک مرکزی ممکن است این پروژه ملی را به رکود بکشاند.

جنبه مثبت افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان تسریع در این طرح است. اما جنبه منفی آن بازپرداخت اقساط و پرهیز از اعطای آن توسط بانک ها خواهد بود. پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در حال حاضر توسط بانک ها با سقف ۵۵۰ میلیون تومان انجام می شود. بنابراین افزایش سقف تسهیلات با نرخ سود کمتر نیازمند توجه دولت و افزایش ۱۰۰ سکه ای سرمایه بانک مسکن است.

هادی عباسی اصل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی مسکن به جای افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی را از ۱۸ درصد فعلی کاهش نداد. سقف وام ملی مسکن ? بازپرداخت اقساط از هم اکنون برای متقاضیان سخت است، وی گفت: مصوبه شورای عالی مسکن برای افزایش سقف ملی وام مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان با هدف تکمیل پروژه ها است. بنابراین کاهش نرخ سود وام مسکن ملی در مرحله بعدی یعنی پس از افزایش سقف ملی وام مسکن اتفاق خواهد افتاد.

مصوبه شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش سقف وام ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان، تکمیل پروژه ها را پیش بینی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان به کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن امیدوار بود؟ وی تاکید کرد: کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن که در حال حاضر ۱۸ درصد است، نیازمند راه حلی از جمله افزایش ۱۰۰ سکه ای سرمایه بانک مسکن است.

سردرگمی در شبکه بانکی پروژه ها در انتظار ابلاغ تسهیلات 800 میلیونی نهضت ملی مسکن هستند.

سیدعباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن نیز در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ۱۰۰ همتی بانک مسکن در سال جاری اتفاق می افتد؟ وی به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: از آنجایی که این افزایش سرمایه راهی برای کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن است، گفت: هنوز وام ۸۰۰ میلیونی نهضت ملی مسکن ابلاغ نشده است اما در خصوص افزایش سرمایه. بانک مسکن ۱۰۰ همتی که می تواند نرخ سود تسهیلات نهضت را کاهش دهد.» مسکن ملی باید کمک کند. باید تاکید کنم که در بودجه ۱۴۰۳ به این موضوع اشاره شده است.

وام ملی ۸۰۰ میلیونی مسکن هنوز ابلاغ نشده است اما در مورد افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن که می تواند به کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن کمک کند، باید تاکید کنم که در بودجه ۱۴۰۳ برجسته شده است.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که از نهضت ملی مسکن برخاسته این بود که دولت تصمیم گرفت نرخ سود تسهیلات مسکن ملی را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش دهد. کاهش نرخ سود مطمئناً تأثیر قابل توجهی بر نرخ بازپرداخت داشت. یعنی بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن در دو سال اول به ۵.۹ میلیون تومان رسید.

مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: اما به هر حال هرگونه تعیین نرخ سپرده و نرخ تسهیلات بانکی بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و در چارچوب بخشنامه های بانک مرکزی است.

حسینی تصریح کرد: اما افزایش سرمایه بانک مسکن اساساً جزء قانون بودجه سال ۱۴۰۳ است، بنابراین در تلاش هستیم در سال جاری به افزایش ۱۰۰ همتی بانک مسکن دست پیدا کنیم که می تواند یکی از مولفه های کاهش نرخ سود باشد. موسسه ملی مسکن

به نظر می رسد بانک ها نیز با مصوبه اخیر شورای عالی مسکن دچار سردرگمی شده اند. زیرا هنوز نتوانسته اند خود را با تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی تطبیق دهند و از پرداخت طفره می روند. بنابراین با وام ۸۰۰ میلیون تومانی به سختی کنار می آیند.

سردرگمی در شبکه بانکی پروژه ها در انتظار ابلاغ تسهیلات 800 میلیونی نهضت ملی مسکن هستند.

اما فرهاد بیضایی، کارشناس صنعت مسکن، با اشاره به اینکه پس از افزایش سقف وام ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان، به نظر می رسد شبکه بانکی دچار نابسامانی شده است، گفت: در حوزه ساخت و ساز نهضت ملی مسکن، بانک ها در حال حاضر هستند. ما همکاری لازم را نداریم و مسئولان دولتی و حتی مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی بارها بر این موضوع تاکید کرده اند. از آنجایی که نهضت ملی مسکن در ابتدا وام ۳۵۰ میلیون تومانی و سپس ۵۵۰ میلیون تومانی دریافت کرد، بانک ها با واکنش منفی مواجه شدند.

وام نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان، بانک ها را در وضعیت نامشخص قرار داده و به نوعی آنها را سردرگم کرده است.

وی ادامه داد: اکنون هم که وام نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است، بانک ها را در بلاتکلیفی قرار داده و به نوعی آنها را سردرگم کرده است.

این کارشناس صنعت مسکن تاکید کرد: در اقتصاد ایران تورم وجود دارد بنابراین به دلیل کمبود منابع مالی نمی توان نرخ مصوب ساخت مسکن را با قطعیت تعیین کرد. در نتیجه پروژه متوقف می شود و متقاضی باید منتظر تحویل آپارتمان ها بماند. اکنون اجرای قراردادهای علی الحساب باعث سردرگمی متقاضی و سازنده خواهد شد.

بیضایی یادآور شد: از این جا نتیجه می گیریم که اجرای پروژه های مسکن مهر و حرکت ملی مسکن با توجه به شرایط تورمی کشور منطقی نیست. اما ساخت مسکن در کشور باید ادامه داشته باشد و برای ادامه این روند دولت باید برنامه و قانون منسجمی را اتخاذ کند.

سردرگمی در شبکه بانکی پروژه ها در انتظار ابلاغ تسهیلات 800 میلیونی نهضت ملی مسکن هستند.

عباس گودری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی دلیل تاخیر در ابلاغ آیین نامه ۸۰۰ میلیون یورویی وام مسکن شهری و مشکلاتی را که این تخلفات در اجرای نهضت ملی مسکن ایجاد می کند، بیان کرد. طرح: سال گذشته وام مسکن شهری ۵۵۰ میلیون تومان بود اما امسال این مبلغ به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. شورای عالی مسکن این تغییر را تصویب کرد و دو ماه پیش ابلاغ شد اما بانک مرکزی هنوز به بانک های عامل ابلاغ نکرده است. این تاخیر در بازپرداخت وام مشکلات جدی در روند ساخت مسکن ایجاد کرده است.

بانک ها به دلیل محدودیت های مالی و کمبود منابع قادر به بازپرداخت به موقع وام ها نیستند

گودری تصریح کرد: یکی از دلایل تاخیر در ابلاغ آیین نامه وام مسکن شهری مشکلات و کمبود منابع مالی در سیستم بانکی است. بانک ها به دلیل محدودیت های مالی و کمبود منابع قادر به بازپرداخت به موقع وام ها نیستند. علاوه بر این، مشکلات مدیریتی و فرآیندهای پیچیده در بانک ها به تاخیرهای طولانی منجر شده است. این مشکلات به ویژه در شرایط کنونی که نوسانات اقتصادی و تورم مشکلات را تشدید کرده است بیشتر نمایان می شود.

وی ادامه داد: مشکلات پرداخت وام مسکن و عدم پیشرفت طرح های ملی مسکن در بسیاری از شهرها مشهود است، به خصوص که فصل ساخت و ساز در کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی در این خصوص ارائه شده است و از مسئولان خواهشمندیم منابع مالی لازم را در اسرع وقت تامین و مشکلات موجود را رفع و این آیین نامه را ابلاغ کنند.

اگرچه این اظهارات نشان می دهد که دولت و نظام بانکی باید به ساخت و ساز مسکن توجه ویژه ای داشته باشند، اما به وضوح نشان می دهد که بانک ها نیز در پرداخت فاینانس مسکن حرفی برای گفتن دارند که دولت چهاردهم باید برای جلوگیری از ساخت و ساز مسکن به آن گوش فرا دهد. نه امید است با افزایش ۱۰۰ سجافی سرمایه بانک مسکن از یک سو و رفع محدودیت های مالی از یک سو، بانک ها در پرداخت فاینانس مسکن با نرخ سود معقول دچار مشکل نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا