بانک و بیمه

سرمایه گذاری۵ میلیاردی صندوق توسعه ملی در پتروشیمی| افزایش تعداد طرح ها به ۲۰ عدد تا پایان سال

بازار؛ گروه آب و انرژی: پس از مشارکت صندوق توسعه ملی در طرح های نفتی، این نهاد اکنون قصد دارد در طرح های پتروشیمی مشارکت کند. مجید شکرالهی مدیر ارزیابی داخلی و سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی به بازار گفت: این صندوق تا پایان سال حدود ۵ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری خواهد کرد.

او البته تاکید می کند که صندوق به دنبال سرمایه گذاری های غیر مداخله ای است. به این ترتیب در قالب این طرح، کسب و کاری مانند بانک ها، صندوق های بازنشستگی و شستا را راه اندازی نمی کنیم و هزاران نفر را استخدام می کنیم، بلکه با همان ساختمان، همان امکانات و همین کارمندان فعلی؛ ما در این طرح، کارآفرینی می کنیم. ما به سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که پول خود را پس خواهیم گرفت.

وی همچنین تعداد طرح های پتروشیمی را که این صندوق در حال حاضر در آنها سرمایه گذاری کرده و ۹ طرح سرمایه گذاری کرده است، اعلام کرد و افزود: تعداد این طرح ها تا پایان سال به ۲۰ طرح می رسد.

متن کامل گفتگوی بازار با مجید شکرالهی، مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی را می خوانید:

سرمایه گذاری ما در صنعت پتروشیمی به صورت زنجیره ای خواهد بود. در واقع با این کار می خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که پروژه های پتروشیمی دغدغه تامین غذا، انرژی و آب نداشته باشند و حاشیه امنی برای آنها ایجاد کرده ایم. در واقع نقش انفعالی خود را که محدود به پرداخت تسهیلات مالی از طریق نمایندگی بانک بود رها کردیم و بدون دخالت مدل سرمایه گذاری خود را فعال کردیم.

صندوق توسعه ملی چه برنامه هایی برای مشارکت در طرح های پتروشیمی دارد؟

سرمایه گذاری های صندوق توسعه ملی در صنعت پتروشیمی به صورت زنجیره ای خواهد بود. در واقع با این کار می خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که پروژه های پتروشیمی دغدغه تامین غذا، انرژی و آب نداشته باشند و حاشیه امنی برای آنها ایجاد کرده ایم. در واقع نقش منفعل خود را که محدود به پرداخت فاینانس از طریق نمایندگی بانک بود، رها کردیم و بدون دخالت مدل سرمایه گذاری خود را فعال کردیم.

منظور شما از سرمایه گذاری بدون مداخله چیست؟

سرمایه گذاری غیر مداخله ای صندوق توسعه ملی (I-Hope) نام دارد. در این طرح ما شرکتی مثل بانک ها، صندوق های بازنشستگی و شستا ایجاد نمی کنیم و هزاران نفر را استخدام نمی کنیم، بلکه با همان ساختمان، همان امکانات و همین کارکنان فعلی؛ ما به سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که پول خود را پس خواهیم گرفت.

در حال حاضر تعداد طرح هایی که صندوق توسعه ملی در آنها مشارکت داشته است ۹ طرح است که البته بنا داریم تا پایان سال تعداد این طرح ها را به ۲۰ طرح برسانیم.

* صندوق توسعه ملی در کدام پروژه های پتروشیمی مشارکت دارد و آیا برنامه ای برای مشارکت بیشتر وجود دارد؟

در پروژه های متعددی از مناطق بالادست تا مناطق میانی و پایین دستی صندوق توسعه مشارکت داشته است. در حال حاضر تعداد طرح هایی که صندوق توسعه ملی در آنها مشارکت داشته است ۹ طرح است که البته بنا داشتیم تا پایان سال تعداد این طرح ها را به ۲۰ طرح برسانیم.

* هر چند تاکید می کنید که مشارکت صندوق در طرح های پتروشیمی غیر مداخله ای است. اما چقدر برای مشارکت در طرح های پتروشیمی در نظر گرفته شده است؟

بر اساس هدف گذاری، تا پایان امسال ۵ میلیارد دلار در پتروشیمی سرمایه گذاری خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا