ترندهای روز

سرما تأثیری بر تلفن همراه می‌گذارد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

با تغییر فصل و سردتر شدن هوا، این احتمال وجود دارد که اختلالات جزئی و قابل توجهی در زندگی متاثر از فناوری ایجاد شود، به عنوان مثال گاهی اوقات فناوری های موجود مانند تلفن همراه تحت تأثیر هوای سرد قرار می گیرند و کارایی خود را از دست می دهند.

با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از تلفن همراه در موقعیت ها و زمان های مختلف افزایش یافته و به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی کاربران تبدیل شده است، در این میان تغییرات مختلفی مانند تغییر فصل می تواند عملکرد گوشی ها را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا سرما روی موبایل تاثیر می گذارد؟

سرما و گرما هر کدام به نوعی بر عملکرد گوشی موبایل تاثیر می گذارند. هر قسمت از تلفن همراه که هر روز استفاده می شود، این قابلیت را دارد که در درجه خاصی از گرما یا سرما به کار خود ادامه دهد. در صورتی که دمای هوا از آستانه تحمل قطعه سخت افزاری بیشتر یا کمتر شود، ابتدا شاهد خرابی قطعه و در نهایت از کار افتادن قطعه مذکور خواهیم بود. این خرابی می تواند به طور موقت تا بازگشت دمای هوا به محدوده باربری قطعه ادامه یابد و همچنین می تواند باعث خرابی دائم قطعه مورد نظر شود.

بنابراین با توجه به تغییر فصل و سرد شدن هوا، اختلالات جزئی و حتی قابل توجهی در زندگی روزمره کاربران ایجاد می شود. به عنوان مثال تاخیر در پرواز قطار و هواپیما، تعطیلی مدارس و بسته شدن جاده ها از جمله این موارد است. علاوه بر این، گاهی اوقات فناوری های موجود تحت تأثیر هوای سرد قرار می گیرند و کارایی خود را از دست می دهند. باتری‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و حسگرها اجزای سبک وزنی هستند که به ما کمک می‌کنند زندگی مدرن خود را پیش ببریم، اما ممکن است در هوای سرد دچار مشکلاتی شوند که با رعایت نکاتی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

باتری

ابتدا کاربران باید بدانند که چه نوع باتری در گوشی خود وجود دارد و باید با استفاده از مشخصات گوشی خود در وب سایت یا اطلاعات لازم در جعبه گوشی این موضوع را پیدا کنند و یا اگر می توانند به باتری دسترسی داشته باشند، معمولاً این اطلاعات روشن است. خود باتری در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان از باتری های لیتیوم یونی (همچنین به عنوان باتری های لیتیوم یون یا LIB) استفاده می کنند. این باتری ها دارای اندازه های مختلفی هستند، اما اکثر باتری های گوشی های هوشمند اندازه کوچک و مستطیلی دارند. باتری های لیتیوم پلیمری نیز در برخی از گوشی های هوشمند استفاده می شود.

در مورد نحوه عملکرد باتری های لیتیوم یون به طور خلاصه می توان گفت که باتری های لیتیوم یونی با حرکت یون ها بین قطب منفی و مثبت برای شارژ یا تخلیه کار می کنند. هوا یا به طور دقیق تر دما می تواند بر نحوه حرکت یون ها بین الکترودها تأثیر بگذارد. اگر هوا خیلی سرد شود، یون‌ها حرکت نمی‌کنند و باتری کار نمی‌کند، اما نکته کلیدی این است که برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید واقعاً بسیار سرد باشد.

عملکرد باتری های لیتیوم یونی در دماهای مختلف به گونه ای است که در دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتی گراد زیر صفر، فعالیت باتری متوقف می شود، در دمای کمتر از ۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر، درصدی از شارژ باتری های لیتیوم یونی. دشارژ است، در دمای بالاتر از ۰ درجه سانتیگراد، باتری لیتیوم یونی بدون مشکل شارژ می شود، در دمای بالاتر از ۴۵ درجه سانتیگراد، باید از شارژ باتری های لیتیوم یونی در دمای بالاتر از ۶۰ درجه سانتیگراد خودداری کنید. ، باتری لیتیوم یون شروع به تخلیه می کند. .

صفحه نمایش

ثابت شد که باتری ها در هوای بسیار سرد غیر قابل اعتماد هستند و نمایشگرها مشابه باتری ها عمل می کنند. صفحه نمایش های LCD بخشی جدایی ناپذیر از تلفن ها، تبلت ها، لپ تاپ ها، دوربین های دیجیتال، ساعت های هوشمند، GPS خودرو و سیستم های کنترل ما هستند. ال سی دی ها از لایه ای شامل میلیون ها پیکسل رنگی تشکیل شده اند که هر کدام توسط یک ترانزیستور جداگانه کنترل می شوند. هنگامی که صفحه نمایش روشن می شود، کریستال های مایع نور قطبی شده را می چرخانند و این چرخش پیکسل ها را روشن یا خاموش می کند. به این ترتیب میلیون ها پیکسل تمام رنگ های یک تصویر را نمایش می دهند.

راهکاری برای محافظت از گوشی در برابر سرما

با این حال، فناوری LCD در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد خیلی خوب عمل نمی کند. بهترین عملکرد کریستال های مایع در محدوده دمایی ۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد است. در دماهای پایین تر، زمان پاسخ سیگنال الکتریکی به انتقال پیکسل کندتر خواهد بود و این باعث تار شدن تصویر می شود.

بنابراین با توجه به موارد فوق توصیه می شود قبل از بیرون رفتن گوشی خود را شارژ کنید زیرا اگر ظرفیت باتری گوشی شما کمتر از ۵۰ درصد باشد ممکن است در اثر سرما به سرعت به صفر نزدیک شود. بنابراین برای جلوگیری از خاموش شدن گوشی، قبل از خروج از محل کار یا خانه آن را شارژ کنید.

همچنین برای صرفه جویی در مصرف باتری و افزایش عمر باتری در سرما می توانید تغییراتی در تنظیمات گوشی خود ایجاد کنید تا شارژ کمتری مصرف شود. برای صرفه جویی در مصرف برق، تمام برنامه های اضافی را ببندید، به این ترتیب باتری گوشی شما دیرتر خالی می شود. گوشی خود را در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی یا حالت کم مصرف قرار دهید تا باتری کمتری مصرف کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، اگر نگران خالی شدن باتری گوشی در هوای سرد و تاثیر سرمای هوا بر روی باتری گوشی هستید، می توانید گوشی را خاموش کنید. زمانی که کاری به گوشی خود ندارید، خاموش کردن آن راه حلی عالی برای حفظ شارژ باتری خواهد بود و هر زمان که به گوشی نیاز داشتید، می توانید آن را روشن کنید، به این ترتیب باتری کمتری مصرف می شود و تلفن شما بیشتر دوام می آورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا