ترندهای روز

سرنخ پنهان در نقاب مرگ توت‌عنخ‌آمون راز صاحب اصلی آن را در مصر باستان آشکار می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

نقاب مرگ توت عنخ آمون، یکی از نمادین ترین آثار مصر باستان، به اندازه خود هرم سه گانه مشهور است.

توت عنخ آمون که مشهورترین فرعون مصر باستان است، زمانی که تنها ۹ سال داشت بر تخت سلطنت نشست و از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ قبل از میلاد سلطنت کرد.

علت مرگ او مدت هاست که در حد گمانه زنی ها بوده و کارشناسان معتقدند عفونت ناشی از شکستگی پا منجر به مرگ او شده است.

اما تحقیقات در مورد ماسک مرگ او کارشناسان را به زوایای جدیدی از زندگی این فرعون مرموز مصری سوق داده است.

این ماسک طلایی که در حال حاضر در موزه مصر در قاهره به نمایش گذاشته شده است، حدود یک قرن پیش توسط باستان شناس بریتانیایی هاوارد کارتر کشف شد.

ماسک مرگ توت عنخ آمون که حدود ۵۵ سانتی متر طول و بیش از ۱۰ کیلوگرم وزن دارد، با سنگ های نیمه قیمتی تزئین شده و بر روی شانه های آن طلسم های هیروگلیف باستانی حک شده است.

پس از کشف اتاق توت عنخ آمون در دره پادشاهان مصر و باز شدن تابوت او در سال ۱۹۲۵، این ماسک پس از حدود ۳۲۵۰ سال در معرض دید همگان قرار گرفت.

مطالعه اخیر پروفسور جوآن فلچر، مصر شناس و استاد مدعو در گروه باستان شناسی در دانشگاه یورک، ویژگی کمتر مطالعه شده ماسک را برجسته کرد: گوش های سوراخ شده که می تواند نشان دهد که ماسک در اصل برای شخص دیگری در نظر گرفته شده است. ساخته شده است

به گزارش بریتیش اکسپرس، او که در مستند شبکه نشنال جئوگرافیک با عنوان «دره پادشاهان؛ عصر طلایی مصریان» حضور داشت، گفت: تحقیقات نشان می دهد که توت عنخ آمون پس از دوران کودکی گوشواره نبسته است، بنابراین در ۲۰ سالگی. وقتی مرد، او را با گوش سوراخ نشان ندادند.»

پروفسور فلچر می گوید که ماسک مرگ معروف ممکن است برای فرعون دیگری طراحی شده باشد که احتمالاً حتی یکی از بستگان نزدیک توت عنخ آمون نیست.

وی در توضیح این مطلب گفت: این نقاب در اصل برای یک فرعون بالغ ساخته نشده است، زیرا طلای صورت از طلای کاملا متفاوت با بقیه نقاب ساخته شده است. شواهد لحیم کاری به وضوح روی ماسک قابل مشاهده است. به نظر می رسد که صورت توتانخ آمون به نقاب شخص دیگری پیوند زده شده است.

نگاه ها در درجه اول به سمت “نفرتیتی” ملکه مرموز و یکی از جذاب ترین چهره های مصر باستان است.

او که در دوران سلسله هجدهم مصر نفوذ قابل توجهی داشت، با آخناتون، پدر توت عنخ آمون ازدواج کرد و البته از نظر خونی با فرعون جوان ارتباطی نداشت.

با وجود کشف مجسمه نیم تنه او در سال ۱۹۱۲، اسرار زیادی درباره او باقی مانده است و آرامگاه و سایر آثار شخصی او هنوز کشف نشده است.

گمانه زنی هایی در میان علاقه مندان به مصرشناسی در مورد محل دفن ملکه نفرتیتی وجود دارد. برخی می گویند او ممکن است در یک اتاق مخفی در مقبره پادشاه توتانخ آمون دفن شده باشد.

تعدادی از کارشناسان بر این باورند که پس از مرگ غیرمنتظره توت عنخ آمون، او به سرعت در مقبره ای نه چندان باشکوه به خاک سپرده شد و محل اصلی دفن به جانشین او، پادشاه آی، اختصاص یافت.

این امر به این دلیل است که با وجود ده ها سال کاوش باستان شناسی در این منطقه، محققان هنوز مقبره ملکه نفرتیتی را پیدا نکرده اند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا