اخبار اقتصاد ایران

سرنوشت شوم خودروهای وارداتی؛ جهش قیمت ۱۰۰ درصدی از نمایندگی تا بازار

هیوندای النترا وارداتی مدل ۲۰۲۳ که از آپشن های پیش پا افتاده ای مانند کروز کنترل و مانیتور بی بهره است در نمایندگی شرکت واردکننده ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون فروخته شد اما در بازار آزاد حداقل ۳ میلیارد و ۶۰۰ قیمت تعیین کردند. میلیون برای همین مدل و ارقام پیشنهادی بقیه فروشندگان به چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون افزایش یافته است.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، خودروهای وارداتی پس از هفتخوانی که از گمرک به سامانه یکپارچه عبور کردند، اکنون دو برابر اعداد و ارقام نمایندگی در بازار آزاد قیمت دارند.

هیوندای النترا وارداتی مدل ۲۰۲۳ که از آپشن های پیش پا افتاده ای مانند کروز کنترل و مانیتور محروم است در نمایندگی شرکت واردکننده به قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون فروخته شد اما در بازار آزاد حداقل ۳ میلیارد و ۶۰۰ قیمت تعیین کردند. میلیون برای همین مدل و ارقام پیشنهادی بقیه فروشندگان به چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون افزایش یافته است. تعداد مدل های وارداتی تحویل متقاضیان سامانه یکپارچه تاکنون دو رقمی شده است و بررسی ها نشان می دهد قیمت های ارائه شده توسط فروشندگان در حال حاضر بین ۱۳ تا ۹۳ درصد بیشتر از قیمتی است که برای آنها پرداخت کرده اند.

جتا VS7; سه میلیارد و ۹۵۰ میلیون

جتا VS7 یکی از گران ترین خودروهای وارداتی در حال حاضر است. قیمت جتا VS7 که برای اولین بار به عنوان قیمت نهایی فروش در مبادی اعلام شد، دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نهایت با اضافه شدن هزینه های اضافی، دو میلیون و ۵۳۵ میلیون تومان. توسط ماموت خودرو به متقاضیان تحویل داده شد. .

قیمت جتا وی اس ۷ هم اکنون بر اساس چند آگهی موجود بین ۳ میلیارد و ۹۵۰ تا ۴ میلیارد و ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تعیین شده است. یعنی چیزی بین ۲۳۰ تا ۳۳۰ درصد بیشتر از ارزش Jetta VS7. جتا VS7 که از موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ بهره می برد در بازار جهانی ۲۳ هزار دلار یعنی یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار ارزش دارد.

از سوی دیگر قیمت جتا VS7 در بازار آزاد حداقل ۵۰ درصد بالاتر از آنچه به عنوان قیمت فروش نهایی از نمایندگی ماموت خودرو تعیین شده است تعیین شده است.

جتا VS5; حداقل دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون

قیمت جتا وی اس ۵ در بازار آزاد حداقل دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. از سوی دیگر، تعدادی از فروشندگان جاه طلب ارقام پیشنهادی خود را به ۳.۸۲۰ میلیارد افزایش داده اند. همین رقم دو میلیارد و ۴۰۰ میلیونی که هم اکنون کف قیمت جتا وی اس ۵ در بازار آزاد است، ۲۸۰ میلیون (۱۳ درصد) بیشتر از قیمت جتا وی اس ۵ در کارخانه است.

جتا VS5 که در مقایسه با VS7 کوچکتر است و آپشن های کمتری دارد توسط ماموت خودرو با قیمت دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون فروخته شد. همین جتا وی اس ۵ در بازار جهانی حدود ۲۰۰۰۰ دلار قیمت دارد که با پول خودمان حدود یک میلیارد است.

چانگان CS35 پلاس نوع ۲; یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون

چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ در کنار مدل های تیپ ۳ اولین خودروهای وارداتی در این زمان نامیده می شدند و از سوی دیگر جزو ارزان ترین گزینه ها محسوب می شوند. سایپا چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ را با احتساب تمام هزینه های اضافی معادل ۱ میلیارد و ۱۴۳ میلیون فروخت و اکنون فروشندگان چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ در بازار آزاد به طور متوسط ​​برای همین خودرو یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون طلب دارند.

به این ترتیب قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ در بازار آزاد ۴۰ درصد بیشتر از نمایندگی های سایپا است و در خود چین نزدیک به ۱۰۰ هزار یوان یا به عبارتی حدود ۱۵ هزار دلار است. کمتر از ۸۰۰ میلیون!

چانگان CS35 پلاس تیپ ۳; یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون

چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ در مقایسه با تیپ ۲ فهرست جامع تری از امکانات رفاهی دارد و به عنوان مثال مجهز به سانروف است. قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ در بازار آزاد ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون است که به خاطر همین چند آپشن ۱۵۰ میلیون بیشتر از تیپ ۲ است.

چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ توسط خود سایپا با قیمت ۱.۲۷۴ میلیون راهی بازار آزاد شد و اکنون فروشندگان روی سود تقریبا ۴۰ درصدی خرید و فروش چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ حساب باز کرده اند.

هیوندای کرتا; سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون

هیوندای کرتا یکی دیگر از واردات گران قیمتی است که کرمان خودرو با قیمت نهایی دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون به دست متقاضیان رسانده است.

گفته می شود قیمت هیوندای کرتا به عنوان یک SUV که از موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده می کند، ۱۸۰۰۰ دلار (کمتر از یک میلیارد) برای واردکننده هزینه داشته است. پس از دو برابر شدن این رقم در زمان فروش در نمایندگی کرمان خودرو، اکنون هیوندای کرتا در بازار آزاد تا سقف پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون توسط فروشندگان تبلیغ شد و در همین تبلیغات، ناعادلانه بودن ارقام گیشنهادی نیز به چشم می خورد. ذکر شده. کف قیمت هیوندای کرتا در تبلیغات اینترنتی سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

هیوندای النترا; سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون

هیوندای النترا با محاسبه هزینه های اضافی دو میلیارد و ۲۰۰ میلیونی توسط کرمان خودرو فروخته شد. به محض ورود هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ به بازار آزاد، فروشندگان حداقل سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون و در نهایت چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای آن تعیین کردند.

قیمت هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ در بازار آزاد حداقل ۶۵ درصد بالاتر از نمایندگی کرمان خودرو تعیین شده است. همین هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ که فاقد آپشن هایی مانند کروز کنترل، مانیتور، دوربین عقب، سنسور عقب و جلو و… است، با قیمت تقریبی ۱۸ هزار دلار (کمتر از یک میلیارد) وارد ایران شد.
کیا سوناتا; سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون

قیمت کیا سوناتا در بازار آزاد حداقل سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. در تبلیغات به ارقام بالای چهار میلیارد هم برمی خوریم اما همین رقم ۳.۵ میلیاردی نشان می دهد که قیمت کیا سوناتا در بازار آزاد ۶۰ درصد بیشتر از نمایندگی است.

قیمت کیا سونت در نمایندگی کوشا خودرو ۲ میلیارد و ۱۶۶ میلیون اعلام شد و کسانی که قصد خرید کیا سونت از بازار آزاد را دارند باید حداقل ۶۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب بپردازند. کیا سونت وارداتی در اصل کمتر از ۸۰۰ میلیون ارزش دارد، اما پس از هفت خوانش، این رقم در بازار آزاد تقریباً ۴.۵ برابر شده است.

هیوندای اکسنت; سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون

هیوندای اکسنت با قیمت ثابت در مبادی ورودی، حدود یک میلیارد و ۴۹۲ میلیون تومان وارد سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی شده است. در نهایت خریداران هیوندای اکسنت مبلغ یک میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومان برای این محصول به حساب کرمان خودرو واریز کردند اما در بازار آزاد تا سقف سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون برای هیوندای اکسنت وارداتی مدل ۲۰۲۳ تعیین کردند.

هیوندای اکسنت وارداتی در بازار جهانی با قیمت ۱۵۰۰۰ دلار (کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان) یک مدل اقتصادی محسوب می شود.
تویوتا کرولا؛ سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون

تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری در بازار آزاد بین ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تبلیغ می شود. مدلی که خریداران آن دو میلیارد و ۱۵ میلیون از سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی برای آن هزینه کردند و حالا با این پول انتظار سود ۹۰ درصدی دارند.

تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری که تنها ۱۱۶ اسب بخار قدرت تولید می کند و زمان انتظار برای تبدیل از صفر به ۱۰۰ در بهترین حالت ۱۳ ثانیه است، ۱۸ هزار دلار که تقریباً ۹۵۰ میلیون می شود بیشتر نمی ارزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا