فناوری

سعیدی: این همه اعتبار برای سازمان پدافند غیرعامل، خروجی لازم را نداشته/هنوز وزارت نفت نتوانسته از نتایج حمله به جایگاه‌های سوخت خارج شود/نوری قزلجه: بعد از داستان طرح صیانت و مهاجرت نخبگان حوزه IT چالش‌های این حوزه شدت گرفت/فیلترینگ گسترده نیز از نظر فنی امنیت فضای مجازی را دچار چالش کرده/شریعتی: وزارت ارتباطات فقط به دنبال فیلترکردن رفته

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

هک های پی در پی اطلاعات افراد از مسیرهای مختلف باعث نگرانی های جدی در خصوص امنیت شبکه در ایران شده است. گروهی که تپسی را هک کرده بود دوباره ظهور کرده و اکنون اسنپ فود را با ۲۰ میلیون کاربر هک کرده است.

به گزارش «ایران تحلیل»؛ برای بررسی موضوع فوق با چند تن از نمایندگان مجلس به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانیم:

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس می گوید: پیگیر هک کارت سوخت بودیم، مکاتبات انجام شده و منتظر پاسخ مسئولان هستیم. در شرایط فعلی اصلا قابل قبول نیست که نرم افزار ما امنیت نداشته باشد. شاید کمیسیون های مربوطه روسای سازمان پدافند غیرعامل را احضار کرده باشند.

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس در این خصوص گفت: با توجه به شرایط خاص کشور و تلاش های دشمنان کشور در حوزه پدافند غیرعامل به اشکال مختلف به ما حمله می کنند. مشکل اینجاست که این همه اعتبار برای سازمان پدافند غیرعامل خروجی لازم را نداشته است. نمونه آن را در تنش های کشور در حوزه جایگاه های سوخت مشاهده می کنید که هنوز وزارت نفت نتوانسته از نتایج آن هجمه خارج شود. مشکلی که اخیرا برای اسنپ فود پیش آمد نشان می دهد که ساختار سازمان پدافند غیرعامل کشور با وجود همه امکانات دچار مشکل است. این سازمان از نظر مدیریتی باید پاسخگو باشد که چرا راهکارهای لازم برای مقابله با حملات سایبری را ندارند و زیرساخت های فناوری کشور را به گونه ای برنامه ریزی نمی کنند که مشکلات مردم حل شود.

غلامزا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز معتقد است این موضوع بسیار مهمی است و به نظر می رسد نهادهای مربوطه از جمله وزارت دفاع و ارتباطات باید پاسخگوی آن باشند. آیا آنها باید تعیین کنند که مشکل از کجاست؟ مردم در نهایت به این پلتفرم ها برای کار با آنها اعتماد می کنند. اگر قرار باشد اطلاعات مردم به این راحتی دزدیده شود، امنیت روانی جامعه آسیب می بیند. تصور می کنم بعد از ماجرای طرح حفاظت و مهاجرت نخبگان فناوری اطلاعات، چالش های این حوزه تشدید شد. من دلیل را در بی کفایتی کارشناسان می بینم. افراد نخبه ای که می توانستند برنامه های حفاظت را دنبال کنند کشور را ترک کرده اند. جرم انگاری طرح حفاظت در مهاجرت نخبگان موثر بود که نمونه آن را می توان دید. امروز در مجلس در این مورد بحثی نشد. فیلترینگ گسترده از نظر فنی نیز امنیت فضای مجازی را به چالش کشیده است. فیلترشکن های مختلفی از نقاط مختلف دنیا به فروش می رسد که باعث ضعف امنیت مجازی شده است.

غلامرضا شریعتی نماینده گلوگاه، بهشهر و نکا نیز در این خصوص می گوید: معتقدم در حوزه فضای مجازی و زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکلات جدی وجود دارد. وزارت ارتباطات تنها به دنبال فیلترینگ بوده و سرمایه گذاری لازم را برای حفظ امنیت اطلاعات مردم انجام نداده است. الان مردم دولت را می شناسند و چون مخابرات و ارتباطات کشور حق دولت است باید پاسخگوی این نشت اطلاعات باشد. باید با کسانی که کم کاری کرده اند برخورد قانونی جدی صورت گیرد. وزارت ارتباطات نیز باید ظرفیتی برای حفظ امنیت اطلاعات ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا