اخبار اقتصاد ایران

سفارش وام مسکن میلیاردی؛ آخرین وضعیت «طرح وام مشارکتی خرید مسکن»

آسیب شناسی مشکلات اجاره نشینان ناشی از «شکاف بین عرضه و تقاضا» به راه حل رسید. در نسخه مرکز پژوهش های مجلس برای درمان بازار اجاره مسکن، بانک اصلی تامین کننده منابع مالی بخش مسکن از حالت منفعل به سمت خانه اولی ها خارج می شود و معادل ۶۰ درصد وام تک نرخی پرداخت می کند. قیمت.

ایران تحلیل به نقل از دنیای اقتصاد، گروه کارشناسی مجلس در گزارشی مکتوب، طرح پرداخت وام های میلیاردی به خانه اولی ها را مطرح کرده است که در این خصوص به سیاست گذاران مسکن نیز هشدار داده شده است. مشکلات اجاره نشینان و پیامدهای تداوم افزایش قیمت و اجاره بها. .

نسخه دوم «طرح تقویت قدرت خرید اولین خریداران» از سوی گروهی کارشناسی در شورای اسلامی ارائه شده است که پیش از این شبکه بانکی نیز پیشنهادی مشابه در این زمینه ارائه کرده بود. پس از ارائه «نسخه اول» تقویت قدرت خرید اولین بار توسط گروه کارشناسی در شبکه بانکی مبنی بر «پرداخت وام مشترک با قدرت پوشش ۴۰ درصدی قیمت کل آپارتمان مسکونی به مشترک». خریداران» اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس، «نسخه دوم» پیشنهاد تقویت قدرت خرید خریداران بار اول را از طریق «تأمین ۶۰ درصد قیمت خرید مسکن برای ۵۰ هزار خریدار مسکن با ۵۰ هزار وام بانکی با حمایت مالی» ارائه کرده است. نرخ بهره.”

این نسخه دوم در حالی ارائه می شود که متولی حوزه مسکن در دولت با تفکری نادرست نسبت به وضعیت فعلی مستاجران و صاحبان خانه اولی از جان و دل بر ساخت و عرضه مسکن دولتی در سال ۹۹ گذاشته است. زمین های یک ساله خارج از شهرهای اصلی در دو سال اخیر. است. در عین حال، اگرچه کارشناسان افزایش عرضه مسکن از طریق ساخت و ساز را یکی از شروط اسکان افراد بدون مسکن می دانند، اما شرط اصلی، ضروری و اولویت دار این موضوع است که می تواند منجر به خروج مسکن شود. بازار مسکن را از رکود خارج کرده و سپس از عمق رکود ساخت و ساز بکاهد. گفته می شود قدرت خرید خریداران بار اول در شهرها را تقویت می کند.

اوایل امسال جمعی از کارشناسان شبکه بانکی طرح پرداخت وام تعاونی خرید مسکن را در قالب پرداخت تسهیلات معادل ۴۰ درصد قیمت آپارتمان مورد نظر به گروه خریداران تعاونی در مسیر پیشنهاد کردند. ارائه به بانک مرکزی هدف اصلی این پروژه به گفته طراحان آن، رفع دو چالش مربوط به وام مسکن یعنی «تقویت قدرت پوشش وام» و همچنین «تأمین قسط وام ماهانه میلیاردی» بوده است.

اخیرا گروه کارشناسی مجلس (مرکز پژوهش های مجلس) در راستای بازگرداندن قدرت خرید خریداران اولی، نسبت به مشکلات مستأجران کم درآمد در بازار اجاره برای تامین و پرداخت اجاره بها نسبت به تبعات ادامه آن هشدار داده است. افزایش اجاره بهای مسکن و همچنین رشد روزافزون قیمت مسکن. ، به سیاستگذاران این حوزه هشدار داده و نسخه دوم طرح توانمندسازی و بازگرداندن قدرت خرید اولین خریداران را ارائه کرده است. در قالب این طرح ۵۰ هزار فقره وام مسکن با نرخ سود حمایتی با ظرفیت پوشش ۶۰ درصدی قیمت آپارتمان (بر اساس میانگین قیمت مسکن کشور در سال ۱۴۰۲) از محل یارانه بخش مسکن پیشنهاد می شود. در اختیار صندوق ملی مسکن قرار دارند. خانه اول باید پرداخت شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، با توجه به میانگین قیمت مسکن کشور در سال ۱۴۰۲، وام ۶۰ درصدی چیزی معادل یک میلیارد تومان خواهد بود. تجربه سال های گذشته در خصوص پرداخت وام مسکن با نرخ سود حمایتی نیز نشان می دهد که اگر قرار است وام حمایتی در این حوزه پرداخت شود، نرخ سود وام باید زیر ۱۰ درصد باشد. در چنین شرایطی که اولویت خریداران خانه اولی که اکثرا زوج های جوان هستند، خرید خانه ای به مساحت ۵۰ تا ۶۰ متر مربع است، قطعا دولت و شبکه بانکی قادر خواهند بود. به آنها ۵۰۰۰۰ فقره وام با نرخ بهره حمایتی پرداخت کنید تا ۶۰ درصد هزینه خرید چنین آپارتمانی را پوشش دهید. این مبلغ وام در واقع یک دهم خانواده های تشکیل شده از طریق ازدواج در هر سال است. به طور متوسط ​​سالانه ۵۰۰ هزار خانوار جدید از طریق ازدواج به نظام جمعیتی کشور اضافه می شود. البته تامین منابع لازم برای پرداخت این تسهیلات منوط به این است که بخشی از منابع ۸ هزار میلیارد تومانی که از محل بودجه ۱۴۰۳ در قالب یارانه مسکن به صندوق توسعه ملی مسکن اختصاص می یابد. بخش، به اجرای این نسخه پیشنهادی برای تقویت قدرت خرید خریداران بار اول اختصاص داده می شود. پیدا کردن

این در حالی است که در این گزارش به صراحت بیان شده است که بافت فرسوده به عنوان محور اصلی ساخت و ساز و تهیه مسکن در شهرها، در سال های گذشته عملاً از حمایت از تسهیلات بانکی از جمله در ارقام محروم بوده است. از بودجه ۱۴۰۳; این در حالی است که بررسی های «دنیای اکوتست» نشان می دهد که اتفاقاً بافت های فرسوده از مناطق اصلی شهرها هستند که باید برای ساخت و تامین مسکن در آن ها از حمایت های تسهیلاتی، مالی و بانکی استفاده شود. در حالی که در تمام سال های گذشته تا کنون، این حمایت ها عمدتاً وابسته و مختص ساخت خانه های خارج از شهرها در زمین خام و بدون خدمات بوده است.

بانک مسکن; کلید فرانسوی یا رکود؟

همچنین در بخشی از گزارش که نسخه پیشنهادی احیای قدرت خرید اولین خریداران با پرداخت وام حمایتی با قدرت پوشش ۶۰ درصدی قیمت آپارتمان ها با عنوان بررسی قسمت دوم از لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، مسکن و شهرسازی، انتقادات فنی را به بانک مسکن به عنوان بانک اصلی تامین مالی این بخش مطرح کرده است. این انتقادات شبیه به نقدهایی است که «دنیای اقتصاد» در دو گزارش یازدهم و سی و یکم وارد کرده است. اردیبهشت ماه در مورد ضعف سیستم تامین مالی مسکن منتشر کرده بود.

محتوای این گزارش‌ها نشان می‌دهد بانک اصلی تامین‌کننده مسکن در پرداخت تسهیلات خرید مسکن به صاحبان خانه اولی دچار رکود شده است. در گزارش گروه کارشناسی مجلس نیز آمده است: ارقام مربوط به پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در بودجه ۱۴۰۳ نسبت به بودجه ۱۴۰۲ تقریباً صفر است. همچنین برنامه ای که بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن در سال ۱۴۰۳ تعریف کرده است از زاویه بودجه ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش داشته است.

پیش از این در بررسی های «دنیای اقتصاد» مشخص شده بود که از سال ۲۰۱۷، رشد واقعی تسهیلات بخش مسکن سالانه به طور متوسط ​​۱۴ درصد کاهش یافته است. سال گذشته اما این شاخص ۴۸ درصد کاهش داشت. اکنون مجموعه بررسی های «دنیای اقتصاد» و گروه کارشناسی مجلس حاکی از آن است که نظام بانکی به ویژه بانک اصلی تامین کننده مالی بخش مسکن به جای اینکه به اصطلاح کلید فرانسوی رونق مسکن باشد، در مسیر رکود مسکن قرار دارد و دروازه‌ای برای تعمیق رکود در این بخش است.

کارشناسان درباره این وارونگی ماموریت در نظام تامین مالی حوزه مسکن می گویند، زمانی که بانک اصلی تامین کننده منابع تسهیلات بخش مسکن عملا شعبه و پایگاه اصلی دولت برای اجرای وظایف تعیین شده از بالا به پایین می شود. امکان هر نوع ابتکار، تهیه و اجرای طرح کارشناسی و اقدام صحیح و به موقع در سیستم تامین مالی مسکن به منظور تقویت قدرت خرید صاحبان خانه اولی از آن سلب شده است. به همین دلیل مشاهده می شود که به جای اینکه پرداخت تسهیلات به بخش مسکن در شبکه بانکی عملاً رشد داشته باشد، اما در واقع با در نظر گرفتن نرخ تورم عمومی و تورم مسکن، کاهش یافته است.

گروه کارشناسی مجلس می گوید: نسخه پیشنهادی برای پرداخت تسهیلات بانکی با قابلیت پوشش ۶۰ درصدی قیمت خرید آپارتمان با سود حمایتی ۵۰ هزار وام خرید، علاوه بر تقویت قدرت خرید نوبت اول. خریداران نیز راه حلی برای ترمیم شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار اجاره محسوب می شود. احیای قدرت خرید خریداران اولی و خرید خانه از طرف آنها باعث کاهش تقاضا در بازار اجاره می شود و همین موضوع (کاهش تقاضای اجاره) نیز می تواند در کاهش التهاب این بازار موثر باشد. بررسی‌های «دنیای اختصار» نشان می‌دهد که هم نسخه اول (پرداخت ۴۰ درصد قیمت مسکن با وام بانکی) و هم نسخه دوم (وام ۶۰ درصدی با نرخ حمایتی ۵۰ هزار مسکن اول) قرار است. در روزها و هفته های آینده توسط مقامات بانک مرکزی بررسی شود. .

هر دو نسخه از این پیشنهادها در واقع راه حلی را برای خروج بازار مسکن و ساختمان از رکود پیشنهاد می کنند و آن «بازگرداندن قدرت خرید اولین خریداران در بازار مسکن» است. بازگرداندن قدرت خرید خریداران بار اول در بازار، علاوه بر کاهش شکاف عرضه و تقاضا در بازار اجاره، می تواند آخرین حلقه زنجیره ساخت و ساز یعنی فروش مسکن پس از اتمام عملیات ساخت و ساز در زمان مناسب و همچنین در کاهش عمق رکود در ساخت و ساز و عرضه مسکن نوساز موثر است. بودن

البته نگاه نادرست در این راستا باید اصلاح شود; در واقع راه حل خروج بازار مسکن و ساخت و ساز از رکود را نباید تنها در ساخت مسکن دولتی در زمینی با قدمت ۹۹ سال دید. بلکه شرط اصلی و ضروری این امر احیای قدرت خرید خریداران اولی در بازار مسکن و تکمیل زنجیره ساخت و ساز با تامین بازار فروش از حوزه تقاضای مصرف کننده موثر برای مسکنی است که سازندگان می سازند. . از روش های دیگر می توان به عنوان راه حل های مکمل استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا