بانک و بیمه

سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد

به گزارش ایران تحلیل، عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در خصوص کاهش قیمت ارز و بازگشت دلار به محدوده ۵۰ هزار تومانی گفت: بخشی از بحث نوسانات ارزی آیا هیجان ناشی از تنش های سیاسی و منطقه ای فروکش کرده و در این مدت به نوعی شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. طبیعتاً پس از بازگشت آرامش به بازار ارز، انتظار کاهش و اصلاح قیمت بود که همین اتفاق هم افتاد.

وی ادامه داد: در بخش بعدی و نگاه بلندمدت به بازار باید توجه داشت که افزایش قیمت ارز به دلیل تورم همچنان برای تعدیل نرخ ارز متناسب با شرایط تورمی یا نزدیک به آنها ضروری است. در غیر این صورت باید با کاهش صادرات و رونق واردات مواجه شویم. این امر ناخواسته باعث شد دوباره قیمت ارز را افزایش دهیم. در واقع نرخ ارز باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور با تورم تنظیم شود تا صادرات از توجیه و رونق لازم برخوردار شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر مثبت سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان در کنترل نوسانات اخیر بازار گفت: سفر محمدرضا فرزین به عربستان را نیز می توان به عنوان یک شوک مثبت به بازار ارز تلقی کرد چرا که اگر روابط بین‌الملل خود را با کشورهای منطقه تقویت کنیم و جهان را توسعه دهیم و نوعی دیپلماسی فعال در این زمینه انجام دهیم، قطعاً تأثیر مثبت آنها را خواهیم دید. در نتیجه سفر فرزین به عربستان توانست انتظارات تورمی ناشی از تنش های منطقه ای را کنترل و مهار کند و نرخ دلار را کاهش دهد.

آرگون بر لزوم حفظ ثبات و آرامش در بازار ارز تاکید کرد و افزود: بی شک صلح سیاسی و منطقه ای می تواند از افزایش قیمت ها و التهابات بازار جلوگیری کرده و در موضوع انتظارات تورمی موثر باشد. در هر صورت برای رسیدن به این شرایط باید برنامه های مناسبی از جمله تعدیل نرخ ارز با نرخ تورم تدوین و اجرا شود. علاوه بر این، تصمیم گیری های شایسته و منطقی در فرآیند حمایت و تسهیل رشد صادرات نیز می تواند به طور موثر به ایجاد ثبات بازار کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا