اخبار اقتصاد ایران

سقف برداشت از خودپردازها در نوروز ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد؟

با وجود اینکه سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز معمولا نزدیک نوروز افزایش می یابد، اما همچنان در نوروز ۱۴۰۳ خبری از افزایش این سقف نیست.

ایران تحلیل به نقل از تجارت نیوز، همه ساله در روزهای اولیه اسفند ماه و با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، بانک مرکزی سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز را افزایش داد. این زمانی است که نیمی از زمان گذشته است اسفند در این ماه و تنها دو هفته مانده به نوروز ۱۴۰۳ هنوز خبری از افزایش این سقف توسط بانک مرکزی نیست.

با وجود اینکه بانک مرکزی هنوز تصمیم خود را مبنی بر افزایش یا عدم افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز طی روزهای آینده اعلام نکرده است، اما آنچه مشخص است مشکلات عدیده مردم در سال های اخیر برای برداشت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز است. زیرا نه تنها بسیاری از دستگاه های خودپرداز خالی از اسکناس هستند، بلکه سقف برداشت اسکناس از دستگاه های خودپرداز نیز به قدری کوتاه است که عملاً دردی از افراد نیازمند پول نقد دوا نمی کند.

۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۶ معادل ۶ میلیون تومان در سال جاری است.

شهریور ماه سال ۱۳۸۶ بود که سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز معادل ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد و این رقم در ۱۵ سال گذشته تغییری نکرده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و حتی عموم مردم بارها از نامناسب بودن این سقف گلایه کرده و خواستار افزایش آن شده اند. بحث این گروه این است که سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز در این سال ها با نرخ بالای تورم در اقتصاد ایران تعدیل نشده است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در شهریور ماه ۱۳۸۶ معادل ۲۷ واحد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ به ۷۹۴ واحد رسید به این ترتیب مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برداشت از دستگاه های خودپرداز در آن زمان معادل حدود ۶ میلیون تومان در سال جاری است.

دستگاه های خودپرداز که پرداخت نمی کنند

یکی دیگر از مشکلاتی که همیشه در بحث برداشت پول از خودپردازها وجود داشته است، کمبود نقدینگی در بسیاری از آنهاست. اگرچه در اکثر مواقع پاسخ مسئولان بانک مرکزی به این مشکل صرفاً اعلام موقتی بودن این مشکل بود، اما با مراجعه به چندین دستگاه خودپرداز در سطح شهر مشاهده می کنید که این مشکل همچنان ادامه دارد.

در این شرایط سیاست های مالیاتی دولت سیزدهم مانند مالیات بر کارتخوان ها و تراکنش های بانکی به این مشکلات دامن زده است. چرا که بسیاری از کسب و کارها به ویژه فروشندگان پس از اجرای این قوانین بر دریافت وجه نقد اصرار دارند و کمبود نقدینگی در دستگاه های خودپرداز به معضلی برای مردم تبدیل شده است.

چرا سقف برداشت از خودپرداز افزایش نمی یابد؟

بسیاری از اعتراضات به محدودیت کوتاه برداشت از دستگاه های خودپرداز نیز منجر به استدلال های متعدد مقامات در مقابل این اعتراضات شده است.

یکی از این بحث ها تأثیر افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز بر افزایش سرعت گردش وجوه نقد و کاهش ارزش اسکناس است. زیرا این قبض های قدیمی دیگر نمی توانند در دستگاه های خودپرداز قرار داده شوند و بنابراین باید با قبض های جدید جایگزین شوند. موضوعی که برای بانک مرکزی هزینه بر است.

همچنین محدودیت ظرفیت دستگاه های خودپرداز نیز بحث دیگری است که بعضاً از سوی مدیران بانک ها مطرح می شود. زیرا تعداد محدودی اسکناس در این دستگاه ها جای می گیرد و با افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز، انبار اسکناس آنها زودتر از گذشته تمام می شود. این موضوع نه تنها مشکلات مردم برای برداشت از دستگاه های خودپرداز را تشدید می کند، بلکه هزینه های بیشتری را برای شارژ این دستگاه ها به بانک ها تحمیل می کند.

علاوه بر این، گروهی دیگر معتقدند دولت این سقف را برای افزایش درآمدهای مالیاتی خود با افزایش سایر تراکنش ها از جمله کارتخوان افزایش نمی دهد.

تصمیم بانک مرکزی در سال جدید چیست؟

سال هاست افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز موضوعی حل نشدنی بین حامیان این موضوع و مسئولان است. این سقف معمولا در سفرهای اربعین و نوروزی افزایش می یافت اما هنوز از افزایش این سقف در نوروز ۱۴۰۳ خبری نیست حال باید دید نظر بانک مرکزی درباره افزایش موقت یا حتی دائمی این سقف در سال جدید چیست. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا