اخبار اقتصاد ایران

سقف معافیت مالیاتی ۱۲ میلیون تومان تعیین شد+ نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص

نمایندگان شورای اسلامی سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات کل درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی را سالانه ۱۴۴ میلیون تومان تعیین کردند.

ایران تحلیل، نمایندگان شورای اسلامی در جلسه عصر امروز شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حوزه درآمدی با تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کردند. بند اول و جزء ۱ بند ۱۵ تبصره ۱۵ این لایحه به شرح زیر است. :

د- در سال ۱۴۰۲ سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی تحت عناوین حقوق و مزایا، مقررات یا مزد، حقوق شغل، حقوق مستخدم، اضافه کار، اضافه کار، حق الزحمه، مشاوره. حقوق، حق حضور در جلسات، پاداش، حق التدریس، حق الزحمه تحقیق، حق الزحمه تحقیق و نیروی کار اعم از مستمر یا غیر مستمر که به صورت نقدی یا غیر نقدی از یک یا چند منبع در دولت یا دولت تحصیل می کنند. بخش غیردولتی اعم از کارفرمای اصلی یا غیر اصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸) قانون مالیات‌های مستقیم) به شرح زیر است:

۱- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) «قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم» مصوب ۱۳۹۴ در سال ۱۴۰۳ یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین شده است.

همچنین مالیات بر قراردادهای پژوهشی همچنان مشمول حکم تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۵ می باشد.

نرخ مالیات بر درآمد مازاد ماهانه ۱۲ میلیون تومان تعیین شد

در ادامه جلسه، سر و قسمت های ۲ و ۴ بند ۳ تبصره ۱۵ این لایحه به شرح زیر تصویب شد:

۲- نرخ مالیات بر کل درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر است:

۱-۲- با توجه به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون (۱.۹۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ده درصد (۱۰%).

۲-۲- نسبت به مازاد یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون (۱.۹۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سه میلیارد و دویست و چهل میلیون (۳.۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال پانزده درصد (۱۵%).

۲-۳- با توجه به مازاد سه میلیارد و دویست و چهل میلیون (۳.۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتصد میلیون (۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بیست درصد (۲۰%).

۴-۲- بابت مازاد چهار میلیارد و هشتصد میلیون (۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بالا سی درصد (۳۰%).

کلیه افرادی که تحت هر عنوان اعم از ساعتی، روزمزد، پیمانی، حق التدریس، حق الزحمه پژوهش، حق الزحمه، حق نظارت، کپی رایت و پاداش شورای حل اختلاف در موسسات خدمت دریافت می کنند مشمول حکم این بند می باشند. اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی و قضات از شمول این رأی مستثنی و موضوع ماده (۸۵) «قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم» مصوب ۱۳۹۳ می باشند.

۴- مفاد این بند در خصوص درآمد مشمول مالیات ناشی از عناوین مذکور که از مصادیق درآمد در مواد (۸۲) و (۸۳) «قانون مالیاتهای مستقیم» نمی باشد نیز معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا