بانک و بیمه

سقف وام مسکن افزایش می یابد؟| پرداخت تسهیلات ساخت متوقف نشده است| سود مسکن ملی کاهش می یابد

اکبر محمودی; بازار: رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا متقاضیان این تمایل و تصور را داشته باشند که چرا سقف وام مسکن افزایش نمی‌یابد تا بتوانند راحت‌تر خرید مسکن کنند.

مسئولان نظام بانکی معتقدند افزایش سقف وام مسکن منجر به افزایش اقساط می شود و اکثر متقاضیان قادر به بازپرداخت اقساط نخواهند بود. بنابراین بهترین راهکار برای کاهش اقساط و بازپرداخت اقساط، کاهش نرخ سود تسهیلات است.

سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این سوال که آیا بانک مسکن پیشنهادی برای افزایش سقف وام مسکن دارد؟ وی گفت: در جمع آوری فاینانس مسکن چند شاخص وجود دارد که اولی میزان تسهیلات و دومی مدت بازپرداخت است.

نرخ سود ملک مسکونی بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار است و در مورد مدت بازپرداخت تسهیلات باید در نظر گرفت که بیشترین مدت بازپرداخت مربوط به تسهیلات مسکونی است.

وی ادامه داد: نرخ سود ملک مسکونی بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار است و با توجه به مدت بازپرداخت تسهیلات باید تشخیص داد که بیشترین مدت بازپرداخت مربوط به ملک مسکونی است که توسط بانک مسکن به عنوان متولی صنعت مسکن

تعادل بین توانایی متقاضی در پرداخت اقساط و مدت بازپرداخت اقساط عامل مهمی است که میزان و زمان دریافت وام را تعیین می کند.

مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: هر چه مدت بازپرداخت اقساط کوتاهتر باشد، میزان بازپرداخت اقساط افزایش یافته و متقاضیان را تحت فشار قرار می دهد. تعادل بین توانایی متقاضی در پرداخت اقساط و مدت بازپرداخت اقساط عامل مهمی است که میزان و زمان دریافت وام را تعیین می کند. ناگفته نماند که هر متقاضی وام بیشتری باید اقساط بیشتری بپردازد.

حسینی خاطرنشان کرد: نرخ سود تسهیلات ملی مسکن در حال حاضر از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن در دو سال اول ۵.۹ میلیون تومان است که کمک شایانی به متقاضیان نهضت ملی مسکن می کند. این روند با تایید شورای پول و اعتبار و منابع شبکه بانکی در حال پیگیری است

وی افزود: این کاهش نرخ تاثیر بسزایی در نرخ بازپرداخت داشت. البته بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن در دو سال اول ۵.۹ میلیون تومان است که کمک شایانی به متقاضیان نهضت ملی مسکن می کند. این روند با تایید شورای پول و اعتبار و منابع شبکه بانکی در حال پیگیری است.

بخشنامه بانک مرکزی افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان هنوز به بانک مسکن ابلاغ نشده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن آغاز شده است، پاسخ داد: بخشنامه بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان به بانک مسکن ارسال شده است. هنوز اعلام نشده است. کلیه خدمات سیستم بانکی توسط شورای پول و اعتبار ارائه می شود که پس از تصویب اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که بانک مسکن برای نهضت ملی مسکن چقدر پرداخت کرده است؟ وی گفت: تاکنون برای بیش از ۳۸۴ هزار واحد مسکونی قرارداد منعقد شده است که برای هر واحد مسکونی ۵۵۰ میلیون تومان توافق شده است.

اگر کل شبکه بانکی حدود ۱۴۵ میلیارد تومان به نهضت ملی مسکن کمک کرده است، از این ۱۴۵ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد تومان متعلق به بانک مسکن است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: امروز پرداخت نقدی بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۱۰۰ همات است که ۷۰ درصد تسهیلات پرداختی سایر بانک ها است. اگر کل شبکه بانکی در نهضت ملی مسکن حدود ۱۴۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است، از این ۱۴۵ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد تومان متعلق به بانک مسکن است و این رقم در تاریخ نظام بانکی و بانک مسکن بی نظیر و بی سابقه است. .

وی درباره ارتقای بانک مسکن و اینکه آیا این رونق نهضت ملی مسکن تاثیر منفی بر سایر فعالیت های بانک مسکن و ترویج ساخت و ساز نخواهد داشت؟ وی گفت: با توجه به منابع و سپرده ها به مردم تسهیلات پرداخت می کنیم. یکی از برنامه های این بانک برای افزایش جذب سرمایه فاش شد. اعتدال را به همان اندازه که به ما کمک می کند سرعت می دهیم.

پرداخت وام مسکن در بانک مسکن متوقف نشده است

پاسخ مدیر عامل بانک مسکن به این سوال که شرکت های انبوه ساز معتقدند سیستم اعتباری حوزه مسکن مسدود شده است؟ وی گفت: شاید منظور انبوه سازان انسداد تسهیلات مسکن سایر بانک ها باشد زیرا بانک های دیگر هم وام پرداخت می کنند، شاید منظورشان بانک های دیگر است. پرداخت وام مسکن در بانک مسکن متوقف نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا