اقتصاد جهان

سقوط بورس های جهان/ اقتصاد جهانی در مسیر رکود افتاد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری افق میهن ، وضعیت بازارهای مالی جهانی به خوبی نشان می دهد که هراس معامله گران و فعالان این بازارها از آینده روز به روز در حال افزایش است. سقوط بازار سهام جهانی با سیاست پولی متفاوت بانک مرکزی ژاپن در مورد نرخ بهره آغاز شد و سپس به بورس های عمده آسیایی سرایت کرد و در نهایت با انتشار داده های اقتصادی ضعیف تر از حد انتظار آمریکا تشدید شد.

شایان ذکر است که در شرایطی که سرمایه گذاران نگران احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده هستند، سهام تقریباً تمام شرکت ها در بازارهای مالی ایالات متحده (وال استریت) در سال گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرده اند. دو روز . به عنوان مثال، در روزهای معاملاتی اخیر، شاخص S&P 500 آمریکا (S&P 500) بدترین روزهای خود را در تقریبا دو سال اخیر تجربه کرد، در حالی که شاخص داو جونز (داو جونز) نیز در قرمز بود.

از سوی دیگر، شاخص Nikkei 225 ژاپن ۱۲.۴ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش در بازار سهام توکیو از سال ۱۹۸۷ بود. همزمان ارزش دلار در برابر ین ژاپن نیز به پایین ترین ارزش خود در هفت ماه گذشته رسید. و هر دلار معادل ۱۴۲ ین ژاپن بود. آنچه قابل توجه بود دستور توقف معاملات به دلیل افت تاریخی شاخص سهام نیکی بود.

دلیل افت بازارهای جهانی سهام چیست؟

اگرچه تحلیل‌های مختلفی درباره علل سقوط بازارهای بزرگ و مهم جهان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل کاهش بی‌سابقه بازارهای سهام جهانی همچنان در پیامدهای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و شیوع کرونا باشد. در آنها سالها ارائه سیاست‌های انبساطی که در دستور کار بانک‌های مرکزی بزرگ و مؤثر جهان برای کاهش پیامدهای کووید-۱۹ قرار گرفته است، البته منجر به سیاست‌های انقباضی می‌شود که می‌تواند چنین آثار رکودی داشته باشد.

وحشت مالی در ژاپن باعث سقوط شاخص نیکی شد

اخبار اقتصادی ژاپن به عنوان یکی از برترین اقتصادهای جهان همواره برای فعالان اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. BOJ (بانک مرکزی ژاپن) انبساطی ترین سیاست پولی را در سال های اپیدمی ویروس کرونا در دستور کار قرار داده است، به طوری که بیش از ۵۰ درصد اوراق قرضه منتشر شده توسط وزارت دارایی در دو سال شیوع ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفته است. (۲۰۲۰ و ۲۰۲۰) در سال ۲۰۲۱ منتشر شد) ژاپن ناشران را خریداری کرد و در نتیجه نقدینگی زیادی به اقتصاد ژاپن تزریق شد.

بر این اساس، پایه پولی در ژاپن به شدت و به طور طبیعی افزایش یافت و اجرای سیاست انقباضی برای مهار تورم که در آینده ای نه چندان دور با توجه به اعمال این سیاست بر اقتصاد ژاپن سنگینی می کرد، اجتناب ناپذیر بود. در چنین شرایطی، پس از یک دهه، BOJ نرخ بهره را به مثبت رساند و به ۰.۲۵ درصد رساند. این در حالی است که برخی کارشناسان بر این باورند که همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در اقتصاد ژاپن وجود دارد و این نرخ می تواند در آینده به بالاتر از یک درصد برسد.

شایان ذکر است که چشم انداز افزایش نرخ بهره در ژاپن باعث شده است که بسیاری از شرکت ها و هلدینگ های بزرگی که وام های کلان دریافت کرده و در بورس سرمایه گذاری کرده اند، با ترس از افزایش بدهی خود به بانک ها، فروش سهام و پرداخت وام مواجه شوند. . که دلیل اصلی سقوط بازار سهام ژاپن به شمار می رود.

انباشت بدهی در آمریکا و ترس از کاهش ندادن نرخ بهره

افزایش بیش از حد انتظار تورم، سهامداران را از خروج فدرال رزرو آمریکا از ادامه سیاست افزایش نرخ بهره ناامید کرد. از سوی دیگر، حفظ نرخ بهره توسط فدرال رزرو این احتمال را در میان سرمایه گذاران افزایش داده است که روند کنترل تورم ممکن است با مشکل مواجه شود. در آن روز، هر سه شاخص اصلی وال استریت، از جمله نزدک، اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز، در معاملات اخیر به شدت سقوط کردند و بدترین افت خود را از ژوئیه ۲۰۲۰ در بحبوحه شیوع ویروس کرونا ثبت کردند.

انباشت بدهی در اقتصاد آمریکا و از سوی دیگر تاریخ سررسید آن همیشه متغیر تعیین کننده بوده است. همین امر باعث شده است که کوچکترین توقف در کاهش نرخ بهره و توقف کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به سرعت باعث واکنش بازارهای مالی به دلیل فشار عرضه برای انحلال و جلوگیری از افزایش بدهی به بانک ها شود.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر شاخص‌های بورس آمریکا به دلیل بلاتکلیفی‌های سیاسی و همچنین رویکردهای متفاوت اقتصادی دو نامزد ریاست‌جمهوری این کشور در وضعیت نامشخصی قرار دارند که رکود سهام آمریکا را تشدید کرده است. بازار.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا