اخبار اقتصاد ایران

سقوط دستمزد و صعود مالیات؛ آیا نمی‌دانند ۱۲ میلیون تومان نصف خط فقر هم نیست؟

نمودارهای مالیاتی به ضرر حقوق بگیران و به نفع ثروتمندان رشد کرده است. ترکیب تورم و مالیات، کمر طبقات پایین را خم کرده است.

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، در سال ۱۴۰۳ سهم مالیات از بودجه و درآمد ریالی دولت از مالیات افزایش یافته و دولت این افزایش بی سابقه را یک «دستاورد» می داند، دستاوردی که به گفته دولت در راه خودکفایی است. و کمبود درآمد نفتی را می توان تعبیر کرد; اما هزینه های این «دستاورد» برای اقشار کم درآمد و مزدبگیر چیست؟ چه کسانی به ناچار بار سنگین مالیاتی را به دوش کشیده اند؟

جزئیات درآمدهای مالیاتی

کل درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۳ معادل ۱۲۹۰ هزار میلیارد تومان است. این درآمدها بدون مالیات وارداتی به ۱۱۴۷ هزار میلیارد تومان می رسد که نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۲ ۴۲ درصد رشد داشته است.

دولت در جدول شماره ۵ مربوط به منابع قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۷۹۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است که ۱۳۰۸ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان آن درآمدهای مالیاتی است. این رقم شامل درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت از محل مالیات خواهد بود که از دو سطح ملی و استانی تامین می شود. یکی از مهمترین منابع درآمد مالیاتی، مالیات بر اشخاص حقیقی (با معافیت ۵ درصدی مالیات تولید) به مبلغ ۴۵۴ هزار میلیارد تومان است. مالیات بر درآمد ۱۹۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی نیز ۳۵۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

طبق قانون بودجه امسال نیز سهم مالیات از هزینه های جاری دولت افزایش یافته است. این نسبت در دهه ۹۰ به طور متوسط ​​۴۶ درصد بود. این نسبت در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۱ درصدی به ۵۹ درصد و در قانون بودجه امسال با افزایش ۱۳.۵ درصدی به بالاترین حد در سال های اخیر رسید و رکورد ۷۲.۵ درصد را به ثبت رساند.

چند یادداشت

در تحلیل افزایش درآمدهای مالیاتی دولت چند نکته حائز اهمیت است. نخست، همانطور که در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است، «اجرای مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت و واحدهای مسکونی خالی نیازمند تدابیر ویژه به‌ویژه در تأمین زیرساخت‌ها است». بنابراین، ثروتمندان سهم زیادی از درآمدهای مالیاتی نخواهند داشت. نکته بعدی افزایش فشار مالیاتی بر اقشار حقوق بگیر و کم درآمد از طریق خطوط مختلف مالیاتی از مالیات بر ارزش افزوده گرفته تا مالیات بر حقوق است که در نتیجه این قشر کم درآمد و زیر فقر پرداخت بیشتری می کنند. بیش از نیمی از درآمدهای مالیاتی ; افزایش مالیات بر حقوق ناچیز کارگران و کارمندان، قبوض آب و برق و گاز و جرایم رانندگی و قبض خرید انواع کالاها تحت عنوان ارزش افزوده، فشار مضاعف بر اقشار کم درآمد ایجاد می کند. کسب کنندگان

و موضوع مهم بعدی تداوم معافیت مالیاتی برای واحدهایی است که علیرغم ایجاد درآمد اقتصادی مالیات پرداخت نمی کنند. حدود ده سازمان و بنیاد از جمله سازمان تبلیغات، بنیاد مسکن و بنیاد مصطفان همچنان از پرداخت مالیات معاف هستند و این در حالی است که حقوق بگیری که ماهانه بیش از ۱۲ میلیون تومان درآمد دارد، موظف به پرداخت مالیات است و راهی برای فرار نیست به عبارت دیگر این مالیات قبل از پرداخت حقوق به صورت خودکار کسر و به خزانه واریز می شود.

طبقه حقوق بگیر له شده است

نادر مرادی، فعال کارگری، فشار مضاعف مالیات بر طبقات پایین را در حالی که قرار است ۷۲.۵ درصد از هزینه های دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود را ظلم به این قشر می داند و در این باره می گوید: کارگر یا کارمندی که دریافت می کند. بیش از ۱۲ میلیون حقوق باید مالیات پلکانی پرداخت کند. مگر نمی دانند ۱۲ میلیون تومان نصف خط فقر هم نیست؟

به گفته وی، علاوه بر این مالیات که مختص حقوق بگیران شاغل است، کلیه حقوق بگیران اعم از شاغل و بازنشستگان موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند که نرخ آن یک درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته و اعمال می شود. به کلیه کالاها و خدمات .

مرادی با بیان اینکه «مجموع این دو سطح مالیات از جیب حقوق بگیران بیش از ۳۰ یا ۴۰ درصد درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل می دهد»، از معافیت مالیاتی بخش بزرگ و سودآور اقتصاد ایران که در معاملات و معاملات مشارکت می کنند انتقاد می کند. می گوید: سوال اینجاست که چرا به جای افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به موسسات معاف از مالیات مراجعه نکرده و معافیت خود را لغو نکرده اند!

وی می افزاید: تورم باعث کاهش ارزش دستمزدها و از سوی دیگر افزایش میزان مالیات بر ارزش افزوده شده است. همه اجناس با دلارهای گران به من، حقوق بگیر فروخته می شود، باید مالیات بیشتری بپردازم در حالی که دستمزد و حقوقم آزادانه کاهش یافته است. این وضعیت تنها یک نتیجه دارد: طبقه مزدبگیر خرد شده است.

این فعال کارگری ادامه می دهد: ما حقوق بگیران بیشتر از همیشه مالیات می پردازیم، اما باید بپرسیم در ازای آن چه خدماتی به ما ارائه می دهند؟ مالیاتی که ما می پردازیم افزایش یافته است، اما کمیت و کیفیت خدمات رایگان کاهش یافته است. ببینید در این چند سال قیمت دارو و درمان چقدر گران شده است. آیا با مالیاتی که می گیرند برای حقوق بگیران خانه می سازند؟ آیا آموزش رایگان فراگیر شده است؟ آیا به زنانی که سرپرست خانوار هستند و تنها به آنها تسهیلات، مستمری و مسکن تعلق می گیرد؟

نمودارها تمام حقیقت را بیان نمی کنند!

«نمودارها» گویای تمام واقعیت نیستند و در این مورد خاص، نمودارهای مالیاتی به ضرر حقوق بگیران و به نفع ثروتمندان رشد کرده است. ترکیب تورم و مالیات، کمر طبقات پایین را خم کرده است.

مزدبگیران عامل تورم نیستند و نقشی در ایجاد آن ندارند. «مالیات تورمی» مالیات معکوس است که در اثر افزایش شاخص های تورمی از جیب حقوق بگیران حذف می شود. از سوی دیگر افزایش نرخ تورم باعث می شود که حقوق بگیران مالیات ریالی بیشتری به دولت بپردازند و همه اینها در حالی است که ثروتمندان مالیات نمی پردازند، دلالان و سودجویان مالیات نمی پردازند و موسسات خاص مالیات نمی پردازند. دولت به افزایش درآمدهای مالیاتی افتخار می کند، اما باید پرسید بار اصلی را بر دوش چه کسانی گذاشته اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا