اقتصاد جهان

سقوط سهام تویوتا به خاطر رسوایی در دایهاتسو

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، سهام شرکت تویوتا موتور روز پنجشنبه کاهش یافت. وزارت حمل و نقل ژاپن به دلیل نگرانی از ایمنی خودرو یکی از شعبه های این خودروساز را مورد بازرسی قرار داده است. علاوه بر این، پرفروش ترین خودروساز جهان ۱.۱ میلیون خودرو را فراخوان کرده است.
سهام بزرگترین خودروساز ژاپن در روز پنجشنبه ۴ درصد سقوط کرد که کمتر از میانگین نیکی که ۱.۶ درصد سقوط کرد.
یک روز قبل، دایهاتسو، یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا که خودروهای کوچک و شاسی‌بلند تولید می‌کند، اعلام کرد که پس از مشاهده تخلفات در بازرسی ایمنی خودرو، صادرات تمام خودروهای خود را به طور نامحدود متوقف خواهد کرد.

مشکلاتی در ۶۴ مدل مشاهده شد که یک سوم آنها با نام تجاری تویوتا فروخته می شوند.
دایهاتسو روز چهارشنبه اعلام کرد که نمی داند چه زمانی فروش خودروهای خود را از سر می گیرد.
تحلیلگران بر این باورند که تاثیر این رویداد بر درآمد تویوتا با توجه به بزرگی این خودروساز محدود خواهد بود. انتظار می رود توقف تولید یک ماهه در دایهاتسو برای ۱۲۰۰۰۰ خودرو هزینه داشته باشد و فروش تویوتا را ۲۴۰ میلیارد ین (۱.۶۸ میلیارد دلار) کاهش دهد.
اما تامین کنندگان قطعات خودرو دایهاتسو بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار می گیرند. زنجیره تامین این شرکت در ژاپن متشکل از ۸۳۱۶ شرکت است که سالانه ۲.۲۱ تریلیون ین از فروش دایهاتسو درآمد دارند.
سهام شرکت متال آرت که نزدیک به دایهاتسو است، ۱۰ درصد سقوط کرد.
وزارت حمل و نقل ژاپن اعلام کرد که بر اساس یافته های تحقیقات، جریمه های سنگینی از جمله لغو مجوز تولید این شرکت را در نظر خواهد گرفت.
یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این یک مورد بسیار ناگوار است که اعتماد مصرف کنندگان خودرو را تضعیف می کند و زیرساخت های سیستم صدور مجوز خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.
از سوی دیگر، تویوتا ۱.۱۲ میلیون دستگاه خودروی خود را در سراسر جهان به ویژه در ایالات متحده به دلیل نقص سنسور که مانع از عملکرد صحیح کیسه های هوا می شود، فراخوان کرده است.
سهام آیسین، یکی از زیرمجموعه های تویوتا و تامین کننده این سنسورها و همچنین تامین کننده قطعات دایهاتسو نیز ۳.۹ درصد کاهش یافت.
در همین حال، سهام شرکت سوزوکی موتور، رقیب اصلی دایهاتسو در بازار خودروهای کوچک ژاپن، ۲.۱ درصد افزایش یافت.
انتهای پیام/۴۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا