اقتصاد جهان

سقوط 22 درصدی شاخص بورس ژاپن در 1 ماه

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از سی ان ان، آمار ضعیف بازار کار در آمریکا منجر به افت بیشتر بازارهای سهام جهان به ویژه بازارهای سهام آسیایی شد.

نیکی ژاپن در معاملات بعدازظهر ۷.۴ درصد سقوط کرد. این شاخص در ماه گذشته بیش از ۲۲ درصد کاهش داشته است. در روز جمعه، در حالی که پس از هشدار بانک مرکزی ژاپن مبنی بر قریب الوقوع بودن افزایش بیشتر نرخ بهره، معامله گران نگران تاثیر تقویت ین بر شرکت های ژاپنی بودند، این شاخص ۵.۸ درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش روزانه آن از مارس ۲۰۲۰ تاکنون است.

ین قوی به صادرکنندگان و شرکت‌هایی که سود خارج از کشور دارند آسیب می‌زند. با نرخ های بهره در ژاپن برای چندین دهه بسیار پایین، بسیاری از سرمایه گذاران در آنجا پول نقد قرض کرده، آن را به ارزهای دیگر تبدیل کرده و در دارایی های با بازده بالاتر سرمایه گذاری کرده اند.

هفته گذشته ین در برابر دلار آمریکا حدود ۵ درصد افزایش یافت. ین روز دوشنبه به تقویت خود ادامه داد و با ۲.۲ درصد افزایش به ۱۴۳.۳ در هر دلار آمریکا رسید.

استفان اینس، فعال بازار ارز، گفت: ین قوی‌تر باعث ایجاد یک اثر دومینو شد که منجر به کاهش معاملات جهانی و سقوط در بازارهای سهام شد.بهمن زمانی که بانک مرکزی ژاپن افزایش شدید نرخ بهره را اعلام کرد، اقتصاد چین رو به زوال بود و سود بخش فناوری ایالات متحده ضعیف بود، «توسعه کامل» رخ داد.

هفته گذشته، بانک مرکزی ژاپن برای دومین بار در سال جاری نرخ بهره را ۱۵ واحد پایه افزایش داد و به ۰.۲۵ درصد رساند و اعلام کرد که خرید اوراق قرضه خود را کاهش خواهد داد.

معامله گران انتظار دارند تا اواخر امسال نرخ بهره در ژاپن افزایش یابد زیرا بانک مرکزی تلاش می کند تورم را مهار کند.

چین چهارشنبه گذشته گزارش داد که شاخص تولید این کشور در ماه جولای کاهش یافته است که به تداوم ضعف در فعالیت کارخانه اشاره دارد. در ایالات متحده، شرکت های بزرگی مانند آمازون و اینتل کاهش شدید سود را گزارش کرده اند.

سایر بازارهای آسیا و اقیانوسیه نیز در روز دوشنبه کاهش یافتند. شاخص سهام کره جنوبی ۶.۷ درصد و استرالیا ۳.۱ درصد کاهش یافت. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ ۰.۲ درصد کاهش یافت.

در آمریکا، شاخص داوجونز ۱.۵ درصد، S&P 1.8 درصد و نزدک ۲.۴ درصد سقوط کردند. شاخص نزدک از ۱۰ جولای بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا