فناوری

سلب امتیاز سیم‌کارت به علت بدهی ممنوع شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دیجیاتو: دیوان عدالت اداری در رای اخیر خود بخشی از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را که به اپراتورهای تلفن همراه اجازه می داد پس از ۶ ماه سیم کارت های بلااستفاده را مسدود کنند، ابطال کرد.

این تصمیم به نفع مشترکان تلفن همراه صادر شده و اپراتورها را از مسدودسازی و محرومیت سیم کارت به دلیل عدم پرداخت قبوض و عدم استفاده از سیم کارت به مدت ۶ ماه منع می کند.

دیوان عدالت اداری تخلف از اصول ۲۲ و ۴۷ قانون اساسی، نقض مواد ۳۰، ۳۱ و ۴۰ قانون مدنی و خارج بودن از حدود صلاحیت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را از دلایل ابطال اعلام کرد. این قطعنامه

استدلال شاکی

در بخشی از استدلال شاکی این پرونده اشاره شده است که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات طبق قانون دارای وظایف انحصاری از جمله تعیین سیاست نرخ خدمات در بخش‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصویب جداول تعرفه و نرخ خدمات ارتباطی، تدوین مقررات ارتباطات کشور و نظارت بر کیفیت خدمات. اجرای و خط مشی آنها در خصوص صدور پروانه فرکانس و تعیین و دریافت حق امتیاز صدور مجوز در چارچوب قوانین و مقررات کشور را بر عهده دارد. لذا به این کمیسیون اختیار تدوین مقررات خارج از محدوده مقررات ابلاغی داده نشده است.

از طرفی اعطای اختیار لغو امتیاز به اپراتورها و به طور کلی سلب امتیاز سیم کارت و سلب آن از مالکیت مالک قانونی و شرعی آن (که نوعی اموال منقول است و کلیه شرایط و مقررات شرعی در مورد اموال است. و همچنین کلیه شرایط و مقررات مندرج در قانون مدنی بر آن حاکم است) و اعطای اختیار به شرکت مخابرات ایران برای تخلیه و ابطال امتیازات و به طور کلی تخلیه و ابطال امتیازات خطوط تلفن و سلب آن از مالکیت مالک قانونی و شرعی آن نیست. تدوین آیین نامه های ابلاغی و این موارد از حیطه اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات خارج است. ارتباط است.

رای دیوان عدالت اداری

رأی دیوان عدالت اداری در پی شکایت به امضای «حکمتعلی مظفری» رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

با توجه به اینکه طبق مفاد شکایت اعلام شده است که در صورت عدم پرداخت قبض تلفن همراه برای مدتی و عدم استفاده از آن به هر دلیلی سیم کارت فرد مسدود و امتیاز اخذ خواهد شد. و صدور این حکم از اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خارج است. بر اساس ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مغایر اصل بیست و دوم و چهل و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصول ۳۰، ۳۱ و ۴۰ قانون مدنی است. کد، بنابراین عبارت “۶ ماه با موضوع تخلیه خط” تلفن” از بند ۲ ماده ۳ و بند ۳ ماده ۳ و تبصره های ۱ و ۲ و ۳ ذیل آن و بند ۴ ماده ۳ و بند ۵ ماده ۴ و عبارت «قبل از جمع آوری و تخلیه» از بند ۶ ماده ۴ و بند ۷ ماده ۴ همه از مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۱۶۶ مورخ ۳۰/۳/۱۳۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به دلیل خروج مرجع تصویب کننده از حدود اختیارات و مغایرت مقررات مذکور با قانون مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ لغو می گردد. تاریخ تصویب این رأی به استناد ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۲/۱۰/۱۴۰۲) در رسیدگی و تصمیمات مراجع قضایی و اداری معتبر و مؤثر است.

به این ترتیب اپراتورها دیگر نمی توانند صرفاً به دلیل عدم پرداخت یا عدم استفاده از سیم کارت آن را مسدود کنند.

البته همچنان مشترکین موظفند قبض تلفن همراه خود را به موقع پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا