ترندهای روز

سم آلتمن: احتمالاً تا چندهزار روز دیگر به ابرهوش مصنوعی دست می‌یابیم

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI اخیراً در وبلاگ شخصی خود چشم انداز خود را برای آینده هوش مصنوعی انسان شرح داده است. در این مقاله، او تصویری از پیشرفت انسان را ترسیم می کند که به لطف هوش مصنوعی شتاب می گیرد. به گفته آلتمن، ابر هوش مصنوعی (ASI) در چند هزار روز آینده ظهور خواهد کرد.

سام آلتمن در پستی با عنوان «عصر هوش مصنوعی» می‌گوید:

“این امکان وجود دارد که در چند هزار روز آینده ما فوق هوشمند باشیم [مصنوعی] داشتن ممکن است بیشتر طول بکشد، اما من مطمئن هستم که به آنجا خواهیم رسید.»

هدف فعلی OpenAI ایجاد هوش مصنوعی عمومی (AGI) است که به فناوری اشاره دارد که می‌تواند با هوش انسان در بسیاری از وظایف بدون نیاز به آموزش خاص مطابقت داشته باشد. از سوی دیگر، ASI یا ابر هوش مصنوعی وجود دارد که فراتر از AGI است و می‌توان آن را سطحی از هوش ماشینی در نظر گرفت که می‌تواند در هر کار فکری، حتی در حدی که برای ما غیرقابل درک باشد، به طرز چشمگیری از انسان پیشی بگیرد.

دیدگاه سم آلتمن از عصر آینده هوش مصنوعی

سام آلتمن در مقاله خود به تاریخ دقیقی برای ظهور این عصر جدید اشاره نکرده و تنها می گوید در چند هزار روز آینده به ASI خواهیم رسید. با این حال، می‌توان تخمین زد که ظرف یک دهه به این فناوری خواهیم رسید. چون ۲۰۰۰ روز حدود ۵.۵ سال خواهد بود، ۳۰۰۰ روز حدود ۸.۲ سال و ۴۰۰۰ روز حدود ۱۱ سال دیگر خواهد بود.

سام آلتمن در مقاله خود به آینده هوش مصنوعی بسیار خوشبین است و حتی تصویری که برای مقاله خود افق میهن کرده جاده ای روستایی و رنگارنگ است اما می گوید:

اگر بخواهیم هوش مصنوعی را در دست افراد بیشتری قرار دهیم، باید هزینه محاسبات را کاهش دهیم و از طرف دیگر [توانایی] آن را افزایش دهید (که به انرژی و چیپس زیادی نیاز دارد). اگر زیرساخت کافی ایجاد نکنیم، هوش مصنوعی منبع بسیار محدودی خواهد بود که با آن مبارزه می‌شود و به ابزاری در دست ثروتمندان تبدیل می‌شود.»

سام آلتمن: احتمالاً تا چند هزار روز دیگر به ابرهوش مصنوعی دست خواهیم یافتتصویر ارسال شده توسط سام آلتمن برای مقاله خود “عصر هوش مصنوعی”.

آلتمن در جای دیگری از مقاله، عصر کنونی ما را طلوع “عصر هوش” می داند. او عصر حاضر را پس از عصر حجر، عصر کشاورزی و عصر صنعتی قرار می دهد. آلتمن موفقیت الگوریتم های یادگیری عمیق را کاتالیزور این دوره جدید می داند و به سادگی بیان می کند: «چگونه به آستانه جهش بعدی در رفاه رسیدیم؟ در ۴ کلمه: یادگیری عمیق جواب داد.

مدیر عامل OpenAI پیش بینی می کند که دستیاران هوش مصنوعی هر روز قدرتمندتر می شوند و در نهایت هر کسی هوش مصنوعی شخصی خود را خواهد داشت که می تواند به مردم کمک کند تقریباً هر کاری را که تصور می کنند انجام دهند. او می‌گوید هوش مصنوعی آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، توسعه نرم‌افزار و سایر زمینه‌ها را ارتقا خواهد داد.

مدیر عامل OpenAI در بخشی از پست خود نوشت: دستاوردهای قابل توجهی از جمله حل مشکل آب و هوا، ایجاد مستعمرات فضایی و کشف تمام اسرار فیزیک در نهایت به دست خواهد آمد.

با این حال، دیدگاه بسیار مثبت سم آلتمن در مورد هوش مصنوعی در X منتقدانی نیز داشته است. متیو ایگلسیا، ستون‌نویس بلومبرگ می‌گوید: «جالب است که سام آلتمن دیگر حتی به نگرانی‌های مربوط به خطرات وجود انسان اهمیت نمی‌دهد، تنها نقطه ضعفی که او به آن فکر می‌کند مسائل تعدیل در بازار کار است.» »

دو هفته پیش، OpenAI یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام o1 را معرفی کرد که اولین مدل این شرکت از سری مدل‌هایی است که قادر به استدلال برای پاسخ به سوالات پیچیده‌تر است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا