بانک و بیمه

سناریو سقوط بازارهای مالی

بازار؛ گروه تبادل: شاخص نیکی ژاپن ۸ درصد سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود در ۷ ماه گذشته رسید. این بزرگترین ضرر از زمان بحران مالی ۲۰۱۱ است.

علاوه بر سایه جنگ، عواملی مانند گزارش ضعیف اشتغال در آمریکا، افزایش نرخ بهره ژاپن و خروج فدرال رزرو از ادامه سیاست کاهش نرخ بهره نیز در این وضعیت نقش دارند.

اما در خاورمیانه، بدون توجه به مشکلات اساسی، بازارهای سهام تهران و تل آویو تنها تحت تاثیر جنگ روندی فوق العاده منفی داشتند. اما شرایط بازار جهانی را نمی توان نادیده گرفت.

بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن نیز با ۱۷ واحد کاهش به ۰.۷۸۵ درصد رسید که پایین ترین سطح از آوریل است، زیرا بازارها بر چشم انداز افزایش نرخ دیگر توسط بانک مرکزی ژاپن تأثیر زیادی گذاشته اند. در واقع، گزارش‌های ضعیف از بخش‌های مولد اقتصاد، پیش‌بینی‌های رکود اقتصادی را تقویت کرده و سرمایه‌گذاران به اوراق قرضه به عنوان بازار امن روی آورده‌اند.

ترس از اینکه ایالات متحده ممکن است به سمت رکود پیش رود، باعث فرار سرمایه گذاران از دارایی های پرخطر شده است. حتی بازارهای طلا نیز با رکود مواجه بودند. زیرا پیش‌بینی می‌شود که صندوق‌های مالی بزرگ جهان وابسته به دولت‌ها به دلیل جلوگیری از سیگنال تورم، رشد قیمت اونس طلا را سرکوب کنند. از سوی دیگر، قیمت انس در ناحیه مقاومتی قرار دارد. به همین دلیل انتظار می رود قیمت اونس کاهش یا حداقل افزایش نیابد.

شاخص دلار آمریکا نیز بیش از یک درصد کاهش یافت و به ضعیف ترین سطح خود از ماه مارس تاکنون رسید. نکته عجیب در مورد بازارهای جهانی، فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال است. در ۳ روز گذشته ارزش بازار ارزها تقریبا ۱۸ درصد کاهش یافته است. قیمت بیت کوین به زیر ۵۰۰۰۰ دلار رسیده است. این روند نزولی همچنان ادامه دارد. حتی برخی از کارشناسان هیچ امکانی برای نزدیک شدن به حمایت ۳۰۰۰۰ دلاری نمی بینند.

این اتفاقات متاثر از فضای اقتصاد جهانی است که بار دیگر در روند نزولی و رکودی قرار دارد. گزارش مشاغل ایالات متحده در روز جمعه نشان داد که رشد مشاغل در ماه جولای بیش از حد انتظار کاهش یافت و بیکاری به ۴.۳ درصد افزایش یافت. این داده ها به ضعف احتمالی بازار کار و آسیب پذیری بیشتر صنایع در برابر رکود اشاره دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا