ترندهای روز

سندرم «اردک شناور» چیست و چه پیامدهای اجتماعی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

هنگامی که یک اردک روی سطح آب شناور می شود، ممکن است به نظر برسد که این کار را بدون زحمت انجام می دهد. اما واقعیت این است که پاهای او که در آب پنهان شده، در حال تقلا برای حرکت به جلو هستند.

این تضاد «آرامش ظاهری و سهولت و تلاش پنهان» به اصطلاح «سندرم اردک شناور» است.

این سندروم توصیف می‌کند که چگونه افراد، در حالی که با خونسردی دستاوردهای خود را تبلیغ می‌کنند، به طور همزمان آرزوهای پنهانی را در خود دارند و برای پیشرفت شغلی خود سخت تلاش می‌کنند.

به گفته محققان، در حال حاضر یک پدیده رایج در محیط های کاری و مدارس مدرن این است که افراد کار و وظایف زیادی را انجام می دهند و پاداش متناسبی دریافت نمی کنند. چنین عدم تعادلی بین تلاش ها و پاداش ها باعث عواقب منفی بی شماری مانند فرسودگی شغلی، اضطراب و بیماری می شود.

محققان همچنین سندرم اردک شناور را توصیف می‌کنند که چگونه افراد تحت فشار اجتماعی مجبور می‌شوند موفقیت‌های خود را جشن بگیرند و در عین حال مبارزاتی را که در طول مسیر متحمل شده‌اند پنهان می‌کنند.

این نوع رفتار باعث می شود که به تدریج ضرورت تلاش برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف در جامعه دست کم گرفته شود و به عبارتی نوعی یادگیری اجتماعی مشکل ساز رواج یابد.

به گفته دانشمندان چنین رفتاری می تواند تاثیر زیادی بر سلامت افراد داشته باشد و به همین دلیل راهکارهایی را برای اصلاح چنین رفتاری پیشنهاد می کنند.

بر همین اساس، اخیراً تیمی از محققان دانشگاه پنسیلوانیا مطالعه‌ای در این زمینه انجام داده‌اند.

آنها یک مدل ریاضی از یادگیری اجتماعی طراحی کردند و از دانش آموزان برای اجرای این مدل و مشاهده نتایج آن استفاده کردند.

در این مدل، آنها دنیایی را طراحی کردند که در آن افراد سعی می کردند میزان تلاش لازم برای موفقیت در هر کاری را تخمین بزنند. بدون اینکه از میزان واقعی تلاش لازم برای موفقیت یا دشواری های راه آگاه باشید.

نتیجه این آزمایش نشان داد که با توجه به این باور که «برخی افراد بدون تلاش به موفقیت بزرگی دست می یابند»، شرکت کنندگان در این آزمایش نیز انتظار پاداش بسیار بیشتری نسبت به تلاش خود داشتند.

این تیم همچنین دریافت که حتی اگر افراد پس از تلاش بیشتر به موفقیت بیشتری دست یابند، میزان موفقیت آنها همچنان پایین است. زیرا همزمان روی بسیاری از فعالیت ها سرمایه گذاری می کنند.

در واقع یکی از پیامدهای شیوع این سندروم در جامعه این است که افراد تلاش زیادی می کنند و همزمان در چندین فعالیت تلاش می کنند و در نهایت درصد موفقیت پایین و عدم تعادل بین تلاش و پاداش دارند. گسترده است.

ارول آکچای، یکی از اعضای تحقیق در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: «این یافته ها مهم هستند. زندگی مدرن مستلزم این است که تصمیم بگیریم چگونه زمان و انرژی خود را بین حوزه های مختلف زندگی از جمله مدرسه، کار، خانواده و اوقات فراغت تخصیص دهیم. اما اینکه چگونه زمان و انرژی خود را بین حوزه‌های مختلف تقسیم می‌کنیم، تعداد فعالیت‌های متفاوتی را که در هر زمینه دنبال می‌کنیم، و نتایج حاصل از آن چه هستند، تأثیرات عمیقی بر سلامت روحی و جسمی ما دارد.

نقش شبکه های اجتماعی

تصاویر «زندگی های کامل» که در شبکه های اجتماعی برای کاربران نمایش داده می شود نیز بر پیچیدگی این مشکل می افزاید.

آکچای در این باره می گوید: سندرم اردک شناور اغلب توسط شبکه های اجتماعی و روابط عمومی سازمان ها تشدید می شود که موفقیت ها را بیشتر نشان می دهند اما از شکست های رخ داده یا تلاش هایی که برای رسیدن به موفقیت انجام شده صحبت نمی کنند.

برای حل این مشکل چه باید کرد؟

محققان پیشنهاد می کنند که تا حد امکان از حذف گزارش های مربوط به تلاش های انجام شده برای دستیابی به موفقیت اجتناب کنیم.

همچنین باید فرهنگ صحبت درباره موفقیت ها و شکست هایمان را تقویت کنیم. به این ترتیب می‌توانیم نسبت به نحوه انجام کارهایی که از ما خواسته می‌شود بیشتر آگاه شویم و کمتر به دنبال کمال‌گرایی غیرواقعی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا