اخبار اقتصاد ایران

سندهای جدید مسکن جای تک‌برگ‌ها را می‌گیرد

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق قانون ثبت رسمی معاملات ملکی الزامی است که ۱۳ خرداد اعلام شده است که قوه قضاییه یک سال فرصت دارد تا سامانه ثبت اسناد و قراردادهای عادی را راه اندازی کند، اما اسنادی که از این پس جایگزین اسناد تک برگی می شود و به زودی در دسترس قرار می گیرد و از طریق قرارداد عادی قابل معامله نیست. .

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، ابوالفضل نوروزی در نشست خبری در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: در خصوص موضوع ثبت رسمی معاملات ملکی پیگیری هایی انجام شده است. در سالهای اخیر. این تنها قانونی بود که مقام معظم رهبری در این زمینه به آن اشاره کردند. این قانون در مجلس و دولت رفت و آمد داشت و در نهایت در مجلس و ۱۳ مورد بررسی قرار گرفت خرداد امسال اعلام شد.

وی افزود: بازار مسکن نیاز به افزایش عرضه و مدیریت تقاضا دارد. برخی از دولت ها عرضه را افزایش ندادند و در این دولت سیاست افزایش تولید مسکن انجام شد. از سوی دیگر طی سال های گذشته برای مدیریت سمت تقاضا کار جدی صورت نگرفت اما اقداماتی در این دولت انجام شد. برای اولین بار قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره به منظور کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار گرفت.

نوروزی تاکید کرد: دومین قانونی که به سمت آن رفتیم الزام ثبت رسمی معاملات ملکی است که می تواند به مدیریت بازار مسکن کمک کند. در حال حاضر یک نفر می تواند پشت یک سیگار قرارداد بنویسد و ملکی را به یک نفر بفروشد و به چند نفر دیگر نیز همین کار را بکند. در مراحل پیش فروش گاهی یک واحد به ۳۰۰ نفر فروخته می شد. عملا مردم به سرمایه گذاری در پیش فروش اعتماد نداشتند.

وی تصریح کرد: طبق قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول الزامی است که ۱۳ خرداد اعلام شده است که قوه قضائیه یک سال فرصت دارد تا سامانه ثبت اسناد عادی و قراردادها را راه اندازی کند اما اسنادی که از این پس جایگزین اسناد تک برگی می شود از طریق اسناد عادی قابل معامله نیست. بنابراین هرکس بر اساس این اسناد ملکی بخرد معامله باطل می شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مکانیسم پیش فروش باید بازاری مطمئن باشد، گفت: مردم باید با پرداخت پول به تدریج بتوانند مسکن خریداری کنند. بخش هایی از قانون پیش فروش اصلاح شده که از سازنده و خریدار محافظت می کند. نکته دیگری که در قانون ساماندهی به چشم می خورد، مدیریت بازار مسکن است. در حال حاضر از ملک و ساکنین اطلاعی در دست نیست.

وی خاطرنشان کرد: در دو سه سال اخیر یکی از اقدامات ساماندهی بازار مسکن بود. در قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، مشاوران املاک و بسترهای انتشار آگهی موظفند قبل از ثبت آگهی، هویت فرد آگهی‌دهنده را تأیید کنند و حداقل مالک باید تأیید شود. کد ملی و کد پستی شخص باید در سامانه املاک و اسکان تایید شده باشد و صاحب خانه رضایت خود را از انتشار آگهی تایید کند.

به گفته نوروزی، جلسات زیادی با مدیران این سامانه ها برگزار شد. تثبیت قیمت به طور جدی اتفاق می افتد. کاری که در حال حاضر انجام شده این است که هر دو بستر انتشار آگهی های بزرگ به سامانه املاک و مستغلات متصل شده و امکان استفاده از امکانات آن برای آنها فراهم شده است. در صورت عدم ثبت ملک در سامانه آگهی منتشر می شود ولی در صورت وجود تیک در کنار آن قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در صورت انتشار آگهی و عدم استعلام در سامانه املاک و اسکان، اولین اخطار به بستر اینترنتی داده می شود که برای هر آگهی باید ۱۰۰ هزار تومان جریمه بپردازد. پنجمین اخطار معادل لغو مجوز بستر اینترنتی خواهد بود و تا ۱۰ سال اجازه فعالیت ندارند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین راه اندازی سامانه کشف قیمت که در دستور کار قرار دارد نیز ضروری است تا حدود قیمت عادلانه در این سامانه مشخص شود و مبنای اقدام قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا