بانک و بیمه

سند سیاست‌های کلان برای رمزارزها به‌زودی نهایی می‌شود

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی به نقل از مهران محرمیان بر تشکیل جلسه فوق‌العاده کارگروه ساماندهی ارزهای دیجیتال با حضور نمایندگان کلیه نهادهای ذیربط در این حوزه در هفته آینده تاکید کرد از دو ماه گذشته مقامات ارشد بانک مرکزی. حوزه ارزهای دیجیتال پس از ابلاغ قانون بانک مرکزی خاطرنشان کرد و اظهار داشت: در پی این جلسات مستمر و با دستور رئیس کل بانک مرکزی، سند سیاست کلان کشور در خصوص برخورد با ارزهای رمزپایه با محوریت بانک مرکزی و اهرم سازی ظرفیت ها تدوین شد. سایر دستگاه های اجرایی به زودی منتشر می شود. مداخله نهایی است و ارسال خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت رمزارزها پدیده ای پیچیده است و سیستم مدیریتی و نظارتی آنها در بسیاری از کشورها چند لایه و بین نهادی است، افزود: با توجه به تاثیر و پیامدهای این پدیده بر بازار پول و ارز در قانون جدید به بانک مرکزی این اختیار داده شده است که بخش ارزهای دیجیتال را تنظیم کند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی به برگزاری منظم جلسات فنی مسئولان ارشد این بانک با موضوع ارزهای رمزنگاری شده پس از ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی اشاره کرد و توضیح داد: از زمان ابلاغ و اجرایی شدن قانون بانک مرکزی: بانک مرکزی در دو ماه گذشته هر هفته شنبه های هفته با حضور رئیس و قائم مقام بانک و سایر اعضای هیئت مدیره جلسات کارشناسی مستمری در این خصوص داشته است. ارزهای رمزپایه به منظور تدوین مجموعه ای از آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی لازم بر اساس ماده ۵۹ قانون بانک مرکزی برگزار شد.

محرمیان ادامه داد: در این جلسات از کارشناسان و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال نیز دعوت شده بود و پس از استماع و جمع بندی نظرات مختلف، سند سیاست کلان کشور در برخورد با ارزهای رمزپایه با محوریت بانک مرکزی و استفاده از ظرفیت های سایر دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گرفت. ، برای جلب نظر کارشناسان توسط این بانک به طور خلاصه تهیه و ارائه خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته فروردین ماه سال ۱۴۰۰ کارگروه ساماندهی مبادلات ارزهای دیجیتال در ستاد مرکزی زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی به صورت مستمر و با حضور تمامی نهادهای ذیربط در این زمینه تشکیل شد. ارزهای رمزپایه و نمایندگان قوه قضاییه بانک و طی نظارت بر فضای بورس در کشور در خصوص اتخاذ رویکردهای نظارتی، اقداماتی انجام شده است که مطابق با الزامات و امکانات قانونی هر نهاد مربوطه است. به عنوان یکی از رویکردهای این حوزه، رویکرد خودتنظیمی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به بیان نگرانی ها و دستور رئیس قوه قضاییه در حوزه ارزهای رمزنگاری شده، تصریح کرد: هفته آینده جلسه فوق العاده کارگروه ساماندهی مبادلات ارزهای دیجیتال برگزار می شود. با حضور تمامی اعضای خود و در حدود اختیارات کارگروه تصمیمات لازم جهت تقویت اطلاعات عمومی و آگاهی از تقلب در ارزهای دیجیتال برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا