ورزشی

سنگ اندازی هایی جلوی مهسا قربانی، داور زن ایرانی

تورنمنت موسوم به کافا که رقابتی بین تیم های آسیای میانه محسوب می شود، چندان برای مخاطب ایرانی جذابیتی ندارد. به خصوص اگر این مسابقات شامل مسابقات زیر ۲۰ سال باشد. با وجود این، مسابقات کافای اخیر که در این رده سنی برگزار شد، برای ایرانیان حداقل برای آن دسته از مردمی که از پیشرفت دختران این سرزمین خوشحال هستند، مهم شده است. دلیل آن هم این است که مهسا قربانی اولین داور زن ایرانی بود که توانست یک مسابقه فوتبال در رده مردان را به صورت رسمی سوت بزند.

وی روز یکشنبه قضاوت دیدار تیم های مردان افغانستان و تاجیکستان را بر عهده داشت و بازی را به خوبی مدیریت کرد. مهسایی ۳۴ ساله اکنون بیش از هر زمان دیگری به حضور در جام جهانی بانوان به عنوان داور نزدیک شده است. آنچه پیش از این به دلیل سهل انگاری و عدم همکاری فدراسیون فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۳ از دست رفت، اکنون با کمک های بیشتر در آستانه تحقق است.

مهسا قربانی نام چندان ناشناخته ای در عرصه فوتبال ایران نیست. شاید او به اندازه این روزها معروف نبود اما از معدود داوران زن و مرد ایرانی است که مجوز قضاوت در اتاق VAR از سوی فیفا را به دست آورده است. برای توضیح اهمیت این موضوع کافی است به اتفاقات قبل از دربی ۱۰۳ برگردیم. آن روزها قرار بود دربی با VAR برگزار شود، اما از آنجایی که به جز یک داور مرد، داور دیگری وجود نداشت. لیاقت حضور در اتاق VAR را داشت تا نام مهسا قربانی بر سر زبان ها بیفتد.

آن روزها فدراسیون فوتبال اعلام کرد که برای اولین بار یک خانم در جریان قضاوت تصویری دربی حضور خواهد داشت. خبر به اندازه کافی خوشحال کننده بود. مهسا قصد داشت یکی از اولین ها را به نام خود بسازد که ناگهان “نگرانی ها” سر رسید و فدراسیون فوتبال با ترسی عجیب او را در سکوت از لیست داوران دربی خارج کرد و یک داور مرد کشور را جایگزین او کرد. همسایه آورد

در آن زمان یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت کمپینی به راه انداخت و خواستار حذف داوران زن در دربی شد. در بخشی از آن کمپین متنی عجیب منتشر شد که خبرگزاری مذکور خواستار امضای آن شد. به گزارش خبرگزاری مربوطه، در این کمپین آمده است که «ضروری نیست داور زن به عنوان کمک داور ویدیویی در این بازی حضور داشته باشد. ظاهراً حضور بانوان در مسابقات فوتبال آقایان مورد پسند فدراسیون فوتبال قرار گرفته است. از نهادهای نظارتی تقاضا داریم از این اقدام که مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی است، جلوگیری کنند.

فدراسیون فوتبال از ترس اینکه چنین انتخابی برای او مشکل ساز شود، بدون اعلام رسمی نام مهسا قربانی را خط زد. بعدها سهیل مهدی، رئیس وقت سازمان لیگ که نامش در پرونده فساد فوتبال مطرح شده، خط زدن نام مهسا را ​​برای جلوگیری از رسوایی های بیشتر عنوان کرد. این تصمیمی بود که کمیته داوران گرفته بود، اما این همه حاشیه های احتمالی را از بین می برد.»

همانطور که در ابتدا گفته شد قرار بود مهسا قربانی به عنوان یکی از داوران جام جهانی بانوان استرالیا فعالیت کند اما به دلیل عدم تمهیدات لازم از سوی فدراسیون فوتبال برای پاسخگویی به خواسته های فیفا، مهسا قربانی کنار گذاشته شد. فیفا می خواست او طعم حضور در اتاق VAR را به عنوان داور بچشد و یکی دو مسابقه فوتبال مردان را سوت بزند. فیفا حتی به فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد داد در صورت نبود چنین شرایطی در لیگ ایران، مهسا قربانی به یکی از لیگ های همجوار اعزام شود تا مجوز قضاوت در جام جهانی را بگیرد. آن روزها حداقل این امید وجود داشت که با حضور مهسا در اتاق VAR دربی، قسمت اول درخواست فیفا پاسخ داده شود، اما اولین فرصت از دست رفت.

اتفاقی دیگر در سکوت خبری

ماجرای مهسا با فدراسیون فوتبال و در کل فوتبال ایران به همین جا ختم نشد و حواشی شیرینی هم داشت. پس از رفتار غیرحرفه ای او برای دربی با او، انتشار ناگهانی خبری مبنی بر فینال جام حذفی تعجب اهالی فوتبال به خصوص در بخش داوری را برانگیخت. فدراسیون این بار بدون اعلام قبلی نام مهسا قربانی را در فهرست داوران اتاق VAR فینال جام حذفی قرار داد تا در نهایت تابوی حضور قربانی در داوری تصویری یکی از مسابقات مردان در جام حذفی شکسته شود. لیگ ایران. فدراسیون که ظاهرا نگران واکنش های قبلی به این اتفاق بود در سکوت کامل به کار خود ادامه داد. هر چه بود، مهسا قربانی از آن بهره برد و اولین داور زن ایرانی شد که توانست حداقل در بخشی از یک مسابقه فوتبال مردان در ایران ایفای نقش کند.

حالا که اتفاق اصلی رخ داده و قربانی توانسته دیدار رسمی بازی مردان را سوت بزند. قربانی طبق درخواست فیفا با حضور در تورنمنت خارج از ایران تجربیات مهمی در این زمینه کسب کرده است تا هر دو معیار فیفا برای قضاوت احتمالی در جام جهانی پیش رو را به دست آورد. افتخار او برای جامعه داوری ایران و امیدش به بانوان ورزشکار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا