اخبار اقتصاد ایران

«سن بازنشستگی» باید متناسب با «امید به زندگی» تعیین شود پ تصمیم مجلس انتخاب معقولی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به دنیا نگاه کنید هر چه امید به زندگی بیشتر باشد سال های پرداخت کسور بازنشستگی بیشتر می شود. اکنون طرحی که مجلس تصویب کرده، طرح خوبی است که باید پلکانی شود.

ایران تحلیل، داوود منظور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره انتقاد از افزایش سن بازنشستگی به منظور رفع ناهماهنگی اعتبارات و راهکار سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع، اظهار کرد: باید بر اساس مصوبه ای عمل کنیم. اصول بیمه در بحث صندوق های بازنشستگی منظور از بیمه این است که ورودی صندوق ها متناسب با خروجی آنها باشد، در غیر این صورت صندوق ها دچار کسری می شوند و ثبات صندوق به خطر می افتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنابراین در لایحه پیشنهاد دادیم که اصلاحات ساختاری، متریک و قانونی در صندوق ها انجام شود تا مطمئن شویم که پایداری اعتبارات برای آینده تضمین می شود.

وی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی بیان کرد: سن بازنشستگی باید متناسب با امید به زندگی باشد زیرا زمانی که سن بازنشستگی پایین باشد به این معناست که میزان کسور بازنشستگی و حق بیمه در دوره کوتاه تری پرداخت می شود اما از سوی دیگر مدت دریافت مستمری طولانی تر خواهد بود. آنها باید نسبت مناسبی داشته باشند.

منظور یادآور شد: به دنیا نگاه کنید، هر چه امید به زندگی بیشتر باشد، سال های کسور بازنشستگی بیشتر می شود. الان طرحی که مجلس تصویب کرده، طرح پلکانی خوبی است، یعنی برای کسانی که به سن بازنشستگی نزدیک هستند افزایشی نداریم، اما کسانی که دورتر هستند، افزایش ها هم افزایش می یابد. در مجموع ۳۵ سال استخدام برای مردان و ۳۰ سال برای زنان است. این یک انتخاب معقول با امید به زندگی است که در حال حاضر در کشور داریم، یعنی به ثبات صندوق ها کمک می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص نحوه مدیریت صندوق های بازنشستگی و اینکه آیا قرار است دستورالعملی برای انتخاب صندوق ها ارائه شود، گفت: بله ظرف یک سال وزارت رفاه باید دستورالعمل نحوه مدیریت صندوق ها و نحوه مدیریت صندوق ها را صادر کند. همچنین برای تولید منابع صندوق ها، انشاالله.

وی تاکید کرد: امیدواریم با این سازوکار نظارتی بتوانیم این بخشنامه جدید بهره وری را ارتقا دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا