فرهنگ و هنر

سهامداران بخوانند / زمان واریز سود سهام عدالت وراث + جزئیات

به گفته مسئولان، ارائه کلیه خدمات انتقال سهام به وراث توسط بانک ها و کارگزاری های منتخب کاملا رایگان بوده و سود عملیاتی در سال آینده واریز می شود.


ایران تحلیلی –

۱۵ آبان امسال بود که از میراث سامانه واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث رونمایی شد، سامانه ای که دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را برطرف کرد.

اما راه انتقال سهام عدالت متوفی به وراث چیست؟ لازم به ذکر است یکی از وراثی که باید اعدام شده باشد ابتدا باید به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد درگاه یکپارچه مشمولان بازار سرمایه و در مرحله بعد وارد قسمت «حقوق متوفی» شود. و درج تابعیت و تاریخ تولد متوفی در قسمت “استعلام زمان تشکیل پرونده” در مورد زمان تشکیل پرونده و نوع اموال متوفی پس از آن در صورتی که زمان تشکیل پرونده مورد تایید است، می توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک های منتخب مراجعه کنند. و در نهایت پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، پیگیری پرونده از طریق قسمت «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای کلیه وراث امکان پذیر خواهد بود.
اخیرا امکان استعلام سهام عدالت متوفیان در پورتال یکپارچه مشمولان فراهم شده است. حسنلو قائم مقام شرکت سپرده گذاری مرکزی در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بسیاری از هموطنان با اعلام بی اطلاعی از وجود سهام عدالت متوفیان خود اظهار داشتند که نیاز به استعلام وجود دارد.
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: بر این اساس در سامانه یکپارچه پورتال ذی نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir در قسمت حقوق صاحبان سهام متوفیان امکان جدیدی ایجاد کرده ایم که افراد می توانند با استفاده از ملی استعلام کنند. کد و تاریخ تولد متوفی بررسی کنید که آیا فرد متوفی دارای سهام عدالت بوده است یا خیر؟ در این قسمت علاوه بر اینکه متوفی دارای سهام عدالت بوده یا خیر، نوع سهام عدالت اعم از مستقیم و غیر مستقیم و پرتفوی سهام عدالت نیز مشخص شده است. افراد برای استعلام باید وارد سامانه ddn شوند و برای ورود به این سامانه افراد باید ثبت نام کنند و به طور کلی در هیچ بخشی از فرآیند تقسیم سهام عدالت نیازی به پرداخت کارمزد نیست. از متوفی
نکته دیگر اینکه وراث متوفی سهام عدالت پس از مراجعه به درگاه ذینفع بازار سرمایه به نشانی «ddn.csdiran.ir» و تعیین زمان تشکیل پرونده نسبت به شروع فرآیند واگذاری سهام عدالت متوفی اقدام می کنند. به وراث باید به بانک های «ملی، ملت، پارسیان» مراجعه کنند. و تجارت» و کارگزاری های منتخب «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پوژوهان، دانایان پارس، سهام آبتین، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص بورس، سهم آشنا، ساواآفرین، سرمایه گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی. ، چکش ، آسمان ، نماد شاهدان ، آگاه ، شاخص سرمایه ، مفید ، نهایی ، پویا ، رابین هوشمند ، شهر ، اندیشمندان فردا ، کاریزما ، اندیشه و بینش مترقی ، بورس ، ملت های پویا ، آرمون بورس ، آپادانا ، اقتصاد بیدار ، کارشناسان، کالاهای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین.

مدارک مورد نیاز جهت مراجعه:

  • تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی
  • اصل یا عکس برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه کلیه وراث مندرج در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر شده است. مهر سازمان ثبت احوال امکان تعویض کارت ملی را دارد)
  • اصل یا عکس برابر اصل ورثه متوفی (در صورتی که مادر یکی از ورثه باشد به استناد بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی صفحات شناسنامه مربوط به تعداد اولاد. والدین متوفی نیز موظف به کنترل اعتراض هستند)
  • در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در سند انحصار وراثت نیز قید شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل ترکه الزامی است.

اما سود سهام عدالت وراثی که سهام عدالت متوفی آنها واگذار شده چه زمانی پرداخت می شود؟ موضوعی که محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: طبق برنامه زمانی که برای ارث داشتیم، پس از واگذاری سهام به وراث انشالله سال آینده این موضوع اجرایی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این سود با مرحله دوم و تسویه سود سهام عدالت در پایان سال پرداخت نمی شود؟ گفت: فکر نمی کنم اسفند ماه، زیرا ابتدا باید سهام واگذار شود و پس از شناسایی وراث، سود واریز شود.
۴ دی در همین ماه شرکت سپرده گذاری مرکزی از افزایش زمان واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث به منظور تسریع در روند واگذاری سهام به وراث خبر داد. مژگان صفری مقدم مدیر پشتیبانی و مدیریت عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: ارث عبارت است از سیستم انتقال سهام عدالت متوفی به وراث آنها که آبان این ماه شروع به کار کرد.
این مسئول در ادامه بیان کرد: ابتدا زمان بندی وراث را برای مراجعه به مراکز تشکیل پرونده تعیین کردیم، اما این زمان افزایش یافت و مراحل تشکیل پرونده برای کلیه متوفیان از سال ۱۳۸۳ تا ۱۰ تیر ۱۳۹۸ و کلیه متوفیان باز شده است. وراث متوفیانی که در این سنوات بوده و دارای سهام عدالت بوده اند می توانند به دفاتر کارگزاری و شعب بانک منتخب مراجعه نمایند.
وی در پاسخ به این سوال که وراث متوفی بعد از سال ۹۹ چه زمانی باید اقدام کنند؟ گفت: از ۳۱ تیر سال ۱۳۹۸ با توجه به اینکه طبق مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار و به دلیل الکترونیکی بودن فرآیند، این دسته از افراد باید منتظر ارائه بستر مناسب از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی باشند.

در پایان لازم به ذکر است ارائه کلیه خدمات انتقال حقوق صاحبان سهام به وراث توسط بانک ها و کارگزاری های منتخب کاملا رایگان بوده و نیازی به پرداخت وجه نمی باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا