اخبار بورس

سهامداران در انتظار هفته منفی؟

پیش بینی توسعه معاملات بازار سرمایه در هفته جاری؛

محمدرضا عالمی کارشناس بازار سرمایه گفت: ممکن است در روزهای آینده با توجه به شرایط منطقه ای با چهره قرمز در بازار مواجه شویم و طبیعی است که در چنین شرایطی تصمیمات سرمایه گذاران بر اساس احساسات و هیجانات باشد. بازار از حالت عادی خود خارج خواهد شد. به نظر می رسد با محدود شدن بیشتر نوسانات، بازار منفی را شاهد باشیم و تا زمانی که وزن اخبار منطقه ای در بازار باقی بماند، شاهد عرضه های زیادی در بازار سرمایه باشیم.

محمدرضا عالمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: به طور کلی زمانی که شرایط غیرعادی به بازار تحمیل می شود باید برای جلوگیری از خرید و فروش هیجانی سرمایه گذاران تصمیم گیری شود. در حال حاضر اتفاقی در بطن اقتصاد کشور رخ نداده است که منجر به تصمیم گیری برای افزایش سقف عرضه شود و فروش هیجانی امروز ناشی از اخبار منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در روزهای آینده با توجه به شرایط منطقه ای با بازار قرمز روبه رو شویم و طبیعی است که در چنین شرایطی تصمیم سرمایه گذاران بر اساس احساسات باشد و بازار از افت خارج شود. حالت عادی آن

عالمی درباره رویکرد یا راهکار مناسب برای چنین شرایطی افزود: قانون راهکارهای مختلفی را به سازمان بورس ارائه کرده است تا با اتخاذ این تصمیمات مدیریت بهتری بر بازار سرمایه در نظر بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: محدود کردن دامنه نوسان و حتی محدود کردن متقارن دامنه نوسان از جهات دیگر نه تنها از ریزش بازار جلوگیری می کند، بلکه منفی شدن بازار را افزایش می دهد. محدوده نوسان دارای خاصیت مغناطیسی است و این خاصیت باعث فشار فروش بیشتر در بازار خواهد شد. از سوی دیگر، محدوده نوسانات دارای خاصیت سرایت است – به این معنا که صف های فروش را از یک روز به روز دیگر منتقل می کند – همانطور که تحقیقات در نقاط مختلف جهان به ویژه در ایالات متحده نشان می دهد ثابت شده است که محدود کردن نوسان نمی تواند از سقوط بازار جلوگیری کند. و سیاستمداران از این تاکتیک استفاده می کنند تا به جامعه بفهمانند که ما به سرمایه شما اهمیت می دهیم.

وی گفت: به نظر می رسد در شرایط اضطراری، تعطیلی بازار بهترین گزینه باشد و قانون به رئیس سازمان بورس اجازه داده تا بسته به شرایط، سه روز بازار را تعطیل کند. برای دو روز تعطیلی بازار در صورت تداوم این شرایط و این ریسک سیستماتیک منطقه ای، پیشنهاد می شود به جای محدود کردن دامنه نوسان در قالب یک درصد مثبت و منفی، حجم مبنا را افزایش دهید. این بدان معناست که دامنه نوسان به حالت عادی خود – مثبت و منفی شش درصد – برمی‌گردد و در صورت تداوم شرایط، حجم پایه با فرمول خاصی افزایش می‌یابد تا قیمت نهایی سهام به دلیل فروش هیجانی تغییر نکند. بازار هیچ مشکلی ندارد.

اعلمی یادآور شد: با محدود کردن دامنه نوسان، بازار در واقع تعطیل اعلام شده است چرا که عملا از نقدینگی بازار جلوگیری می شود و تداوم این مشکل باعث سلب اعتماد عمومی از بازار و ورود وجوه نیز می شود. جلوگیری کرد.

وی افزود: اگرچه طی هفته گذشته شاهد تحول مثبتی در بازار سرمایه بودیم، اما تداوم محدود کردن دامنه نوسانات حاکی از آن بود که ریسک‌های سیستماتیک همچنان بر بازار تحمیل می‌شود و اتفاقی که امروز نیز افتاد. مهر این یک تایید است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اصلاح برخی عوامل از جمله کاهش نرخ سود و افزایش نرخ دلار نیما در بلندمدت و بخشی در میان مدت تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت و تاثیرات اساسی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. اقتصاد اما اگر جنگی رخ دهد و در این راستا خبر یا شایعه ای منتشر شود، در عین حال بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیرات روحی و روانی آن از نظر مالی و رفتاری برای سرمایه گذاران جدی تر از ورودی های مثبت است. افزایش نرخ بهره؛ بنابراین با گذشت زمان و آرام شدن فضای رسانه ای و منطقه ای، عقلانیت به تدریج به بازار بازمی گردد.

عالمی تصریح کرد: تصمیمات اتخاذ شده برای ساختارهای خرد بازار سرمایه و مدیریت معاملات باید به گونه ای باشد که با بازگشت بازار به حالت عادی از ضرر سهامداران جلوگیری شود. زمانی که تاثیر روانی چنین اخباری کم کم کمرنگ شود و عقلانیت به بازار بازگردد، شاهد بازار بهتری خواهیم بود و دیگر نیازی به تصمیم گیری هایی مانند محدود کردن دامنه نوسان، افزایش حجم مبنا و یا بستن بازار نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ادامه محدودیت دامنه نوسان به این معنا باشد که بازار منفی را شاهد باشیم و تا زمانی که وزن اخبار منطقه ای در بازار باقی بماند، شاهد عرضه های زیادی در بازار سرمایه خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا