اخبار بورس

سهامداران فریب اعتبار را نخورند/ “بانک‌ها و کارگزاری‌ها رحم نمی‌کنند”

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلاستدلال کارگزاران برخلاف فشاری که مشتریان اعتباری با آن مواجه هستند، بسیار ساده است. حساب های آنها در چنین بازار رو به نزولی کار نمی کند، بنابراین اعطای وام برای تجارت کارگزاری درآمد ایجاد نمی کند. تلاش برای کارمندان کارگزار ارزش آن را ندارد. بنابراین حق تمدید وامی که دریافت کرده اید را ندارید.

اگر سهام خریداری شده خود را به کمترین قیمت ممکن بفروشید، متوجه زیان بالایی می شوید تا وام را به افراد دیگر (شاید گروهی از دوستان و آشنایان) واگذار کنیم.

احتمالا بسیاری یا حداقل برخی از شما خوانندگان عزیز رسانه ایران تحلیل از خرید اعتباری سهام در بازار سرمایه استفاده کرده اید. بدون شک اکثر شما می دانید یا شنیده اید که استفاده از اعتبار در بازارهای رو به کاهش و راکد زیان های جبران ناپذیری را به سرمایه گذاران بازار سرمایه وارد کرده است.

اعطای وام که در سال های اخیر یکی از مزیت های رقابتی بسیاری از کارگزاران محسوب می شود و اخذ وام که یکی از مهارت های منحصر به فرد برخی از مشتریان حقیقی و حقوقی محسوب می شود، به یکی از بزرگترین چالش های بازار سرمایه تبدیل شده است. روزها.

افت عجیب و قابل توجه بازار سرمایه در ماه ها و سال های اخیر باعث عدم استقبال و تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بازار شده است که سرمایه گذاران واقعی و بلندمدت زیادی در آن حضور دارند، به دلیل کاهش قیمت ها، رکود و پیش فرض است هزینه های بهره گزاف برای خرید اعتباری، نقره داغ است.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد مصاحبه‌ها و اظهارات متعددی از سوی برخی کارشناسان درباره ایجاد فشار بر شرکت‌های کارگزاری برای تامین و فروش حساب‌های اعتباری فعالان بازار سرمایه بوده‌ایم. اعتبارات اعطا شده در حساب بسیاری از فعالان بازار سرمایه به دلیل عدم گردش حساب در بازار رو به کاهش تمدید نشد و برخی از سهامداران نه تنها برای خارج شدن از لیست کارگزاران (حاشیه فراخوان) مجبور به فروش سهام شدند و شاهد بودند. افزایش عرضه و فروش به بازار فشار آورد، اما شاهد زیان سنگینی از سوی سهامداران اعتبار بود.

حاشیه تماس و حساب تضمینی: کارگزار افتتاح حساب برای انعقاد قرارداد با هر مشتری را تضمین می کند. ارزش ضمانت نامه مشتری پس از تعدیل ثبت می شود (۶۰-۶۵ درصد ارزش سهام، ۸۰ درصد ارزش اوراق با درآمد ثابت و …). هدف از به روز رسانی حساب ضمانت، محاسبه ارزش تعدیل شده توسط کارگزار وام دهنده در هر مقطع زمانی است. به عبارت دیگر: ارزش حقوق صاحبان سهام مشتری به روز می شود تا ارزش وثیقه از سقف اعتباری کمتر نشود.

استدلال کارگزاران بسیار ساده است: برخلاف فشاری که مشتریان اعتباری با آن روبه‌رو هستند، در چنین بازار نزولی حساب‌های شما در گردش نیست، اعطای وام برای کارگزار درآمدی ایجاد نمی‌کند، بنابراین شما مستحق دریافتی نیستید. تمدید اعتبار

اگر سهام خریداری شده خود را به کمترین قیمت ممکن بفروشید، متوجه زیان بالایی می شوید تا وام را به افراد دیگر (شاید گروهی از دوستان و آشنایان) واگذار کنیم.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا گزارش چهارشنبه داغ این هفته با عنوان و موضوع خرید اعتباری به جای بررسی اصول یک شرکت آغاز شد.

پس از اعتراض تعداد زیادی از بینندگان این رسانه (سایت و کانال صوتی ایران تحلیل) در هفته های اخیر و به دلیل تغییر عجیب و افزایش محسوس نرخ سود بدهی ها و وام های برخی دلالان، تصمیم گرفتیم کوتاهی کنیم. یک نگاهی به نحوه و مکانیسم وام دهی در بازار سرمایه ایران و در عین حال اطلاع رسانی به طیف وسیعی از گروه های هدف و سرمایه گذاران داشته باشد. اجازه دهید ادعاهایی را که در این زمینه وجود دارد بررسی کنیم.

ضمناً یادآور می‌شویم سؤالات مطرح شده بر اساس برخی پیام‌های ارسالی شما دوستان، بررسی گزارش‌های مالی برخی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه و استعلام حساب‌های اعتباری برخی فعالان بازار سرمایه

رسانه خبری بورس ضمن اخذ نمونه هایی از روش و نرخ محاسبه نرخ وام حساب های گران قیمت شما، آماده انتشار و بررسی تخلفات احتمالی کارگزاران جهت ایجاد آگاهی حداکثری و کمک به شفافیت بازار سرمایه می باشد.

اعتبار چیست و چرا در بازار کندی نباید اعتبار داشته باشیم؟

یکی از خدمات بسیار مهم برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه، اعطای اعتبار تجاری از سوی کارگزاری ها برای خرید سهام است. اعتبار تجاری به معنای اخذ تسهیلات از شرکت های کارگزاری برای انجام معاملات سهام در بورس است. سرمایه گذاران هنگام استفاده از وام هایی که از کارگزاران دریافت می کنند، پول بیشتری در اختیار دارند. بنابراین در صورت افزایش قیمت سهامی که می خرند می توانند سهام بیشتری بخرند و سود بیشتری کسب کنند. به عبارت ساده، اعتبار خرید سهام، مقدار پولی است که کارگزار در اختیار مشتریان واجد شرایط خود قرار می دهد تا بتوانند علاوه بر سرمایه اصلی، سهام اضافی خریداری کنند.

بدون شک، نمی توان مزایای بی شمار وام گرفتن در بازارهای صعودی را انکار کرد. با این حال، این ابزار قدرت تخریب زیادی در بازارهای در حال سقوط و رکود دارد. نگارنده به عنوان یکی از فعالان قدیمی بازار سرمایه، خاطرات زیادی از ضررهای سنگین کاربران اعتباری در بازارهای ریزشی دارد.

به دلیل کاهش قابل توجه قیمت سهام و افزایش بدهی، چه میزان وجوه در حساب های اعتباری از بین رفت؟ چه بسیار چک‌هایی که با مکانیسم‌های سرمایه‌گذاری کاذب برگشتند و چه بسیار افرادی که از اعتبار سوء استفاده کردند و خریدهای بی‌ملاحظه کردند، حتی شرکت‌های کارگزاری و برخی بانک‌ها را به زمین سیاه آوردند.

در این گزارش و در این رسانه هیچ پیشنهادی در مورد نحوه استفاده و یا عدم استفاده از اعتبار ارائه نمی کنیم، اما وظیفه خود می دانیم که به این موضوع بپردازیم و زمینه را برای بررسی بیشتر و بررسی راهکارهای سرمایه گذاری مردم فراهم کنیم.

بیایید استفاده از اعتبار در خرید سهام پر ریسک و بدتر شدن شرایط بازار را با استفاده از یک مثال ساده و ملموس که یکی از آشنایان مبتدی در ماه های اخیر با آن مواجه شده است، بررسی کنیم و به سوء استفاده از اعتبار و عدم رعایت اصول مدیریت نگاه کنیم. سرمایه چگونه می تواند سرمایه را از بین ببرد؟

مراحل سرمایه گذاری برای فردی که با یک وام ناچیز طی چند ماه تمام دارایی خود را از دست داده است:

۱- تا ۲۴ تیر ۱۴۰۲; “گیاه”

“سهام را به موقع بخرید، به برخی کانال های بورس اعتماد کنید و از سادگی ثروتمند شدن در بورس لذت ببرید”

خرید ۳ میلیون سهم کاساپا به بهای هر سهم ۱۵۰۰ تومان

ارزش دارایی های مشهود = ۳ میلیون سهم * ۱۵۰۰ تومان = ۴.۵ میلیارد تومان

۲- تاریخ ۱۵/۰۹/۱۴۰۲ لغایت ۳۰/۰۹/۱۴۰۲: «داشت».

سهامداران نباید از نظر اعتبار اذیت شوند/

«افزایش بیش از حد اعتماد به نفس، شوخی های پی در پی با ضریب هوشی بالا و تمسخر فعالان بازار سرمایه، تمجید از کانال منتسب به آقای. و شناسایی ۳۰ درصد از ارزش پرتفوی سهام

خرید اعتباری یک میلیون سهم «کاساپا» به قیمت هر سهم ۳۰۰۰ تومان.

ارزش واقعی دارایی ها = ۳ میلیون سهم * ۳۰۰۰ تومان = ۹ میلیارد تومان

ارزش دارایی وام = ۱ میلیون سهم * ۳۰۰۰ تومان = ۳ میلیارد تومان

ارزش کل دارایی های فیزیکی و اعتباری = ۹ میلیارد تومان + ۳ میلیارد تومان = ۱۲ میلیارد تومان

سود خالص سرمایه گذاری = ۱۰۰% در ۲ ماه معادل ۴.۵ میلیارد تومان

۳- تاریخ ۲۳/۱۱/۱۴۰۲: نگه دارید.

سهامداران نباید از نظر اعتبار اذیت شوند/

کاهش چشمگیر قیمت سهم از ۳۰۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان طی دو ماه، اولین تماس و هشدار کارگزار مبنی بر درج (مرجین کال)، عدم پاسخگویی به تماس های دریافتی، تداوم و اعتماد راسخ به کانال جناب آقای … توهین به ساختارهای دروغین بازار سرمایه در ایران، فروش خودروی شخصی و تزریق یک میلیارد تومان وجه نقد برای جلوگیری از فروش سهام توسط کارگزار.

ارزش کل سهام حقیقی و اعتباری = ۴ میلیون سهم * ۱۳۰۰ تومان = ۵.۲ میلیارد تومان

کل بدهی قبل از تزریق نقدی = ۳ میلیارد تومان + ۱۵۰ میلیون تومان (نرخ سود ۲ ماهه) = ۳.۱۵ میلیارد تومان

کل بدهی پس از کسر یک میلیارد تومان سپرده = ۳.۱۵۰ میلیارد تومان – ۱ میلیارد تومان = ۲.۱۵ میلیارد تومان

زیان خالص سرمایه گذاری نسبت به سرمایه اولیه و سرمایه تزریقی = ۴.۵ میلیارد تومان – (۵.۲ میلیارد تومان – ۱ میلیارد تومان – ۲.۱۵۰ میلیارد تومان) = – ۲.۴۵ میلیارد تومان که در مدت ۴ ماه ۴۵ درصد زیان داشته است.

۴- تاریخ ۲۰ مارس ۱۴۰۳: «واسطه برداشت»

سهامداران نباید از نظر اعتبار اذیت شوند/

فشار عصبی مضاعف، پرداخت ماهانه ۵۵ میلیون تومان سود بدهی، فشار و تهدید دلالان به فروش، ریختن و فروش سهام.

ارزش کل دارایی های حقیقی و اعتباری = ۴ میلیون سهم * ۶۶۰ تومان = ۲.۶۴ میلیارد تومان

کل بدهی به کارگزار = ۲.۱۵ میلیارد تومان + ۲۴۰ میلیون تومان (سود به کارگزار) = ۲.۳۹ میلیارد تومان

تسویه کامل با کارگزار = ۲.۶۴ مبلغ فروش سهم – ۲.۳۹ میلیارد تومان بدهی = ۲۵۰ میلیون تومان دریافتی

زیان خالص شخص = ۴.۵ میلیارد تومان (درآمد اولیه) + ۱ میلیارد تومان (فروش خودرو و تزریق نقدی) – ۲۵۰ میلیون تومان (برداشت از حساب پس از تسویه) = ۵.۲۵ میلیارد تومان در کمتر از ۸ ماه.

“بکارید، داشته باشید، نگه دارید، برداشت کنید”

همانطور که می بینید ما دوست عزیزمان را برای همیشه در بورس از دست دادیم زیرا از اعتبار کمی برای کسب سود بیشتر استفاده کردیم. حداقل بعید می دانم که دوست عزیزمان هرگز به بازار سرمایه بازگردد.

اگر به نظر شما طمع این شخص منجر به خرید یک میلیون سهم اعتبار نمی شد، فکر می کنید وضعیت فعلی حساب او چگونه خواهد بود:

دارایی مشهود جاری یک نفر = ۳ میلیون سهم * ۶۶۰ تومان = حدود ۲ میلیارد تومان

نیازی به فروش خودرو و سرمایه گذاری یک میلیارد تومانی نبود

من فرض می کنم که شما با این مثال ساده اما دردناک از مضرات استفاده از اعتبار در بازارهای نزولی آشنا هستید. در حالی که امیدواریم هیچ یک از شما عزیزان و شنوندگان چنین تجربه تلخی نداشته باشید، هفته آینده و در قسمت دوم گزارش شاهد خواهیم بود که دلالان چه سودهای عجیبی از بدهی مشتریان وام خود می گیرند.

پس قسمت دوم گزارش را از دست ندهید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا