اخبار بورس

سهامداران “مبین” با هم دیدار کردند/ تحقق ۹۶ درصد برنامه فروش “مبین” در سال گذشته

گزارش کردن افق میهنمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت انرژی خلیج فارس مبین امروز برگزار شد.

بر اساس این گزارش مهدی فرزانه مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس در این مجمع اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ شرکت مبین سال خوبی را پشت سر گذاشته است. پروژه ها را تکمیل کرده ایم. در زمینه افتخارات هم توانستیم جوایز خوبی کسب کنیم.

وی افزود: ماموریت شرکت انرژی مبین ارائه خدمات یوتیلیتی و جانبی به شرکت های پتروشیمی در فاز اول منطقه عسلویه است. مراحل تاسیس شرکت در سال ۱۳۷۷ آغاز شد و فاز یک در سال ۱۳۸۴ و فاز دو در سال ۱۳۸۷ انجام شد. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد و به ۶ میلیارد تومان رسید.

نقش این شرکت در صنعت پتروشیمی

فرزانه ادامه داد: حدود ۳۱ درصد از شرکت های پتروشیمی را به صورت مستقیم حمایت کرده ایم. بر اساس آمار منتشر شده در کدال، شرکت‌های پتروشیمی که به‌طور مستقیم از شرکت مبین انرژی تامین می‌شوند، حدود ۳۵ درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مشتریان شرکت مبین انرژی خلیج فارس

بزرگترین مشتری ما پتروشیمی زاگرس با ۲۰ درصد، پتروشیمی جم با ۱۸ درصد، پتروشیمی پردیس با ۱۴ درصد، پتروشیمی پارس با ۱۳ درصد، پتروشیمی نوری با ۱۳ درصد و آریاساسول با ۱۱ درصد از گردش مالی ما هستند.

مدیرعامل انرژی خلیج فارس گفت: در سال ۱، ۲، سال ۲، ۲، ۲، ۲، سال ۲، ۲، سال ۲، ۲ و امسال EPS وجود داشت. از نظر تولید سال گذشته سال خوبی داشتیم.

وی تصریح کرد: در زمینه برق، بخار، نیتروژن، آب شیرین و… به تولید بالاتر از برنامه مصوب دست یافته ایم. ما فقط در بخش های اکسیژن و هوای عملیاتی کمتر از برنامه تولید کردیم که آن هم به دلیل قطعی برق در زمستان است.

موفقیت های مهم تولید در سال ۱۴۰۲:

فرزانه خاطرنشان کرد: شرکت مبین انرژی خلیج فارس ۱۱ درصد نیتروژن، ۲ درصد برق، ۹ درصد آب شیرین و ۲ درصد هوای ابزاری بیش از برنامه مصوب تولید کرده است. در سال ۱۴۰۲ رکورد ۱۲ ساله تولید محصول برای تولید هوای عملیاتی و آب شیرین شکسته شد.
مدیرعامل شرکت مبین در خصوص میزان فروش این شرکت گفت: فروش محصولات بخار ۵ درصد، هوای عملیاتی ۲ درصد، هوای ابزاری ۲ درصد بالاتر از طرح فروش بوده است. در سال گذشته بیشترین کاهش تولید را داشتیم. هیچ توقف تولید ناخواسته ای وجود نداشت و ثبات تولید به ۱۰۰٪ رسید. همچنین زمستان گذشته تولید در کارخانه های متانول، اوره و آمونیاک به مدت ۷۵ روز تعطیل شد. با تمام این شرایط ۹۶ درصد از طرح فروش مصوب را محقق کرده ایم.

فرزانه توضیح داد: در واحد گزارشات مالی و فروش ۴۸ میلیارد تومان سود ۱۱.۵ همت، تامین مالی پروژه آپادانا ۴.۱ همت بوده است. اجرای معافیت مالی ۲ همت نیز در کاهش هزینه ها موثر بوده است. نتوانستیم سود سهامداران عمده را به طور کامل واریز کنیم، اما سود سهامداران حقیقی، حقوقی و پرتفوی را به طور کامل در سال گذشته واریز کردیم.

وی افزود: یکی از دستاوردهای کلیدی مالی شرکت انرژی خلیج فارس در سال ۱۴۰۲، استفاده از ظرفیت ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم است. شرکت مبین انرژی یکی از شرکت های با مسئولیت محدود است که از این معافیت استفاده می کند. در سال ۱۴۰۰، ۲۴۰۰ میلیارد تومان، ۱۴۰۱، ۱۶۰۰ میلیارد تومان و ۱۴۰۲، ۲۰۰۰ میلیارد تومان در مجموع ۶۲۰۰ میلیارد تومان در هزینه ها صرفه جویی شد.

وی گفت: سال گذشته یازدهمین سال صفر آلایندگی شرکت مبین انرژی را جشن گرفتیم. عدم آلودگی هم از منظر زیست محیطی و هم از منظر اقتصادی مهم است. این شرکت در سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان صرفه جویی داشته است.

مدیرعامل “مبین” گفت: همچنین موفق شدیم ۴۱۰۰ میلیارد تومان برای شرکت آپادانا تامین مالی کنیم. از سال ۱۳۹۷ تاکنون در مجموع ۱۳ میلیارد تومان توسط این شرکت تامین مالی شده است. سال گذشته افتخار داشتیم که در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۷.۳ سجاف گازها را به شرکت گاز بدهکار بودیم که الان صفر شده است. در سال ۲۰۱۸، ۹۹.۹۹ درصد از سهام پتروشیمی آپادانا را با پیشرفت پروژه ۴۸ درصد خریداری کردیم. امسال این پروژه ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرزانه گفت: سال گذشته رتبه ۳۸ را در بین ۱۰۰ شرکت برتر برای ۷ سال تولید بدون خاموشی کسب کردیم. اخذ گواهی آلایندگی از سازمان محیط زیست، حمایت از تولید داخلی و حمایت از شرکت های دانش بنیان که از سیاست های کلی مبین انرژی می باشد. جایزه ملی محیط زیست هم گرفتیم.

پروژه های مهم:

قرارداد اتصال به شبکه سراسری که آرزوی دیرینه مبین انرژی بود منعقد شد.
فاز دوم تغییر مواد لوله های GRP و طرح های تبدیل دیجیتال.

چالش ها

احتمال کاهش گازرسانی شرکت ملی گاز در زمستان ۱۴۰۳ وجود دارد. پس از آن شرکت های منطقه ای تولید را متوقف می کنند که این موضوع بر تولید و فروش ما نیز تاثیر می گذارد. عدم پذیرش فهرست بهای مصوب شورای رقابت، شکایات قانونی به مراجع مختلف. لزوم راه اندازی سریعتر پروژه آپادانا و تامین نقدینگی آن، پیگیری وصول بدهی و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا