اخبار بورس

سهام عدالت |چند خبر مهم برای سهامداران عدالت

جلسات شرکت های مشارکت استانی چه زمانی تشکیل می شود؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامدر سال ۲۰۰۵، دولت سهام ۴۹ شرکت خود را تحت عنوان “سهام سهام” منتشر کرد. اولویت با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بود. بعدها اقشار مختلف جامعه با هدف افزایش ثروت عمومی حق دریافت سهام را پیدا کردند. در حال حاضر بیش از ۴۷ میلیون سهامدار در بازار سرمایه حضور دارند. این افراد سهامدار شرکت های بورسی و فرابورسی محسوب می شوند.

از چه زمانی در مورد سهام عدالت و پرداخت سود صحبت می کنیم و سود از چه زمانی پرداخت می شود؟ در این مقاله به برخی از اخبار مربوط به سهام می پردازیم:

چگونه بفهمیم که سهام داریم یا خیر؟

در سایت samanese.ir لیست افراد مشمول سهام و تعداد افراد ثبت نام شده قابل مشاهده است

جلسات شرکت های مشارکت استانی چه زمانی تشکیل می شود؟

ولی الله جعفری مدیر نظارت بر انتشار سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، امکان برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری در استان ها در دو استان فراهم شده است. فرم ها” به صورت حضوری و الکترونیکی. حضور به این معناست که حضور سهامداران در مجمع مانند گذشته و به روش سنتی امکان پذیر است؛ البته رای گیری در هر صورت به صورت الکترونیکی انجام می شود، یعنی سخت افزار در محل قرار دارد تا سهامداران بتوانند رای دهند.

این مسئول در ادامه توضیح داد: روش الکترونیکی به این معناست که سهامداران می توانند از طریق سامانه دیما بدون نیاز به طی مسافت طولانی به سامانه مراجعه کنند و در جلسه حضور یابند و رای دهند و وکالت هم بدهند.

جعفری درباره مزیت حضور سهامداران در مجامع گفت: سهامداران می توانند با حضور در مجامع هلدینگ های استانی نسبت به میزان مالکیت خود رای دهند و در صورت داشتن سوال می توانند در خصوص مالکیت خود سوال و اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی باید دارای سهام عدالت باشند. شهریور در سال ۱۴۰۳ تکمیل شد. وی گفت: اگر بنا به دلایلی جلسات برگزار نشود، باید مجددا از شورای عالی بورس تائید شود و در این باره تصمیم گیری شده است.

زمان پرداخت سود و مبلغ سود

مجید عشقی در خصوص میزان سود، چند روز پیش اعلام کرد که کسانی که ۵۰۰ هزار تومان سهام دارند، حدود ۶۰۰ هزار تومان دریافت می کنند. هرکس یک میلیون تومان سهم داشته باشد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می گیرد. مجید عشقی تاکید کرد که این اعداد هنوز قطعی نیست و نیاز به محاسبه دارد.

زمان سپرده گذاری سهام نیز مانند سال گذشته خواهد بود. اواخر مرحله اول آذر و پرداخت مرحله دوم نیز در پایان سال جاری و قبل از عید انجام خواهد شد. رئیس سازمان بورس از پرداخت مرحله اول تا پایان آذرماه و در شب یلدا خبر داد.

مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام گفت: پیش از این نیز عنوان شد که ۹ شرکت هنوز سود سهام را واریز نکرده اند و در چند روز اخیر ۲ شرکت سود سهام پرداخت کرده اند. از این تعداد ۹ شرکت به صورت سهام پرداختی سود سهام پرداخت کرده اند. پیگیری برای دریافت سود سهام از ۷ شرکت باقی مانده همچنان ادامه دارد، بنابراین این شرکت ها نیز طی یکی دو روز آینده سود را واریز خواهند کرد. در صورت عدم همکاری سایر شرکت ها اسامی آنها منتشر خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: زمانی که شرکت ها سود را واریز می کنند، زمان دقیق واریز سود سهام در مرحله اول و میزان دقیق مبلغ سپرده مشخص می شود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام گفت: به هیچ عنوان نباید برای دریافت سود سهام به درگاه اینترنتی مراجعه و پول پرداخت کرد و سود سهام در آن واریز می شود. آنها دوست دارند در سال های گذشته اعلام کرده بودند.

سود سهام عدالت در سال گذشته چقدر بود؟

سال گذشته سود سهام در دو مرحله پرداخت شد. مرحله اول فرآیند پرداخت از ۳۰ دسامبر ۱۴۰۱ آغاز می شود و تا سوم ادامه می یابد دی ماه ادامه داشت. در مرحله اول سهامدارانی که ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان در پرتفوی سهام خود داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و سهامداران یک میلیون تومانی مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان دریافت کردند.

مرحله دوم فرآیند پرداخت نیز در روز ۲۵ انجام می شود اسفند ۱۴۰۱ تمام شد. در اسفند ماه سهامدارانی که ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان در پرتفوی سهام خود داشتند به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که یک میلیون تومان پرتفوی داشتند یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود دریافت کردند.

بازماندگان باید سهام سهام را بخوانند

خبرآنلاین نوشت: توزیع سهام عدالت بین بازماندگان; وعده ای که چند سالی است در دستور کار قرار گرفته است تا جایی که دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ موظف شد باقی مانده سهام خود در شرکت ها را تا پایان سال به مردم تحت نظر کمیته امداد و سازمان بهزیستی واگذار کند. سال ۱۴۰۱. و همچنین به همه افراد واجد شرایط باید درخواست دهند.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، تعداد سهام تخصیصی به هر یک از ذینفعان حداکثر یکصد میلیون ریال با ۵۰ درصد تخفیف در اقساط سالانه و ده ساله است. ضمناً اشخاصی که این مجوزنامه برای آنها اعمال می‌شود توسط نهادهای ذیربط شناسایی و ارائه می‌شوند و بررسی عدم تخصیص سهام سرمایه (در زمان واگذاری در سال ۱۳۸۵) بر عهده سازمان خصوصی‌سازی است. همچنین سازمان خصوصی سازی موظف شد سهام را از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و تسویه حساب به کد سهام هر ذی نفع واگذار کند. سهام واگذار شده تا پایان دوره اقساط در تعهد سازمان خصوصی سازی خواهد بود و آزادسازی سهام مذکور پس از پرداخت کامل اقساط و به صورت مرحله ای (بیش از سه سال به صورت مساوی) صورت خواهد گرفت.

علاوه بر این، سهامداران می توانند تسویه زودهنگام و آزادسازی سهام خود را پس از سال پنجم انجام دهند. بنابراین در شرایطی که به نظر می رسید کار تخصیص سهام سرمایه به بازماندگان به پایان رسیده بود، تا چند ماه دیگر از قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی خبری نبود. بهمن ماه در خصوص شناسایی باقیمانده سهام عدالت گفت: ایراداتی به برخی ضوابط مصوب و تصویب شورای حاکمیتی وجود داشت، اما کمیسیون تطبیق مجلس مجدداً ایراداتی را مطرح کرد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا