اخبار اقتصاد ایران

سهم ۷۹ درصدی کسب‌وکارها از تسهیلات بانکی | عقب‌ماندگی وام بانکی صنعت از برنامه ششم

گزارش منتشر شده از سوی معاونت پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد در سه ماهه نخست، کل تسهیلات پرداختی بانک ها معادل یک میلیون و ۲۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است.

افق میهن، آخرین گزارش منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که در سه ماهه نخست امسال ۷۹ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک ها به بنگاه های اقتصادی و مابقی به خانوارها اختصاص یافته اما همچنان هدف گذاری شده است. برنامه ششم اعطای تسهیلات به این بخش. صنعت محقق نشده است.

گزارش منتشر شده از سوی معاونت پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد در سه ماهه نخست، کل تسهیلات پرداختی بانک ها معادل یک میلیون و ۲۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که ۷۹ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک ها معادل حدود ۹۵۵ هزار میلیارد تومان به مشاغل و مابقی معادل ۲۶۰ هزار میلیارد تومان به خانوارها اختصاص یافته است.

از سوی دیگر بررسی تسهیلات پرداختی بانک ها نشان می دهد که طی ۳ ماهه نخست ۱۴۰۳ فقره تسهیلات عمده با هدف تامین سرمایه در گردش و ایجاد اعطا شده است که به تنهایی حدود ۷۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک ها را تشکیل می دهد.

نکته قابل توجه این است که با وجود افزایش ۱۸ درصدی ارزش تامین سرمایه در گردش در سه ماهه اول، ۱۴۰۳ سهم از کل تسهیلات پرداختی بانک ها ۶ واحد درصد کاهش یافته است. این در حالی است که رشد واقعی عرضه سرمایه در گردش نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بوده است. این وضعیت به این معنی است که کسب و کارها برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود با چالش های بیشتری روبرو هستند. کاهش سرمایه در گردش می تواند منجر به مشکلاتی مانند کاهش تولید، کاهش بهره وری و حتی خطر تعطیلی برخی از مشاغل شود.

عقب ماندگی تسهیلات بانکی صنعت از برنامه ششم

در بین بخش‌های اقتصادی طی ۳ ماهه سال ۱۴۰۳، سهم بخش خدمات از دریافت تسهیلات بانکی بیش از سایر بخش‌ها و حدود ۳۹ درصد بوده است. پس از بخش خدمات، صنعت با سهم ۳۸ درصدی قرار دارد و این دو بخش مجموعا ۷۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می دهند.

بازرگانی، مسکن و ساختمان و بخش کشاورزی نیز به ترتیب ۱۱، ۶ و ۵ درصد از ارزش کل تسهیلات پرداختی بانک ها به بنگاه ها را به خود اختصاص داده اند.

در بین تسهیلات پرداختی به مشاغل طی سه ماهه سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، سهم بخش کشاورزی، مسکن، ساختمان و بازرگانی افزایش یافته و از سوی دیگر سهم دو بخش خدماتی بوده است. ، صنعت و معدن کاهش یافته است. .

این در حالی است که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) موظف شد سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه در طول اجرای قانون برنامه حداقل ۴۰ درصد است. اما با وجود تکمیل برنامه ششم در سال گذشته و شروع برنامه هفتم توسعه در ابتدای سال جاری، این هدف محقق نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا