اخبار اقتصاد ایران

سهم 4درصدی مسافران در واردات گوشی موبایل/ افزایش 3.5 برابری تعرفه واردات مسافری :: افق میهن

تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد. ارقام تعرفه های جدید نشان می دهد که تعرفه ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش افق میهن، تعرفه جدید واردات گوشی تلفن همراه اعلام شد. همانطور که در بخشنامه گمرک آمده است، تعرفه واردات تجاری گوشی های هوشمند کمتر از ۱۵۰ دلار ۱۰ درصد و گوشی های هوشمند ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلاری ۵ درصد است.

تعرفه واردات مسافرتی برای گوشی های کمتر از ۱۵۰ دلار ۱۶ درصد و برای گوشی های ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار ۱۶ درصد تعیین شد. البته در بخشنامه ذکر شده است که واردکنندگان تجاری گوشی های بالای ۶۰۰ دلار باید ۱۵ درصد و واردکنندگان مسافری این گوشی ها ۳۰ درصد تعرفه بپردازند. همچنین در این بخشنامه آمده است که واردات آیفون ۱۴ به بالا همچنان ممنوع است.

بخشنامه جدید در حالی ابلاغ شد که تعرفه واردات تلفن همراه در سال گذشته کمتر از نرخ فعلی بود. البته لازم به ذکر است که جدول گمرک در سال ۱۴۰۲ تفاوت هایی با جدول امسال داشته است.

در بخشنامه ورودی تلفن همراه که مرداد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد که عوارض واردات تجاری برای گوشی های کمتر از ۱۰۰ دلار ۶ درصد، گوشی های بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار چهار درصد و گوشی های بالای ۶۰۰ دلار ۱۵ درصد تعیین شده است. در واقع می توان گفت تعرفه واردات تجاری گوشی های تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است اما تعرفه واردات تجاری گوشی های زیر ۶۰۰ دلار افزایش یافته است.

افزایش ۳.۵ برابری تعرفه واردات مسافر برای تلفن همراه

همانطور که در بخشنامه واردات تلفن همراه در سال ۱۴۰۲ منتشر شد، واردات مسافرتی و پستی گوشی های هوشمند زیر ۱۰۰ دلار ۱۲ درصد، گوشی های ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلاری هشت درصد و گوشی های هوشمند بالای ۶۰۰ دلار هشت درصد تعیین شد.

به عبارت دیگر تعرفه واردات مسافر برای گوشی های زیر ۶۰۰ دلار اندکی افزایش یافته اما تعرفه واردات گوشی های هوشمند بالای ۶۰۰ دلار حدود ۳.۵ برابر شده است.

سهم ۴ درصدی مسافران در واردات گوشی

این تنها خبر گمرک درباره واردات گوشی تلفن همراه نبود. روابط عمومی گمرک اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال دو میلیون و ۸۵۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده که ارزش آن ۶۸۸ میلیون دلار بوده است. بررسی ها نشان می دهد که میزان واردات موبایل در سال ۱۴۰۳ و تا پایان تیر، از نظر تعداد و ۱۷ درصد از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است. از این میزان واردات، حدود ۹۶ درصد از طریق تجارت انجام شده و مسافران ۱۱۷ هزار و ۸۲۶ گوشی تلفن همراه (بیش از ۴ درصد) وارد کشور کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا